Mechanical Processes and Workflow in Customer Delivery Projects in Wärtsilä Power Plants
Pekkala, Sauli (2013)
Pekkala, Sauli
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103028123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103028123
Tiivistelmä
This thesis work was commissioned by Wärtsilä Finland Oy. The purpose for this bachelor thesis work was to research and study mechanical processes and workflow in customer delivery projects in Wärtsilä Power Plants. The priority was to find the critical processes and tasks in the project work. The main goal was to create a guideline or a checklist for Mechanical Chief Project Engineers, especially for young professionals. This thesis work also updates some previous handbooks, which have been done in the past.
The work was done by studying the design, the procurement and the logistic processes and using a questionnaire when interviewing several Chief Project Engineers and analyzing their methods. Cooperation between the critical partners and other members of the project team or the members of the other units was also studied. The results of the processes and methods were collected together.
In the Conclusions, there are some development proposals for methods which are used in the processes in the delivery project. There are comprehensive solutions as well as some detailed tasks which have to be done to successfully complete the delivery project. These methods should decrease the possibility of failures or delays in the time schedule of the project. This thesis work gives information and advice for new employees. The guideline which was created on the basis of this thesis work could also be used as a training material. Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Wärtsilä Finland Oy. Opinnäytetyössä tutkittiin ja pohdittiin Wärtsilä Power Plantsin mekaanisia prosesseja ja työtehtäviä voimalaitosten toimitusprojekteissa. Työn tavoitteena oli löytää kriittiset prosessit ja tehtävät toimitusprojekteissa Mechanical Chief Project Engineerin näkökulmasta.Yksi päätavoitteista työssä oli myös luoda ohjeistus uusille tässä tehtävässä aloittaville sekä muualta tähän tehtäviin siirtyville. Yrityksen tietokannasta löytyi ohjeistuksia, jotka oli tehty aikaisemmin. Työn tavoite oli myös päivittää niitä.
Työssä tutkittiin suunnittelu-, hankinta- ja logistiikkaprosesseja. Prosessit esitellään ja tutkitaan Wärtsilän projektimallin mukaisessa aikajärjestyksessä, lähtien myynnin tukemisesta, projektin suunnitteluun ja toteutukseen asti. Työn alussa useita Chief Project Engineerejä haastateltiin ja heidän vastauksensa analysoitiin ja niistä saatuja toimintatapoja vertailtiin keskenään. Vastauksia vertailtiin myös ohjeistuksiin, jotka oli koottu aikaisemmin. Työssä selvitettiin myös yhteistyötä tärkeiden yhteistyökumppaneiden, muiden projektiryhmän jäsenten ja muiden osastojen kesken. Näistä saatu informaatio kerättiin yhteen ja niistä saatujen tietojen perusteella koottiin ohjeistus.
Työn pohdintaosiossa on kehitysehdotuksia esimerkiksi hankintalistojen käyttöön projektin hankintavaiheessa sekä muihin käsiteltyihin prosesseihin ja tehtäviin, jotta voitaisiin välttää myöhästymisiä projektin aikataulussa sekä virheitä toteutuksessa. Pohdintaosiossa on myös yksityiskohtaisia ratkaisuja ja ehdotuksia: esimerkiksi tietyille osastoille lisätään resursseja, jotka parantavat projektin onnistumista suunnittelu-, hankinta- sekä logistiikkavaiheiden aikana. Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin ohjeistus, joka ohjeistaa ja antaa neuvoja uusille ja aloittaville Chief Project Engineereille.
The work was done by studying the design, the procurement and the logistic processes and using a questionnaire when interviewing several Chief Project Engineers and analyzing their methods. Cooperation between the critical partners and other members of the project team or the members of the other units was also studied. The results of the processes and methods were collected together.
In the Conclusions, there are some development proposals for methods which are used in the processes in the delivery project. There are comprehensive solutions as well as some detailed tasks which have to be done to successfully complete the delivery project. These methods should decrease the possibility of failures or delays in the time schedule of the project. This thesis work gives information and advice for new employees. The guideline which was created on the basis of this thesis work could also be used as a training material.
Työssä tutkittiin suunnittelu-, hankinta- ja logistiikkaprosesseja. Prosessit esitellään ja tutkitaan Wärtsilän projektimallin mukaisessa aikajärjestyksessä, lähtien myynnin tukemisesta, projektin suunnitteluun ja toteutukseen asti. Työn alussa useita Chief Project Engineerejä haastateltiin ja heidän vastauksensa analysoitiin ja niistä saatuja toimintatapoja vertailtiin keskenään. Vastauksia vertailtiin myös ohjeistuksiin, jotka oli koottu aikaisemmin. Työssä selvitettiin myös yhteistyötä tärkeiden yhteistyökumppaneiden, muiden projektiryhmän jäsenten ja muiden osastojen kesken. Näistä saatu informaatio kerättiin yhteen ja niistä saatujen tietojen perusteella koottiin ohjeistus.
Työn pohdintaosiossa on kehitysehdotuksia esimerkiksi hankintalistojen käyttöön projektin hankintavaiheessa sekä muihin käsiteltyihin prosesseihin ja tehtäviin, jotta voitaisiin välttää myöhästymisiä projektin aikataulussa sekä virheitä toteutuksessa. Pohdintaosiossa on myös yksityiskohtaisia ratkaisuja ja ehdotuksia: esimerkiksi tietyille osastoille lisätään resursseja, jotka parantavat projektin onnistumista suunnittelu-, hankinta- sekä logistiikkavaiheiden aikana. Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin ohjeistus, joka ohjeistaa ja antaa neuvoja uusille ja aloittaville Chief Project Engineereille.