Verkkokauppa EU:ssa: case Anton&Nina
Lankila, Irene (2013)
Lankila, Irene
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128220
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Antoniina Oy, jonka tavoitteena on laajentaa kotimaista verkkokauppaa Euroopan Unionin alueelle. Työn tavoitteena oli tehdä suuntaa antava ohjeistus yritykselle siitä, mitä kaikkia osa-alueita tässä tulee ottaa huomioon. Lähdeaineistona olivat alan kirjallisuus, tutkijan vuosien havainnointi verkkokaupoista, tutkijan oma käytännön työkokemus ja osaaminen verkkokauppaliiketoiminnasta. Työn näkökulmana oli yrityksen sisäisiin toimintoihin vaikuttavat osa-alueet.
Opinnäytetyö oli tyypiltään todellisuutta kuvaava case study, jossa tutkimusongelmana oli: ”mitä osa-alueita on otettava huomioon kun laajennetaan olemassa olevaa verkkokauppaa EU –alueelle?”. Työssä käytiin läpi yrityksen nykytilaa ja kansainvälisen verkkokaupan toimintaympäristöä. Työssä tarkasteltiin lähtökohtatilannetta, toimintaympäristön lainsäädäntöä, markkina-alueen valintaa, tuotevalikoimapäätöksiä, kirjanpidon muutoksia, maksutapavalintoja ja logistiikan ratkaisuja. Tulokset hyödyntävät Antoniina Oy:tä resurssoinnissa ja päätöksenteossa. Jatkotutkimuksina ehdotetaan markkinointisuunnitelmaa EU –alueelle sekä Venäjän markkinoiden tutkimista. The objective of the study was to create directional framework for Antoniina Oy on what aspects they should consider for when they will expand their online shop sales to the other European Union countries than Finland.
The theoretical framework in this study consists the literature of the online business, the researchers long term own observation and the knowhow of the online and e-commerce business. The perspective of this study was the internal aspects which impacts directly to Anton&Nina online shop.
The study was a case study which illustrated the reality. The research problem was: ”what aspects should be taken into account when existing domestic online shop will be extended to the EU region?”. The study went through the current situation of the company and the business environment of the online stores. The research analyses the basis situation, the legislation of the business field, the selection of the market area, the decisions of the product range, the changes in the accounting systems and the logistics choices. The results will help Antoniina Oy to allocate resources and make decisions. An international marketing plan for EU area and exploring the possibilities of the Russian online markets are suggested as further research topics.
Opinnäytetyö oli tyypiltään todellisuutta kuvaava case study, jossa tutkimusongelmana oli: ”mitä osa-alueita on otettava huomioon kun laajennetaan olemassa olevaa verkkokauppaa EU –alueelle?”. Työssä käytiin läpi yrityksen nykytilaa ja kansainvälisen verkkokaupan toimintaympäristöä. Työssä tarkasteltiin lähtökohtatilannetta, toimintaympäristön lainsäädäntöä, markkina-alueen valintaa, tuotevalikoimapäätöksiä, kirjanpidon muutoksia, maksutapavalintoja ja logistiikan ratkaisuja. Tulokset hyödyntävät Antoniina Oy:tä resurssoinnissa ja päätöksenteossa. Jatkotutkimuksina ehdotetaan markkinointisuunnitelmaa EU –alueelle sekä Venäjän markkinoiden tutkimista.
The theoretical framework in this study consists the literature of the online business, the researchers long term own observation and the knowhow of the online and e-commerce business. The perspective of this study was the internal aspects which impacts directly to Anton&Nina online shop.
The study was a case study which illustrated the reality. The research problem was: ”what aspects should be taken into account when existing domestic online shop will be extended to the EU region?”. The study went through the current situation of the company and the business environment of the online stores. The research analyses the basis situation, the legislation of the business field, the selection of the market area, the decisions of the product range, the changes in the accounting systems and the logistics choices. The results will help Antoniina Oy to allocate resources and make decisions. An international marketing plan for EU area and exploring the possibilities of the Russian online markets are suggested as further research topics.