Esiselvitys automaatiojärjestelmän tiedonsiirron parantamiseksi
Katiska, Janne (2013)
Katiska, Janne
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128237
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin Efora Oy:n Oulun organisaatiolle. Työn tavoitteena oli selvittää paperinvalmistuslinjojen automaatiojärjestelmiä yhdistävän pääjärjestelmäväylän tilaa ja kehitysmahdollisuuksia.
Työn suorituksen vaiheina oli nykyisen väylärakenteen kartoitus, kriittisten toimintojen selvitys ja mahdollisten vikojen ja vaikutusten analyysi. Analyysin teossa sovellettiin vian vaikutusanalyysia.(VVA) Samalla kartoitettiin nykyiseen väylään kohdistuvia riskejä. Opinnäytetyön rajallisten resurssien takia kattavan riskianalyysin teko rajattiin työn ulkopuolelle.
Työn aineistona käytettiin paperikoneiden 6 ja 7 automaatiojärjestelmien dokumentaatiota ja laitevalmistajien teknisiä dokumentteja. Aineistoa kerättiin myös useilla asiantuntijahaastatteluilla ja luomalla itse. Pääjärjestelmäväylän kriittisistä komponenteista määritettiin niiden elinkaaren tila sekä varaosien saatavuus omista varastoista.
Jokaisen osajärjestelmän verkkokytkimet tulisi sijoittaa oman alueensa sähkö- tai ristikytkentätilaan. Samoin tulisi tehdä PK7:n osalla osajärjestelmien RTS-asemille, jotka sijaitsevat kaikki ristikytkentätilassa 767RK01. Tämä ratkaisu palvelee tulevia automaatiojärjestelmän laitteistopäivityksiä.
Lisäksi mahdollisen päivityksen myötä automaatiojärjestelmän tietoturvaa voidaan parantaa. Tämä tulee kuitenkin tehdä järjestelmän kokonaisvaltaista käytettävyyttä heikentämättä. This bachelor’s thesis has been made for the maintenance company called Efora. The main purpose of this thesis was to define the state of present DCS-systems communication devices life cycle. The theory part of this research con-sists of description of methods and hardware being used in local area networks as well as the benefits of different solutions. The research material was gathered by analysing the existing documentation of DCS-system and interviewing the paper mill’s professionals in the Oulu paper mill.
The aim of this work was to find out the necessary methods to improve the reliability of the DCS-systems communication by bringing forward the most critical devices of the system. This was done by sorting out the essential fault loca-tions of DCS’ communication system.
As a result of this thesis it’s highly recommend to update the DCS-system communication main bus to new and commonly used local area network technology. The system supplier Metso has a solution where all DCSs sub-systems can be connect to a redundant ring mode called Turbo ring. The communication hardware of the present system is in the end of its life cycle, so it would be recommendable to update it in the near future. 
Työn suorituksen vaiheina oli nykyisen väylärakenteen kartoitus, kriittisten toimintojen selvitys ja mahdollisten vikojen ja vaikutusten analyysi. Analyysin teossa sovellettiin vian vaikutusanalyysia.(VVA) Samalla kartoitettiin nykyiseen väylään kohdistuvia riskejä. Opinnäytetyön rajallisten resurssien takia kattavan riskianalyysin teko rajattiin työn ulkopuolelle.
Työn aineistona käytettiin paperikoneiden 6 ja 7 automaatiojärjestelmien dokumentaatiota ja laitevalmistajien teknisiä dokumentteja. Aineistoa kerättiin myös useilla asiantuntijahaastatteluilla ja luomalla itse. Pääjärjestelmäväylän kriittisistä komponenteista määritettiin niiden elinkaaren tila sekä varaosien saatavuus omista varastoista.
Jokaisen osajärjestelmän verkkokytkimet tulisi sijoittaa oman alueensa sähkö- tai ristikytkentätilaan. Samoin tulisi tehdä PK7:n osalla osajärjestelmien RTS-asemille, jotka sijaitsevat kaikki ristikytkentätilassa 767RK01. Tämä ratkaisu palvelee tulevia automaatiojärjestelmän laitteistopäivityksiä.
Lisäksi mahdollisen päivityksen myötä automaatiojärjestelmän tietoturvaa voidaan parantaa. Tämä tulee kuitenkin tehdä järjestelmän kokonaisvaltaista käytettävyyttä heikentämättä.
The aim of this work was to find out the necessary methods to improve the reliability of the DCS-systems communication by bringing forward the most critical devices of the system. This was done by sorting out the essential fault loca-tions of DCS’ communication system.
As a result of this thesis it’s highly recommend to update the DCS-system communication main bus to new and commonly used local area network technology. The system supplier Metso has a solution where all DCSs sub-systems can be connect to a redundant ring mode called Turbo ring. The communication hardware of the present system is in the end of its life cycle, so it would be recommendable to update it in the near future.