Sosiodynaamisen ohjauksen työkansio omaohjaajatyöskentelyyn nuorten parissa
Kivilahti, Piia (2013)
Kivilahti, Piia
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128190
Tiivistelmä
Tilastojen mukaan Suomessa on yli 17 000 lasta ja nuorta sijoitettuna kodin ulkopuolelle vuonna 2011. Kansalaiskeskustelua käydään Suomen nuorten hyvinvoinnin tärkeydestä. Sijoitettujen nuorten kanssa tehdään ennaltaehkäisevää ja korjaavaa työtä. Opinnäytetyöni on tuotekehitys-hanke. Opinnäytetyöni tuotekehityshankeen tuloksena on kirjallinen työkansio, jota voi käyttää työkaluna omaohjaajatyöskentelyssä.
Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa työkansio sosiodynaamisesta ohjauksesta omaohjaajatyöskentelyyn. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää omaohjaajatyöskentelyä sijais-huollon erityisyksikössä Salorinteellä. Salorinne on Nuorten Ystävät Palvelut Oy:n Pohjololakodin yksikkö Muhoksella. Opinnäytetyön ohjaavana menetelmänä ovat sosiodynaaminen ohjaus ja vii-tekehyksenä ovat nuoruus ikävaiheena ja sen haasteet.
Sosiodynaamisen ohjauksen pääpiirteitä ovat konstruktivistinen yleisnäkemys, elämänsuunnittelumenetelmä, ohjaus vuorovaikutteisena toimintana ja ohjauksen tarkoituksena on voimavarojen vahvistaminen. Työskentelyssä pyritään tukemaan nuoren identiteetin kehittymistä. Työkansion harjoitukset on jaettu osa- alueisiin: minäkäsitys, sosiaaliset suhteet ja tulevaisuudensuunnittelu. Sosiodynaamisessa ohjauksessa voidaan puhua oppimisprosessista. Sosiodynaamisessa ohjauksessa nuorten asiat tehdään näkyviksi. On kyse siitä, että autetaan nuorta kirkastamaan itselleen työkansion harjoitusten avulla, miten he ajattelevat, mitä vahvuuksia ja voimavaroja heillä on sekä millaista tulevaisuutta he tavoittelevat.
Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa työkansio sosiodynaamisesta ohjauksesta omaohjaajatyöskentelyyn. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää omaohjaajatyöskentelyä sijais-huollon erityisyksikössä Salorinteellä. Salorinne on Nuorten Ystävät Palvelut Oy:n Pohjololakodin yksikkö Muhoksella. Opinnäytetyön ohjaavana menetelmänä ovat sosiodynaaminen ohjaus ja vii-tekehyksenä ovat nuoruus ikävaiheena ja sen haasteet.
Sosiodynaamisen ohjauksen pääpiirteitä ovat konstruktivistinen yleisnäkemys, elämänsuunnittelumenetelmä, ohjaus vuorovaikutteisena toimintana ja ohjauksen tarkoituksena on voimavarojen vahvistaminen. Työskentelyssä pyritään tukemaan nuoren identiteetin kehittymistä. Työkansion harjoitukset on jaettu osa- alueisiin: minäkäsitys, sosiaaliset suhteet ja tulevaisuudensuunnittelu. Sosiodynaamisessa ohjauksessa voidaan puhua oppimisprosessista. Sosiodynaamisessa ohjauksessa nuorten asiat tehdään näkyviksi. On kyse siitä, että autetaan nuorta kirkastamaan itselleen työkansion harjoitusten avulla, miten he ajattelevat, mitä vahvuuksia ja voimavaroja heillä on sekä millaista tulevaisuutta he tavoittelevat.