Markkinointiviestintäsuunnitelma: CC Infra Oy
Karjalainen, Henna (2013)
Karjalainen, Henna
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128297
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on laatia markkinointiviestintäsuunnitelma Oululaiselle CC Infra Oy:lle. Opinnäytetyön tavoitteena on löytää keinot nykyisien palveluiden viestimiselle. Kohderyhmänä ovat yrityksen nykyiset asiakkaat sekä sidosryhmät. Opinnäytetyö koostuu viidestä osiosta. Ensimmäisen osion aikana perehdytään business to business -markkinointiin ja markkinointiviestintään liittyvään teoriaan sekä toisena yrityksen lähtökohtatilanteeseen. Näiden kahden osion perusteella on laadittu markkinointiviestinnän strategiset linjaukset sekä toimenpidesuunnitelma. Viimeisessä osiossa käsitellään markkinointiviestinnän onnistumisen seurantaa.
Markkinointiviestinnän suunnittelun avuksi laadittiin lähtökohta-analyysit, jotka koostuivat asiakashaastatteluista saaduista tiedoista, yritys-, asiakas-, tuote-, kilpailutilanne- ja markkina-analyyseista sekä analysoimalla yrityksen nykyistä markkinointia. Näiden analyysien pohjalta on laadittu SWOT –analyysi, jotta yrityksen nykytilanteesta saataisiin mahdollisimman selkeä käsitys.
Teoria ja lähtökohtatilanneanalyysit loivat hyvän pohjan strategisien linjauksien laatimiselle. Strategiset linjaukset määrittävät, millaista yrityksen markkinointiviestintä tulee olemaan ja mihin se tähtää. Strategiset linjaukset käsittävät muun muassa: markkinointiviestinnän tavoitteita, sanomaa, tuotestrategiaa, kohderyhmien segmentointia sekä asemointi- ja kilpailuetustrategiaa.
Strategisien linjauksien pohjalta laaditussa toimenpidesuunnitelmassa on pyritty ottamaan huomioon kaikki toimeksiantajayrityksen kannalta oleelliset markkinointiviestintäkanavat. Markkinointiviestintätoimenpiteet on suunniteltu viestimään samaa sanomaa ja edesauttamaan yrityksen palveluiden tunnettuuden lisäämistä. Toimenpidesuunnitelma käsittää viestintäkanavina niin henkilökunnan, sisäiset ja ulkoiset markkinointikanavat, suoramainonnan sekä digitaalisen viestinnän.
Tämän opinnäytetyön tuloksena on kattava suunnitelma siitä, kuinka toimeksiantajayrityksen markkinointiviestintää tulisi toteuttaa ja millaisin keinoin. The goal of this thesis project was to create an extensive marketing communication plan for a local consulting company, CC Infra Oy. This plan includes guidelines on the desired marketing communication activities as well as a strategy for the implementation of the plan.
The thesis consisted of several sections. In the first section was a research review of corporate and marketing communication. In the second section was a review of CC Infra’s current situation. Based on these two sections a marketing strategy and action plan were developed. In the last section of thesis were proposals on monitoring the effectiveness of marketing communication activities.
The basis for the marketing communication plan was an analysis of the company’s current status. Reviews of the company’s products, customers, competition and current markets, as well as the company’s current marketing activities were performed. Current customers were interviewed to gather insight into the customer’s needs. A SWOT –analysis was conducted to evaluate the company’s strengths, weaknesses, opportunities, and threats.
The theoretical background and the situation analysis provided a solid base for strategic planning and the development of a suitable action plan. Strategic planning consisted of developing marketing communications goals and messages, services, segmentation, positioning and competitive advantage.
In the action plan is all of the essential market communication channels. The goal was to communicate the same message across all channels and to raise interest of the company’s services among the chosen segments. The action plan defined employee actions, direct advertising, the company’s internet pages and digital marketing as suitable communication channels. All of these channels together created a consistent image of an active, professional and high-class company.
Markkinointiviestinnän suunnittelun avuksi laadittiin lähtökohta-analyysit, jotka koostuivat asiakashaastatteluista saaduista tiedoista, yritys-, asiakas-, tuote-, kilpailutilanne- ja markkina-analyyseista sekä analysoimalla yrityksen nykyistä markkinointia. Näiden analyysien pohjalta on laadittu SWOT –analyysi, jotta yrityksen nykytilanteesta saataisiin mahdollisimman selkeä käsitys.
Teoria ja lähtökohtatilanneanalyysit loivat hyvän pohjan strategisien linjauksien laatimiselle. Strategiset linjaukset määrittävät, millaista yrityksen markkinointiviestintä tulee olemaan ja mihin se tähtää. Strategiset linjaukset käsittävät muun muassa: markkinointiviestinnän tavoitteita, sanomaa, tuotestrategiaa, kohderyhmien segmentointia sekä asemointi- ja kilpailuetustrategiaa.
Strategisien linjauksien pohjalta laaditussa toimenpidesuunnitelmassa on pyritty ottamaan huomioon kaikki toimeksiantajayrityksen kannalta oleelliset markkinointiviestintäkanavat. Markkinointiviestintätoimenpiteet on suunniteltu viestimään samaa sanomaa ja edesauttamaan yrityksen palveluiden tunnettuuden lisäämistä. Toimenpidesuunnitelma käsittää viestintäkanavina niin henkilökunnan, sisäiset ja ulkoiset markkinointikanavat, suoramainonnan sekä digitaalisen viestinnän.
Tämän opinnäytetyön tuloksena on kattava suunnitelma siitä, kuinka toimeksiantajayrityksen markkinointiviestintää tulisi toteuttaa ja millaisin keinoin.
The thesis consisted of several sections. In the first section was a research review of corporate and marketing communication. In the second section was a review of CC Infra’s current situation. Based on these two sections a marketing strategy and action plan were developed. In the last section of thesis were proposals on monitoring the effectiveness of marketing communication activities.
The basis for the marketing communication plan was an analysis of the company’s current status. Reviews of the company’s products, customers, competition and current markets, as well as the company’s current marketing activities were performed. Current customers were interviewed to gather insight into the customer’s needs. A SWOT –analysis was conducted to evaluate the company’s strengths, weaknesses, opportunities, and threats.
The theoretical background and the situation analysis provided a solid base for strategic planning and the development of a suitable action plan. Strategic planning consisted of developing marketing communications goals and messages, services, segmentation, positioning and competitive advantage.
In the action plan is all of the essential market communication channels. The goal was to communicate the same message across all channels and to raise interest of the company’s services among the chosen segments. The action plan defined employee actions, direct advertising, the company’s internet pages and digital marketing as suitable communication channels. All of these channels together created a consistent image of an active, professional and high-class company.