Hihnakuljettimen suunnittelu
Piippo, Antti-Eemeli (2013)
Piippo, Antti-Eemeli
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128345
Tiivistelmä
Insinöörityössä suunniteltiin hihnakuljetin Oulun seudun ammattiopistolle (OSAO) koulutuskäyttöön. Nousevaa hihnakuljetinta on tarkoitus käyttää puupelletin siirtoon säiliöstä toiseen OSAO:n Tekniikan koulutusyksikön tiloissa. Kuljettimen vaatimuksena oli toimia esimerkkinä teollisuudessa käytetyille massatavarakuljettimille. Työn tavoitteena oli laatia valmistuspiirustukset ja muu tarvittava dokumentointi kuljettimen valmistamiseen.
Hihnakuljettimiin tutustuttiin laajan SFS-standardiston, valmistajien tuoteluetteloiden ja alan kirjallisuuden kautta. Työssä suunniteltiin 20 asteen nousulla ja 30 asteen kourukulmalla toimiva hihnakuljetin. Kuljettimen koko määritettiin sille annetun tilan mukaisesti. Lyhyille kuljettimille tyypillisesti valittiin hihnalle ruuvikiristys. Suunnitteluohjelmistona käytettiin Solid Worksia, jolla myös valmistuspiirustukset laadittiin. Suunnittelussa hyödynnettiin kuljetinstandardeja ja alan kirjallisuutta.
Runko suunniteltiin valmistustekniikaltaan edulliseksi, ja sen valmistuksesta vastaavat OSAO:n konepaja ja opiskelijat. Valmistusteknisistä asioista oltiin tiiviissä yhteistyössä OSAO:n lehtorin Jyrki Mänttärin kanssa, jotta suunnitelmien toteutuskelpoisuus varmistettiin. Kuljetinrullat tilataan valmisosina kuljetinvalmistajilta. Tilaajalla oli kuljettimeen vaihdemoottori, jonka soveltuvuus varmistettiin kuljettimen tehontarvelaskuilla. Kuljetinrumpujen valmistus tai ostaminen jäi tilaajan päätettäväksi.
Hihnakuljettimesta tehtiin valmistuspiirustukset, kustannusarvio ja käyttöohje. Kuljetin suunniteltiin standardien mukaisesti. Tuntematon aihe, työkuvan muutokset ja suuri työn määrä viivästyttivät aikataulua, minkä takia automatisointi ja turvallisuuslaitteisto rajattiin työstä pois. Valmistuspiirustukset mahdollistavat OSAO:n hihnakuljettimen rakentamisen syksyllä 2013.
Hihnakuljettimiin tutustuttiin laajan SFS-standardiston, valmistajien tuoteluetteloiden ja alan kirjallisuuden kautta. Työssä suunniteltiin 20 asteen nousulla ja 30 asteen kourukulmalla toimiva hihnakuljetin. Kuljettimen koko määritettiin sille annetun tilan mukaisesti. Lyhyille kuljettimille tyypillisesti valittiin hihnalle ruuvikiristys. Suunnitteluohjelmistona käytettiin Solid Worksia, jolla myös valmistuspiirustukset laadittiin. Suunnittelussa hyödynnettiin kuljetinstandardeja ja alan kirjallisuutta.
Runko suunniteltiin valmistustekniikaltaan edulliseksi, ja sen valmistuksesta vastaavat OSAO:n konepaja ja opiskelijat. Valmistusteknisistä asioista oltiin tiiviissä yhteistyössä OSAO:n lehtorin Jyrki Mänttärin kanssa, jotta suunnitelmien toteutuskelpoisuus varmistettiin. Kuljetinrullat tilataan valmisosina kuljetinvalmistajilta. Tilaajalla oli kuljettimeen vaihdemoottori, jonka soveltuvuus varmistettiin kuljettimen tehontarvelaskuilla. Kuljetinrumpujen valmistus tai ostaminen jäi tilaajan päätettäväksi.
Hihnakuljettimesta tehtiin valmistuspiirustukset, kustannusarvio ja käyttöohje. Kuljetin suunniteltiin standardien mukaisesti. Tuntematon aihe, työkuvan muutokset ja suuri työn määrä viivästyttivät aikataulua, minkä takia automatisointi ja turvallisuuslaitteisto rajattiin työstä pois. Valmistuspiirustukset mahdollistavat OSAO:n hihnakuljettimen rakentamisen syksyllä 2013.