Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Skeittausbrändin mainonnan vaikutus mielikuviin brändistä

Pitkänen, Tuomas (2013)

 
Avaa tiedosto
pitkanen_tuomas.pdf (766.3Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Pitkänen, Tuomas
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128298
Tiivistelmä
Skeittausbrändien välineet eroavat vähän laadultaan ja suorituskyvyltään. Tämän takia skeittausbrändi erottautuu muista kilpailijoista mainonnan ja sponsoroinnin avulla. Mainonnalla pyritään rakentamaan mielikuvia, jotka vetoavat lajin harrastajiin. Sponsoroiduilla skeittaajilla on suuri merkitys, minkälaisena lajin harrastaja näkee ja kokee brändin, koska ilman sponsorointia brändi olisi varsin hajuton ja mauton. Opinnäytetyön aihe syntyi allekirjoittaneen omasta ideasta tutkia omaa harrastusta markkinoinnillisesta näkökulmasta. Toimeksiantaja toimii oululainen skeittikauppa, Real Deal.

Työn tavoite oli tutkia miten skeittausbrändin mainonta ja sponsoroidut skeittaajat vaikuttavat mielikuviin brändistä. Opinnäytetyön tietoperustaan on koottu tietoa brändeistä, sponsoroinnista sekä mainonnasta.

Tutkimuksen haastattelut suoritettiin laadullisen tutkimusmenetelmän teemahaastatteluina. Tutkimuksessa kävi ilmi, että video on tärkein formaatti mielikuvien luonnissa. Videolla pystyy parhaiten tuomaan esille mistä brändissä on kyse. Videoissa esiintyvät brändin ammattilaiset, jotka vaikuttavat huomattavasti brändin mielikuviin. Videon editointi, siihen valittu musiikki ja yleinen tyylikkyys ovat tekijät, joilla brändi pyrkii viestimään brändi-identiteetistään. Vaikka videot ovat tärkein markkinoinnillinen väline, olisi se hyödytön ilman brändin sponsoroimia skeittaajia. Tiimin ammattilaiset esiintyvät videoilla ja heidän suoriutuminen korreloi hyvin vahvasti videon suosioon. Sponsoroidut skeittaajat vaikuttavat merkittävästi mielikuviin brändistä, koska skeittaajat yhdistetään suoraan brändiin. Ammattilaiset tuovat paljon tarvittavaa mielenkiintoa brändiä kohtaan, tuovat brändille yleisesti paljon lisää persoonallisuutta ja mielikuvia.
 
The equipment of various skateboard brands differ little in terms of quality performance. Hence, skateboard brand is able to be different from other competitors with the help of advertising and sponsorship. With advertising the goal is to create positive brand associations which appeal to skaters. In addition the skateboarders who are sponsored by the brand have a great impact on how skaters see and experience the brand because without sponsorship of this kind the brand would be quite bland. The subject of this thesis originated from the author’s own idea to study a hobby from a marketing perspective. The commissioner is a local skate shop, Real Deal.

The goal of the thesis is to study how advertising and sponsored skateboarders affect on the customers’ mental image of the brand. The theory of this thesis is gathered from literature about brands, sponsorship and advertising. The study was carried out using a qualitative research method. Five theme interviews were conducted in order to collect the research material.

According to the study, video is the most important format which creates images. It is the best way to show what the brand is about and what it represents. The professional skateboarders who perform on the videos have a significant effect on the brand’s associations. Furthermore, chosen music and the overall visual presentation are the factors the brand uses to communicate about its brand identity. Although video is the most important marketing tool, it would be quite useless without the professional skateboarders. The skaters’ performance has a big role in creating the popularity of the video. Sponsored skateboarders significantly affect image of the brand because skateboarders are, in this way, directly connected to the brand. The professional team brings a lot interest towards the brand, and gives it personality and positive image.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste