Oulun Medifys Oy:n ja fysioterapia-alan tunnettuus sekä imago
Väyrynen, Suvi (2013)
Väyrynen, Suvi
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128246
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Oulun Medifys Oy:n tunnettuutta ja imagoa sekä koko fysioterapia-alan tunnettuutta ja mielikuvia fysioterapiasta. Medifys on yksityisiä fysioterapiapalveluita tarjoava oululainen yritys, joka on toiminut jo vuodesta 1983. Tutkimuksella haluttiin selvittää, kuinka tunnettu Medifys on työikäisten keskuudessa ja mitä kohderyhmä ajattelee sen tarjoamista palveluista, Medifysin nimestä sekä logosta, jotta yritys voi suunnitella markkinointiaan tutkimustulosten perusteella.
Työn teoriaosuudessa esitellään aihepiiriin liittyviä käsitteitä imago, tunnettuus ja brändi. Lisäksi esitellään mielikuvamarkkinointia, brändin rakennusta ja tunnettuuden tärkeyttä yritysmaailmassa. Työn pohdintaosuudessa peilataan tutkimuksen tuloksia teoriaosuudessa esiteltyyn aineistoon. Siinä esitetään myös parannus- ja kehitysehdotuksia Medifysin toimintaan, tunnettuuden parantamiseen ja brändin rakentamiseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat noin 30-65-vuotiaat työssäkäyvät oululaiset ja se toteutettiin paperikyselynä lounasravintola Castaneassa, Kontinkankaan Technopoliksessa sekä Oulun kaupunginkirjastolla tammikuussa 2013. Tutkimustulosten käsittelyssä käytettiin apuna SPSS-ohjelmaa.
Tutkimukseen vastasi 91 henkilöä, mutta vastaajajoukko oli ikäryhmältään niin hajautunut, ettei yleistyksiä kohderyhmän tai muiden osalta voitu tehdä. Tutkimuksesta kävi selville, että fysioterapiaa käytetään paljon, koska puolet vastaajista oli joskus käyttänyt fysioterapiapalveluja ja useimmiten mainitut syyt fysioterapian käyttöön olivat selkä- ja niska-hartiaseudun ongelmat. Ala tunnetaan yleisesti hyvin, ja ihmisillä on todenmukainen kuva siitä, mitä fysioterapia on, mutta tietoisuus mahdollisuudesta hakeutua fysioterapiaan ilman lääkärin lähetettä voisi olla parempi.
Medifysin tunnettuus oli tutkimuksen mukaan kohtalainen, koska kolmasosa vastaajista tiesi yrityksen tai oli ylipäätään kuullut siitä aiemmin. Medifysillä oli kuitenkin hyvä asema oululaisten fysioterapia-alan yritysten joukossa, koska tutkimuksen perusteella se oli niistä tunnetuin siinä vastaajajoukossa, jotka osasivat spontaanisti nimetä oululaisia fysioterapia-alan yrityksiä. Medifysin nimi liitettiin tutkimuksen mukaan vahvasti terveydenhuoltoon ja lääketieteeseen. Logo herätti vastaajissa runsaasti mielipiteitä sekä puolesta että vastaan. Medifys sai hyvää palautetta palveluistaan ja erityisesti henkilökuntaa kiiteltiin.
Työn teoriaosuudessa esitellään aihepiiriin liittyviä käsitteitä imago, tunnettuus ja brändi. Lisäksi esitellään mielikuvamarkkinointia, brändin rakennusta ja tunnettuuden tärkeyttä yritysmaailmassa. Työn pohdintaosuudessa peilataan tutkimuksen tuloksia teoriaosuudessa esiteltyyn aineistoon. Siinä esitetään myös parannus- ja kehitysehdotuksia Medifysin toimintaan, tunnettuuden parantamiseen ja brändin rakentamiseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat noin 30-65-vuotiaat työssäkäyvät oululaiset ja se toteutettiin paperikyselynä lounasravintola Castaneassa, Kontinkankaan Technopoliksessa sekä Oulun kaupunginkirjastolla tammikuussa 2013. Tutkimustulosten käsittelyssä käytettiin apuna SPSS-ohjelmaa.
Tutkimukseen vastasi 91 henkilöä, mutta vastaajajoukko oli ikäryhmältään niin hajautunut, ettei yleistyksiä kohderyhmän tai muiden osalta voitu tehdä. Tutkimuksesta kävi selville, että fysioterapiaa käytetään paljon, koska puolet vastaajista oli joskus käyttänyt fysioterapiapalveluja ja useimmiten mainitut syyt fysioterapian käyttöön olivat selkä- ja niska-hartiaseudun ongelmat. Ala tunnetaan yleisesti hyvin, ja ihmisillä on todenmukainen kuva siitä, mitä fysioterapia on, mutta tietoisuus mahdollisuudesta hakeutua fysioterapiaan ilman lääkärin lähetettä voisi olla parempi.
Medifysin tunnettuus oli tutkimuksen mukaan kohtalainen, koska kolmasosa vastaajista tiesi yrityksen tai oli ylipäätään kuullut siitä aiemmin. Medifysillä oli kuitenkin hyvä asema oululaisten fysioterapia-alan yritysten joukossa, koska tutkimuksen perusteella se oli niistä tunnetuin siinä vastaajajoukossa, jotka osasivat spontaanisti nimetä oululaisia fysioterapia-alan yrityksiä. Medifysin nimi liitettiin tutkimuksen mukaan vahvasti terveydenhuoltoon ja lääketieteeseen. Logo herätti vastaajissa runsaasti mielipiteitä sekä puolesta että vastaan. Medifys sai hyvää palautetta palveluistaan ja erityisesti henkilökuntaa kiiteltiin.