Digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelma Tanssikeskus Citydancelle
Kaihua, Jenni (2013)
Kaihua, Jenni
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103028124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103028124
Tiivistelmä
Digitaalinen markkinointiviestintä on nykypäivänä yrityksen toiminnan kannalta elintärkeää. Asiakashankinta ja asiakassuhteiden ylläpito tapahtuu yhä enenevissä määrin sähköisissä kanavissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda käytännönläheinen internetmarkkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantajalle. Tavoitteena oli kehittää yrityksen digitaalista markkinointiviestintää.
Työn aihe syntyi yhdessä toimeksiantajan kanssa. Yrityksen digitaalinen markkinointiviestintä kaipasi päivitystä ja kehittämistä. Verkkosivuston kehittäminen oli työn alla, joten muun digitaalisen markkinointiviestinnän integroinnin toteuttaminen sopi erittäin hyvin. Kehityssuunnitelma antaa työkalut toteuttaa suunnitelmallista markkinointiviestintää sähköisissä kanavissa.
Aihetta lähestyttiin kirjoituspöytätutkimuksen kautta. Tutkimusmenetelmä pohjautui valmiisiin aineistoihin, kuten aiheen kirjallisuuteen ja yrityksen liiketoimintasuunnitelmaan. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia ja markkinointiviestinnän suunnittelua yleisesti, mutta pääpaino oli digitaalisessa markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi digitaalisen markkinointiviestinnän kehityssuunnitelma. Suunnitelma piti sisällään tilanneanalyysin, tavoitteet, strategiat, internetmarkkinointiviestinnän keinot ja kanavat, integroidun markkinointiviestinnän, budjetin sekä yhteenvedon ja aikataulun.
Opinnäytetyö ei pitänyt sisällään digitaalisen markkinointiviestinnän varsinaista toteutusta. Suunnitelman hyödyntäminen ja käyttöönotto jäivät toimeksiantajan vastuulle. Jatkotutkimusaiheiksi nousivat digitaalisen markkinoinnin vaikutus asiakasmäärään ja uusasiakashankinnan toteuttaminen. Nowadays digital marketing communication is vital for business. Customer acquisition and customer relationship management occur more and more in digital channels. The purpose of this thesis was to create a practical internet marketing communications plan for the company. The aim was to develop company’s digital marketing communications.
The topic for the thesis was created together with the commissioner. Company’s internet marketing communications needed both updating and developing. New webpage for the company was under construction and therefore integrating the rest of the marketing communications with it was appropriate. Internet marketing communications plan provides tools to implement designed marketing communications in digital channels.
The material for the research was gathered by desk research method. The method was based on existing materials such as literature and the company’s business plan. The theoretical background consisted of marketing and marketing communications in general but the main focus was on digital marketing communications. The outcome of the thesis was a digital marketing communications plan. The plan included analysis of the present situation, aims, strategies, tools and channels for internet marketing communications, integrated marketing communications, budget and conclusion with a schedule.
The thesis did not include the actual implementation of the plan. Using the plan was left for the responsibility of the commissioner. Subjects that came up for further research were digital marketing’s effects on the number of customers and the execution of customer acquisition.
Työn aihe syntyi yhdessä toimeksiantajan kanssa. Yrityksen digitaalinen markkinointiviestintä kaipasi päivitystä ja kehittämistä. Verkkosivuston kehittäminen oli työn alla, joten muun digitaalisen markkinointiviestinnän integroinnin toteuttaminen sopi erittäin hyvin. Kehityssuunnitelma antaa työkalut toteuttaa suunnitelmallista markkinointiviestintää sähköisissä kanavissa.
Aihetta lähestyttiin kirjoituspöytätutkimuksen kautta. Tutkimusmenetelmä pohjautui valmiisiin aineistoihin, kuten aiheen kirjallisuuteen ja yrityksen liiketoimintasuunnitelmaan. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia ja markkinointiviestinnän suunnittelua yleisesti, mutta pääpaino oli digitaalisessa markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi digitaalisen markkinointiviestinnän kehityssuunnitelma. Suunnitelma piti sisällään tilanneanalyysin, tavoitteet, strategiat, internetmarkkinointiviestinnän keinot ja kanavat, integroidun markkinointiviestinnän, budjetin sekä yhteenvedon ja aikataulun.
Opinnäytetyö ei pitänyt sisällään digitaalisen markkinointiviestinnän varsinaista toteutusta. Suunnitelman hyödyntäminen ja käyttöönotto jäivät toimeksiantajan vastuulle. Jatkotutkimusaiheiksi nousivat digitaalisen markkinoinnin vaikutus asiakasmäärään ja uusasiakashankinnan toteuttaminen.
The topic for the thesis was created together with the commissioner. Company’s internet marketing communications needed both updating and developing. New webpage for the company was under construction and therefore integrating the rest of the marketing communications with it was appropriate. Internet marketing communications plan provides tools to implement designed marketing communications in digital channels.
The material for the research was gathered by desk research method. The method was based on existing materials such as literature and the company’s business plan. The theoretical background consisted of marketing and marketing communications in general but the main focus was on digital marketing communications. The outcome of the thesis was a digital marketing communications plan. The plan included analysis of the present situation, aims, strategies, tools and channels for internet marketing communications, integrated marketing communications, budget and conclusion with a schedule.
The thesis did not include the actual implementation of the plan. Using the plan was left for the responsibility of the commissioner. Subjects that came up for further research were digital marketing’s effects on the number of customers and the execution of customer acquisition.