Kolarin koulupihan suunnittelu: teemana talvi
Karhunen, Marjo (2013)
Karhunen, Marjo
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128308
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Kolarin koulupihan suunnittelu teemana talvi. Tavoitteena on suunnitella toimiva, turvallinen ja viihtyisä koulupiha ympäri vuoden käyttäjä- ja sidosryhmät huomioiden.
Työn tilaajana on Kolarin kunta, joka nyt panostaa julkisten alueitten pihojen kuntoon.
Opinnäytetyön tuloksena on syntynyt alakoulun pihasta yleis- ja rakennussuunnitelma sekä yläkoulun pihan yleissuunnitelma. Alakoulun pihalla on paljon kunnallistekniikkaa, jonka huomiointi vaati erityistä tarkkuutta. Lisäksi pihalle oli jo hankittu sijoitettavat leikkivälineet. Yläkoulun pihalla piti säilyttää rakenteista pyöräkatos ja asfalttia mahdollisimman paljon. Valaistuksen tarve oli molempien pihojen puolella suuri. Koulupihan tontti on savimaata, ja se vaikutti osaltaan mm. kasvillisuuden suunnitteluun. Yläkoulun rakennussuunnitelman ja koko pihan kuivatussuunnitelman tekee kuitenkin toinen taho.
Suunnittelun menetelminä käytettiin maastokäyntejä ja osallistamista. Osallistamisen kyselyillä koottiin tietoa oppilaiden ja opettajien toiveista ja tarpeista sekä pihan nykytilasta. Lisäksi haastatteluiden ja havainnoinnin perusteella pihan liikennejärjestelyt oli tarpeen suunnitella omaksi osayleissuunnitelmakseen. Lähtötietoja ei ollut valmiina digitaalisessa muodossa, vaan oli ne koottava mittauksin ja tarkistuksin eri lähteistä.
Teoriaosuus, jossa käsittelen lapsen ja nuoren kasvua, kehitysvaiheita sekä hyvinvointia tukevan koulupihan ominaisuuksia, nivoutui suunnitelmien taustalle ja pohjaksi. Pihat ovat suurimmaksi osaksi esteettömiä ja toiminnot on suunniteltu oppilaiden ikävuosien tarpeet ja myös muiden käyttäjäryhmien osallistamistoiveet huomioiden. Pihan alueella toimii kunnan keskuskeittiö, ja koulun tiloissa on iltakäyttöä. Talven vaikuttimet suunnittelussa ovat osana teoriaosuutta, ja niiden huomioiminen korostui mm. valaistuksen, kulkureittien ja pihan huoltoyhteyksien suunnittelussa, kasvillisuuden ja eri toimintojen sijoittelussa ja materiaalien valinnassa. Valaistus on monipuolinen hyvän talvenkestävyyden varmistamiseksi, kulkureitit ovat leveät ja lumitöille on varattu omat tilat,
kasvillisuutta on nostettu istutusaltaisiin ja se on paikallisen ilmaston kestävää, päällystemateriaalit mahdollistavat lumenajon ja eri toiminnot on sijoitettu toisiinsa nähden niin, että myös talviajalla pihan käyttö on turvallista ja mahdollistaa välituntivalvonnan. Liikenne kokonaisuutena on nyt jäsennetty niin, ettei oppilasliikenne ja kulkuneuvoliikenne kohtaa pihalla. Liikennettä ohjaavat aidat, portit, kyltit, opasteet ja kesäisin asfalttimaalaukset. Tämä opinnäytetyö antaa näkökulman koulupihaympäristön suunnitteluun pienessä ja pohjoisessa kunnassa. Talvisen suunnittelun vaikuttimista
voisi kehittää oman oppaansa, sillä nykyisellään tieto on hajallaan. The topic of this thesis is planning of the Kolari school yard with winter theme. The aim is to plan an active, safe and cosy school yard to be used throughout the year, participating the user - and interest groups to the planning process. Assigner is Kolari municipality, which is making an effort to improve the public areas. The school yard is divided in two; primary and junior high school yards. As results of this work are participatory master plans and from primary school yard also a structure and utility blueprint with attachments.
The methods of the planning are participatory planning and visits to sight. The interviews and enquiries were used to collect the information from the interest groups and from the pupils and the teachers of the school. The basis of this work has also been the internet and literature sources from the planning of the children’s environments and from the wintery planning of the public spaces.
