Asiakassegmenttien muodostaminen aloittavalle yritykselle
Hämäläinen, Susanna; Soivio, Anne-Marie (2013)
Hämäläinen, Susanna
Soivio, Anne-Marie
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128306
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli kartoittaa potentiaaliset asiakkaat aloittavalle yritykselle, joka on kehittä-nyt uudenlaisen kodinhallintatuotteen. Yritys on kehittänyt uudenlaisen langattomia sensoreita ja tietokoneohjelmistoa hyödyntävän kodinhallintatuotteen. Tuotteella mitataan reaaliaikaista säh-könkulutusta, sisäilmanlaatua ja sillä voidaan seurata kodin ylläpitoa ja huoltotoimenpiteitä omalta tietokoneelta. Tuotteen avulla on mahdollista säästää sähkönkulutuksessa, varmistaa optimi sisäilmanlaatu ja pitää kirjaa kiinteistössä tehdyistä huoltotoimenpiteistä.
Työn tavoitteena oli muodostaa asiakassegmentit, joita yritys voi hyödyntää markkinoinnissaan. Tietoperusta koostuu segmentointia, ostokäyttäytymistä ja jakelukanavia käsittelevistä osioista. Jakelukanava-luvussa käsitellään verkkokauppaa, ja toimeksiantajan tarpeiden muuttuessa lu-kuun lisättiin jälleenmyyntiä erikoistavarakauppojen kautta käsittelevä osio. Ostokäyttäytyminen-luvussa käsitellään siihen vaikuttavia tekijöitä, ja näitä tekijöitä hyödynnettiin segmentoinnissa. Segmentointi rajattiin segmentointiprosessin kuvaamiseen. Segmentointi on tärkeää, jotta mark-kinointitoimenpiteet voidaan toteuttaa mahdollisimman tehokkaasti.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin tilastollista tutkimusta ja tutkimus toteutettiin kyselyn avulla. Kysely tehtiin Webropol-ohjelmalla ja se julkaistiin julkisena linkkinä. Vastauksia saatiin 117 kap-paletta. Tutkimuksen kyselyaineiston keräämiseen käytettiin useita tapoja ja kanavia. Näitä tapoja voi hyödyntää myös muissa tutkimuksissa, joissa kohderyhmä on vaikeasti tavoitettavissa.
Tuloksista esitetään perusraportti ja ristiintaulukointi. Ristiintaulukoinnissa saatujen tuloksien perusteella muodostettiin yritykselle sopivat segmentit. Segmenttejä muodostettiin yhteensä kuu-si, joista neljää suositellaan yrityksen pääsegmenteiksi. Tuloksissa käsitellään myös segmenteille sopivia myyntikanavia ja niitä tavoittavia mediaviestimiä.
Jatkossa yritys voi käyttää työtä hyödyksi tutkimuksessa saatuja tuloksia kehittäessään markkinointitoimenpiteitä. Yritys voi itse, tai toimeksiantona, toteuttaa esimerkiksi markkinointiviestintäsuunnitelman, tehdä asiakassuhdesegmentoinnin tai kilpailija-analyysin. This Bachelor’s thesis deals with identifying potential customers for a startup company. The com-pany has developed a new type of home management product. The product includes wireless sensors and computer software which processes information coming from the sensors. The prod-uct measures real-time electricity consumption and indoor air quality. The basic product also in-cludes electronic service manual to control and observe home maintenance. The main benefits of the system are savings in electricity costs, ensuring the optimum quality of indoor air, and record-ing of maintenance actitivies made to the property.
The aim of this study was to form customer segments which the company can utilize in their marketing. The theoretical background consists of client segmentation, consumer behavior and distribution channels. Segmentation was limited to describe the segmentation process. It is important to the company in terms of intensifying the marketing operations. Chapter three (Buying behavior) deals with the factors affecting it, and these factors are used in segmentation. Chapter four (Distribution), deals with e-commerce and specialized retailing.
