Palvelumuotoilun hyödyntäminen sisäilma-aiheisen palvelutarjonnan muodostamisessa ja tuotteistamisen mallikonseptin laatiminen
Seikkula, Kirsi-Maria (2023)
Seikkula, Kirsi-Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128348
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä tavoitteena luoda uudelle yritykselle palvelutarjonta palvelumuotoilua hyödyntäen ja laatia tuotteistamisen mallikonsepti. Tarkoituksena oli yrityksen asiantuntijapalveluiden selkeyden ja toimivuuden kasvattaminen sekä konkreettisten työkalujen ja toimintamallien luominen yritystoimintaan. Työ kohdistui rakennusterveyden asiantuntijapalveluihin kohdentuen pääasiassa julkiselle sektorille. Työssä tarkasteltiin palvelumuotoilun sekä julkisten toimijoiden sisäilmatilanteiden selvittämisen erityispiirteitä ja hyödynnettiin palvelumuotoilua palvelutarjonnan kehittämisessä.
Työllä saavutettiin sille asetetut tavoitteet, ja luotiin uudelle yritykselle palvelutarjooma palvelumuotoilua hyödyntäen sekä tuotteistamisen mallikonsepti. Opinnäytetyön ensimmäinen tavoite liittyi julkisten rakennusten sisäilmatilanteiden selvittämisen erityispiirteisiin. Työssä kuvattiin lait, määräykset ja asetukset, jotka ohjaavat sisäilmatutkimuksia julkisella sektorilla ja tuotiin esille erilaisia ohjeita ja oppaita liittyen sisäilmatilanteiden hallintaan. Työssä kuvattiin myös tiivistetysti sisäilmatutkimuksen vaiheita. Työssä esitettiin kattava yhteenveto sisäilmatilanteiden selvittämisen vaatimuksista julkisella sektorilla sekä korostettiin moniammatillisen yhteistyön merkitystä.
Toinen tavoite keskittyi syventämään ymmärrystä palvelumuotoilusta ja sen roolista uuden yrityksen palveluiden kehittämisessä. Työssä käsiteltiin asiakaslähtöisyyden ja iteratiivisen kehitystyön perusperiaatteita palvelumuotoilussa. Lisäksi käsiteltiin tuplatimanttimallia palvelumuotoilun menetelmänä ja esiteltiin laajasti palvelumuotoilussa hyödynnettäviä työkaluja.
Kolmas tavoite yhdisti nämä kaksi edellistä näkökulmaa tutkien, miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää uuden yrityksen palvelutarjooman luomisessa ja tuotteistamisen mallikonseptin laatimisessa. Työssä syvennyttiin asiakasymmärrykseen, jotta voitaisiin suunnitella palveluita asiakastarpeisiin sopiviksi. Lisäksi työssä tarkasteltiin yrityksen tulevaa liiketoimintaa, resursseja ja toimintaympäristöä laaja-alaisesti hyödyntäen palvelumuotoilun eri menetelmiä ja työkaluja.
Palvelumuotoilu soveltui hyvin erityisesti uuden yrityksen palvelutarjooman muodostamiseen. Palvelumuotoilu ja tuotteistaminen tarjoavat laajasti mahdollisuuksia rakennus- ja kuntotutkimusalalla ja ne tarjoavat tehokkaan välineen palveluiden selkeyttämiseen ja kehittämiseen. Kuitenkin niiden täydellinen hyödyntäminen edellyttäisi laajaa sidosryhmien osallistamista, mikä on haastavaa. Olisikin suositeltavaa suorittaa kyselyitä kunnille ja kuntalaisille, jotta heidän näkökulmansa otettaisiin huomioon sisäilmatutkimuspalveluiden ja sisäilmatilanteiden hallinnan kehittämisessä.
Työllä saavutettiin sille asetetut tavoitteet, ja luotiin uudelle yritykselle palvelutarjooma palvelumuotoilua hyödyntäen sekä tuotteistamisen mallikonsepti. Opinnäytetyön ensimmäinen tavoite liittyi julkisten rakennusten sisäilmatilanteiden selvittämisen erityispiirteisiin. Työssä kuvattiin lait, määräykset ja asetukset, jotka ohjaavat sisäilmatutkimuksia julkisella sektorilla ja tuotiin esille erilaisia ohjeita ja oppaita liittyen sisäilmatilanteiden hallintaan. Työssä kuvattiin myös tiivistetysti sisäilmatutkimuksen vaiheita. Työssä esitettiin kattava yhteenveto sisäilmatilanteiden selvittämisen vaatimuksista julkisella sektorilla sekä korostettiin moniammatillisen yhteistyön merkitystä.
Toinen tavoite keskittyi syventämään ymmärrystä palvelumuotoilusta ja sen roolista uuden yrityksen palveluiden kehittämisessä. Työssä käsiteltiin asiakaslähtöisyyden ja iteratiivisen kehitystyön perusperiaatteita palvelumuotoilussa. Lisäksi käsiteltiin tuplatimanttimallia palvelumuotoilun menetelmänä ja esiteltiin laajasti palvelumuotoilussa hyödynnettäviä työkaluja.
Kolmas tavoite yhdisti nämä kaksi edellistä näkökulmaa tutkien, miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää uuden yrityksen palvelutarjooman luomisessa ja tuotteistamisen mallikonseptin laatimisessa. Työssä syvennyttiin asiakasymmärrykseen, jotta voitaisiin suunnitella palveluita asiakastarpeisiin sopiviksi. Lisäksi työssä tarkasteltiin yrityksen tulevaa liiketoimintaa, resursseja ja toimintaympäristöä laaja-alaisesti hyödyntäen palvelumuotoilun eri menetelmiä ja työkaluja.
Palvelumuotoilu soveltui hyvin erityisesti uuden yrityksen palvelutarjooman muodostamiseen. Palvelumuotoilu ja tuotteistaminen tarjoavat laajasti mahdollisuuksia rakennus- ja kuntotutkimusalalla ja ne tarjoavat tehokkaan välineen palveluiden selkeyttämiseen ja kehittämiseen. Kuitenkin niiden täydellinen hyödyntäminen edellyttäisi laajaa sidosryhmien osallistamista, mikä on haastavaa. Olisikin suositeltavaa suorittaa kyselyitä kunnille ja kuntalaisille, jotta heidän näkökulmansa otettaisiin huomioon sisäilmatutkimuspalveluiden ja sisäilmatilanteiden hallinnan kehittämisessä.