Henkilökunnan kokemuksia aivoverenkiertohäiriöpotilaan ohjauskansion käytöstä
Paakki, Maarit (2013)
Paakki, Maarit
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103128187
Tiivistelmä
Terveydenhuoltomme suurimpia ongelmia ovat aivoverenkiertohäiriöt. Ne aiheuttava myös vammaisuutta.
Kansallisen KASTE–ohjelman AVH–projektissa on luotu mallinnus ja pohja asiakaslähtöiseen palvelujärjestelmään. Yhteistyönä sosiaali- ja terveyspalvelujen, ja Aivoliiton kanssa on luotu alueelle yhtenäinen AVH–potilaiden ohjausmalli, joka on koottu ohjauskansioksi ammattilaisten tueksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää aivoverenkiertopotilaan (AVH–potilaan) ohjauskansion käyttöä. Tutkimuksessa haastateltiin AVH–potilaan ohjaukseen osallistuvaa henkilökuntaa ohjauskansion käytöstä. Aineisto on kerätty teemahaastattelulla seitsemältä hoitotyön ammattilaiselta, jotka osallistuvat AVH–potilaan ohjaustyöhön. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina, jotka tallennettiin ääninauhalle ja litteroitiin. Aineisto analysoitiin, analysoinnissa käytettiin induktiivista analyysimenetelmää.
Tutkimustulokset osoittavat, että tiedonantajilla oli samankaltaisia kokemuksia asiakkaiden ohjauksesta ja tukemisesta. Ohjauskansio koetaan hyödylliseksi, mutta aikaa sen käyttöön ei ole. Uusi toimintamalli helpottaa AVH–potilaan jatkohoitoa, seurantaa ja tarvittavien palvelujen turvaamista. Aivoverenkiertohäiriöpotilaan ohjaaminen on tärkeä asia. Potilaan ja hänen omaistensa tulisi saada tietoa sairaudesta ja sen vaiheista hyvissä ajoin. Tämän mahdollistaisi se, että kaikilla AVH—potilaiden kanssa työskentelevillä olisi mahdollisuus opastaa ja neuvoa. Tulevaisuudessa täytyisi saada tieto tästä hoitoon osallistuville henkilöille. Cerebrovascular accident (CVA) is one of the challenging problems in Finnish health care. It leads to disablement of many of patients. In a CVA–project which was a part of a National KASTE–program a new modeling and base for customer-oriented service system. Has been made in coperation with social- and healthservices and Finnish Aivoliitto a united CVA–patients guidancemodel has been made it will guide and support employees.
The purpose of this thesis is to find out about the cerebrovascular accident guidancefiles’ use for patients guidance. The data was collected by using theme interview from seven employees who take part in guidance of CVA–patients. The material of this study was collected by using single interviews and they were all recorded and transcribed and analyzed by using inductive analyse method.
The study showed that all employees who took part of this study have the samekind of experiences from patients’ guidance and support. They experience that the CVA–patient guidancefiles is very usefull but there isn't enough time to use it. This new operation model makes a CVA- patient’s follow up treatment easier. Guidance for CVA–patients is very important. Both patient and their relatives should get all information of this disease and its’ different kind of periods. This would be possible when all employees who work with a CVA–patient have an opportunity to guide and give advice. In the future this information should be given to all employees who take part in the of care CVA–patients.
Kansallisen KASTE–ohjelman AVH–projektissa on luotu mallinnus ja pohja asiakaslähtöiseen palvelujärjestelmään. Yhteistyönä sosiaali- ja terveyspalvelujen, ja Aivoliiton kanssa on luotu alueelle yhtenäinen AVH–potilaiden ohjausmalli, joka on koottu ohjauskansioksi ammattilaisten tueksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää aivoverenkiertopotilaan (AVH–potilaan) ohjauskansion käyttöä. Tutkimuksessa haastateltiin AVH–potilaan ohjaukseen osallistuvaa henkilökuntaa ohjauskansion käytöstä. Aineisto on kerätty teemahaastattelulla seitsemältä hoitotyön ammattilaiselta, jotka osallistuvat AVH–potilaan ohjaustyöhön. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina, jotka tallennettiin ääninauhalle ja litteroitiin. Aineisto analysoitiin, analysoinnissa käytettiin induktiivista analyysimenetelmää.
Tutkimustulokset osoittavat, että tiedonantajilla oli samankaltaisia kokemuksia asiakkaiden ohjauksesta ja tukemisesta. Ohjauskansio koetaan hyödylliseksi, mutta aikaa sen käyttöön ei ole. Uusi toimintamalli helpottaa AVH–potilaan jatkohoitoa, seurantaa ja tarvittavien palvelujen turvaamista. Aivoverenkiertohäiriöpotilaan ohjaaminen on tärkeä asia. Potilaan ja hänen omaistensa tulisi saada tietoa sairaudesta ja sen vaiheista hyvissä ajoin. Tämän mahdollistaisi se, että kaikilla AVH—potilaiden kanssa työskentelevillä olisi mahdollisuus opastaa ja neuvoa. Tulevaisuudessa täytyisi saada tieto tästä hoitoon osallistuville henkilöille.
The purpose of this thesis is to find out about the cerebrovascular accident guidancefiles’ use for patients guidance. The data was collected by using theme interview from seven employees who take part in guidance of CVA–patients. The material of this study was collected by using single interviews and they were all recorded and transcribed and analyzed by using inductive analyse method.
The study showed that all employees who took part of this study have the samekind of experiences from patients’ guidance and support. They experience that the CVA–patient guidancefiles is very usefull but there isn't enough time to use it. This new operation model makes a CVA- patient’s follow up treatment easier. Guidance for CVA–patients is very important. Both patient and their relatives should get all information of this disease and its’ different kind of periods. This would be possible when all employees who work with a CVA–patient have an opportunity to guide and give advice. In the future this information should be given to all employees who take part in the of care CVA–patients.