Tutkimus yrityksen sisäisestä markkinoinnista ja sisäisestä yrityskuvasta
Riskilä, Enni (2013)
Riskilä, Enni
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103028132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103028132
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tutkimus yrityksen sisäisestä markkinoinnista ja sisäisestä yrityskuvasta. Toimeksiantajana on oululainen Caritas-Säätiö, jossa suoritin ammattiharjoittelun. Aihe syntyi harjoittelussa saatujen mielikuvien ja omien kiinnostuksen kohteiden pohjalta. Caritas-Säätiöllä ei ole tehty juuri täl-laista tutkimusta koskaan, joten se oli tarpeellinen.
Tietoperusta koostuu yrityskuvasta ja sisäisestä markkinoinnista. Yrityskuvassa käydään läpi eri termejä aiheeseen liittyen, mielikuvien muodostumista ja niihin vaikuttamista sekä sisäistä yrityskuvaa. Sisäisestä markkinoinnista käydään aluksi läpi yleistä teoriaa sisäisestä markkinoinnista ja sitten sen keinot tiedotus, koulutus, kannustaminen ja yhteishenki. Tietoperusta koostuu niin kirja- kuin internetlähteistä. Tilastollisella tutkimuksella selvitettiin, miten sisäinen markkinointi on toteutunut Caritas-Säätiössä ja millaisia mielikuvia työntekijöillä on työpaikastaan. Tutkimus toteutettiin sähköisesti Webropolin avulla. Tutkimuksessa pyrittiin kokonaistutkimukseen ja koko henkilökunnalle lähetettiin sähköpostitse linkki, jonka kautta pääsi vastaamaan kyselyyn.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että työntekijöillä on positiivinen kuva työpai-kastaan ja ovat pääosin tyytyväisiä siihen, miten sisäinen markkinointi toteutuu tällä hetkellä Caritas-Säätiössä. Vastaajien mielestä Caritas-Säätiön arvot nä-kyvät heidän työssään ja he pitävät Caritas-Säätiötä paikallisena, ystävällisenä ja joustavana. Suurin osa vastaajista pitää tärkeänä sitä, että heidän työpaik-kansa on yleishyödyllinen yhteisö ja ovat ylpeitä Caritaslaisia. Tietoa saadaan riittävästi ja se koetaan hyödyllisenä. Myönteistä ja kehittävää palautetta saa-daan tarpeeksi ja henkilökuntaa kohdellaan tasa-arvoisesti ja työn tekeminen on mukavaa. Kehitettävää on perehdyttämisessä ja muutoksista tiedottami-sessa. The topic of this thesis was research on internal marketing and internal compa-ny image. The thesis was commissioned by Caritas-Säätiö in which the profes-sional training was completed. The thesis topic originated from the impressions and experiences my training in Caritas-Säätiö. Foundation hasn’t contacted type of study before so it was seen necessary.
Theoretical background consisted of company image and internal marketing. The company image dealt with topics such as various terms and company im-age formation and the ways to affect them together with internal company im-age. Internal marketing dealt with topics such as theory of internal marketing and defining the means of internal marketing: informing, training, encourage-ment and team spirit. Theory was collected from books and websites. With a statistical study it was found out what personnel thought about internal market-ing and what kind of impressions they had about Caritas-Säätiö. The research was implemented with Webropol and aim was total research.
The results of the survey indicated that the personnel of Caritas-Säätiö have positive image of their company and they are content with internal marketing. The respondents consider that values of Caritas-Säätiö manifested themselves well. Furthermore the personnel found that Caritas-Säätiö is local, friendly and flexible. Vast majority of respondents consider it important that their workplace is a non-profit organization and they are proud to work in Caritas-Säätiö. They think that they obtain enough information which is valuable. Positive and developing feedback is given enough and personnel are treated equally and working in Caritas-Säätiö is pleasant. Caritas-Säätiö needs to develop work orientation and informing about the changes.
Tietoperusta koostuu yrityskuvasta ja sisäisestä markkinoinnista. Yrityskuvassa käydään läpi eri termejä aiheeseen liittyen, mielikuvien muodostumista ja niihin vaikuttamista sekä sisäistä yrityskuvaa. Sisäisestä markkinoinnista käydään aluksi läpi yleistä teoriaa sisäisestä markkinoinnista ja sitten sen keinot tiedotus, koulutus, kannustaminen ja yhteishenki. Tietoperusta koostuu niin kirja- kuin internetlähteistä. Tilastollisella tutkimuksella selvitettiin, miten sisäinen markkinointi on toteutunut Caritas-Säätiössä ja millaisia mielikuvia työntekijöillä on työpaikastaan. Tutkimus toteutettiin sähköisesti Webropolin avulla. Tutkimuksessa pyrittiin kokonaistutkimukseen ja koko henkilökunnalle lähetettiin sähköpostitse linkki, jonka kautta pääsi vastaamaan kyselyyn.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että työntekijöillä on positiivinen kuva työpai-kastaan ja ovat pääosin tyytyväisiä siihen, miten sisäinen markkinointi toteutuu tällä hetkellä Caritas-Säätiössä. Vastaajien mielestä Caritas-Säätiön arvot nä-kyvät heidän työssään ja he pitävät Caritas-Säätiötä paikallisena, ystävällisenä ja joustavana. Suurin osa vastaajista pitää tärkeänä sitä, että heidän työpaik-kansa on yleishyödyllinen yhteisö ja ovat ylpeitä Caritaslaisia. Tietoa saadaan riittävästi ja se koetaan hyödyllisenä. Myönteistä ja kehittävää palautetta saa-daan tarpeeksi ja henkilökuntaa kohdellaan tasa-arvoisesti ja työn tekeminen on mukavaa. Kehitettävää on perehdyttämisessä ja muutoksista tiedottami-sessa.
Theoretical background consisted of company image and internal marketing. The company image dealt with topics such as various terms and company im-age formation and the ways to affect them together with internal company im-age. Internal marketing dealt with topics such as theory of internal marketing and defining the means of internal marketing: informing, training, encourage-ment and team spirit. Theory was collected from books and websites. With a statistical study it was found out what personnel thought about internal market-ing and what kind of impressions they had about Caritas-Säätiö. The research was implemented with Webropol and aim was total research.
The results of the survey indicated that the personnel of Caritas-Säätiö have positive image of their company and they are content with internal marketing. The respondents consider that values of Caritas-Säätiö manifested themselves well. Furthermore the personnel found that Caritas-Säätiö is local, friendly and flexible. Vast majority of respondents consider it important that their workplace is a non-profit organization and they are proud to work in Caritas-Säätiö. They think that they obtain enough information which is valuable. Positive and developing feedback is given enough and personnel are treated equally and working in Caritas-Säätiö is pleasant. Caritas-Säätiö needs to develop work orientation and informing about the changes.