As a conclusions it can be said that a participatory planning of a school yard is a versatile process which gives you tools to develop as a designer. School yard planning has lots of dimensions and layers to be noticed and to be output. This thesis can give a picture of planning a northern school yard with all inducements. As a further measure could be a collected guide to a wintery planning of the school yards.
Työn tilaajana on Kolarin kunta, joka nyt panostaa julkisten alueitten pihojen kuntoon.
Opinnäytetyön tuloksena on syntynyt alakoulun pihasta yleis- ja rakennussuunnitelma sekä yläkoulun pihan yleissuunnitelma. Alakoulun pihalla on paljon kunnallistekniikkaa, jonka huomiointi vaati erityistä tarkkuutta. Lisäksi pihalle oli jo hankittu sijoitettavat leikkivälineet. Yläkoulun pihalla piti säilyttää rakenteista pyöräkatos ja asfalttia mahdollisimman paljon. Valaistuksen tarve oli molempien pihojen puolella suuri. Koulupihan tontti on savimaata, ja se vaikutti osaltaan mm. kasvillisuuden suunnitteluun. Yläkoulun rakennussuunnitelman ja koko pihan kuivatussuunnitelman tekee kuitenkin toinen taho.
Suunnittelun menetelminä käytettiin maastokäyntejä ja osallistamista. Osallistamisen kyselyillä koottiin tietoa oppilaiden ja opettajien toiveista ja tarpeista sekä pihan nykytilasta. Lisäksi haastatteluiden ja havainnoinnin perusteella pihan liikennejärjestelyt oli tarpeen suunnitella omaksi osayleissuunnitelmakseen. Lähtötietoja ei ollut valmiina digitaalisessa muodossa, vaan oli ne koottava mittauksin ja tarkistuksin eri lähteistä.
Teoriaosuus, jossa käsittelen lapsen ja nuoren kasvua, kehitysvaiheita sekä hyvinvointia tukevan koulupihan ominaisuuksia, nivoutui suunnitelmien taustalle ja pohjaksi. Pihat ovat suurimmaksi osaksi esteettömiä ja toiminnot on suunniteltu oppilaiden ikävuosien tarpeet ja myös muiden käyttäjäryhmien osallistamistoiveet huomioiden. Pihan alueella toimii kunnan keskuskeittiö, ja koulun tiloissa on iltakäyttöä. Talven vaikuttimet suunnittelussa ovat osana teoriaosuutta, ja niiden huomioiminen korostui mm. valaistuksen, kulkureittien ja pihan huoltoyhteyksien suunnittelussa, kasvillisuuden ja eri toimintojen sijoittelussa ja materiaalien valinnassa. Valaistus on monipuolinen hyvän talvenkestävyyden varmistamiseksi, kulkureitit ovat leveät ja lumitöille on varattu omat tilat,
kasvillisuutta on nostettu istutusaltaisiin ja se on paikallisen ilmaston kestävää, päällystemateriaalit mahdollistavat lumenajon ja eri toiminnot on sijoitettu toisiinsa nähden niin, että myös talviajalla pihan käyttö on turvallista ja mahdollistaa välituntivalvonnan. Liikenne kokonaisuutena on nyt jäsennetty niin, ettei oppilasliikenne ja kulkuneuvoliikenne kohtaa pihalla. Liikennettä ohjaavat aidat, portit, kyltit, opasteet ja kesäisin asfalttimaalaukset. Tämä opinnäytetyö antaa näkökulman koulupihaympäristön suunnitteluun pienessä ja pohjoisessa kunnassa. Talvisen suunnittelun vaikuttimista
voisi kehittää oman oppaansa, sillä nykyisellään tieto on hajallaan.
The methods of the planning are participatory planning and visits to sight. The interviews and enquiries were used to collect the information from the interest groups and from the pupils and the teachers of the school. The basis of this work has also been the internet and literature sources from the planning of the children’s environments and from the wintery planning of the public spaces.
As a conclusions it can be said that a participatory planning of a school yard is a versatile process which gives you tools to develop as a designer. School yard planning has lots of dimensions and layers to be noticed and to be output. This thesis can give a picture of planning a northern school yard with all inducements. As a further measure could be a collected guide to a wintery planning of the school yards.