R-Towing Oy:n laatusuunnitelman kehittäminen
Kaivorinne, Mikko (2013)
Kaivorinne, Mikko
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128322
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on yrityksen/organisaation laatu, laadun historia, laadun hallinta, laatujärjestelmä, laatusuunnitelma ja tarkimmillaan laatusuunnitelmaan sisältyvä riskikartoitus eri osa-alueineen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Kalajokea kotipaikkanaan pitävä yritys nimeltään R-Towing Oy ja opinnäytetyön tavoitteena on heidän nykyisen laatusuunnitelman kehittäminen tarkastelemalla ja päivittämällä laatusuunnitelmaan yhtenä osa-alueena sisältyvää riskikartoitusosiota. Esimerkkinä heidän laatusuunnitelmastaan toimii tässä opinnäytetyössä Rahjan väylän puhdistusruoppausta varten laadittu suunnitelma kesältä 2012.
Riskikartoitus on tässä jaettu kolmeen osioon. Henkilöriskien kartoittamiseksi tässä opinnäytetyössä käydään läpi Työturvallisuuskeskuksen vaarojen tunnistamisen tarkistuslistat. Ympäristöriskien sekä aikataulullisten riskien kartoittamiseksi sekä näiden riskien hallinnasta haastatellaan R-Towing Oy:n toimitusjohtajaa Pekka Rahjaa.
Riskikartoituksesta löydettiin jonkin verran puutteita ja sitä pystyttiin kehittämään tulevia ruoppausurakoita silmällä pitäen eniten henkilöriskien osalta, mutta jonkin verran myös muilta osin. Lopuksi kuitenkin tultiin siihen johtopäätökseen, että riskikartoituksen ollessa aina urakka- ja kalustokohtainen sekä miehityksestä riippuvainen, tulee sitä tarkastella ja päivittää vähintään aina urakan alkuvaiheessa sekä olosuhteiden muuttuessa työmaalla, jotta riittävä laadun taso voidaan taata niiltä osin nyt ja tulevaisuudessa.
Riskikartoitus on tässä jaettu kolmeen osioon. Henkilöriskien kartoittamiseksi tässä opinnäytetyössä käydään läpi Työturvallisuuskeskuksen vaarojen tunnistamisen tarkistuslistat. Ympäristöriskien sekä aikataulullisten riskien kartoittamiseksi sekä näiden riskien hallinnasta haastatellaan R-Towing Oy:n toimitusjohtajaa Pekka Rahjaa.
Riskikartoituksesta löydettiin jonkin verran puutteita ja sitä pystyttiin kehittämään tulevia ruoppausurakoita silmällä pitäen eniten henkilöriskien osalta, mutta jonkin verran myös muilta osin. Lopuksi kuitenkin tultiin siihen johtopäätökseen, että riskikartoituksen ollessa aina urakka- ja kalustokohtainen sekä miehityksestä riippuvainen, tulee sitä tarkastella ja päivittää vähintään aina urakan alkuvaiheessa sekä olosuhteiden muuttuessa työmaalla, jotta riittävä laadun taso voidaan taata niiltä osin nyt ja tulevaisuudessa.