This study is quantitative and the methods used were surveys. The questionnaire was prepared with program called Webropol and it was released as a public link. The amount of received an-swers was 117. Various manners and channels were used in collecting the data. These methods can also be used in other studies when the target audience is difficult to reach.
The results of the survey are divided into two sections: the basic report and the cross tabulation. The results gained from the cross tabulation are used in forming the segments for the company. As a final result, six segments were formed and four of them were suggested as the main target segments. In addition, the results include appropriate sales and media channels to reach the target segments.
The company can exploit the results of this thesis in developing of companys’ marketing operations. In the future, the company can use the data collected from customers buying behavior. Moreover it can reassess the segments determined in this thesis. The company can also execute competitor analysis.
Työn tavoitteena oli muodostaa asiakassegmentit, joita yritys voi hyödyntää markkinoinnissaan. Tietoperusta koostuu segmentointia, ostokäyttäytymistä ja jakelukanavia käsittelevistä osioista. Jakelukanava-luvussa käsitellään verkkokauppaa, ja toimeksiantajan tarpeiden muuttuessa lu-kuun lisättiin jälleenmyyntiä erikoistavarakauppojen kautta käsittelevä osio. Ostokäyttäytyminen-luvussa käsitellään siihen vaikuttavia tekijöitä, ja näitä tekijöitä hyödynnettiin segmentoinnissa. Segmentointi rajattiin segmentointiprosessin kuvaamiseen. Segmentointi on tärkeää, jotta mark-kinointitoimenpiteet voidaan toteuttaa mahdollisimman tehokkaasti.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin tilastollista tutkimusta ja tutkimus toteutettiin kyselyn avulla. Kysely tehtiin Webropol-ohjelmalla ja se julkaistiin julkisena linkkinä. Vastauksia saatiin 117 kap-paletta. Tutkimuksen kyselyaineiston keräämiseen käytettiin useita tapoja ja kanavia. Näitä tapoja voi hyödyntää myös muissa tutkimuksissa, joissa kohderyhmä on vaikeasti tavoitettavissa.
Tuloksista esitetään perusraportti ja ristiintaulukointi. Ristiintaulukoinnissa saatujen tuloksien perusteella muodostettiin yritykselle sopivat segmentit. Segmenttejä muodostettiin yhteensä kuu-si, joista neljää suositellaan yrityksen pääsegmenteiksi. Tuloksissa käsitellään myös segmenteille sopivia myyntikanavia ja niitä tavoittavia mediaviestimiä.
Jatkossa yritys voi käyttää työtä hyödyksi tutkimuksessa saatuja tuloksia kehittäessään markkinointitoimenpiteitä. Yritys voi itse, tai toimeksiantona, toteuttaa esimerkiksi markkinointiviestintäsuunnitelman, tehdä asiakassuhdesegmentoinnin tai kilpailija-analyysin.
The aim of this study was to form customer segments which the company can utilize in their marketing. The theoretical background consists of client segmentation, consumer behavior and distribution channels. Segmentation was limited to describe the segmentation process. It is important to the company in terms of intensifying the marketing operations. Chapter three (Buying behavior) deals with the factors affecting it, and these factors are used in segmentation. Chapter four (Distribution), deals with e-commerce and specialized retailing.
This study is quantitative and the methods used were surveys. The questionnaire was prepared with program called Webropol and it was released as a public link. The amount of received an-swers was 117. Various manners and channels were used in collecting the data. These methods can also be used in other studies when the target audience is difficult to reach.
The results of the survey are divided into two sections: the basic report and the cross tabulation. The results gained from the cross tabulation are used in forming the segments for the company. As a final result, six segments were formed and four of them were suggested as the main target segments. In addition, the results include appropriate sales and media channels to reach the target segments.
The company can exploit the results of this thesis in developing of companys’ marketing operations. In the future, the company can use the data collected from customers buying behavior. Moreover it can reassess the segments determined in this thesis. The company can also execute competitor analysis.