Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Liiketoimintamallin kehittäminen: verkkokauppa XL

Tulla, Saila (2013)

 
Avaa tiedosto
tulla_saila.pdf (475.0Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Tulla, Saila
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110228451
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luodaan ja kehitetään liiketoimintamalli aloittavan yrityksen verkkokauppa XL tarpeisiin. Toimeksiantajana on tulevan yrityksen perustaja, joka ei ole ennen toiminut yrittäjänä, joten liiketoimintamallille on tarvetta. Verkkokauppa XL on aloittava yritys, mikä aikoo myydä verkkokaupan välityksellä xl-kokoisia vaatteita naisille. Vaatteet on tarkoitus tilata niin kotimaisilta kuin kansainvälisiltä toimittajilta. Vaatevalikoimaan on tarkoitus kuulua niin klassisia perusvaatteita kuin myös trendikkäämpiä uutuuksiakin.

Opinnäytetyö on toiminnallinen työ ja se jakautuu kahteen osioon. Ensimmäisenä opinnäytetyössä on tietoperusta, missä käsitellään elektronista liiketoimintaa ja verkkokauppaa yleisesti ja siihen liittyviä seikkoja. Verkkokaupan tilannetta Suomessa tarkastellaan myös. Tietoperustassa aukaistaan myös mitä verkkokaupan perustamiseen ja digitaaliseen markkinointiin liittyviä asioita on olemassa ja on hyvä huomioida. Opinnäytetyö sivuaa myös kansainvälistä liiketoimintaa ja tullin toimintaa. Myös painoindeksistä, ylipainosta ja sen yleisyydestä kerrotaan sekä siitä mitä tarkoitetaan isoilla vaatekoilla.

Toisessa osassa käsitellään liiketoimintamalliin liittyviä asioita ja business model canvasia. Liiketoimintamallin tarkoituksena on kuvata kuinka yritys toimii ja kuinka liiketoiminta luo ja tuottaa arvoa että tuloja. Liiketoimintamallin tekemisessä käytetään apuna Alexander Osterwalderin ja Yves Pigneurin kirjaa: Business Model Generation ja siinä olevaa työkalua: Business model canvasia. Canvas on yhdeksänosainen taulu, johon sijoitellaan yhdeksän liiketoimintaan kuuluvaa eri käsitettä järjestyksessä. Lopputuloksena on valmis liiketoimintamalli. Menetelmässä käytetään vapaata ideointi ja erilaisia visualisointi keinoja, mitkä jälkeen ajatuksia jatkojalostetaan lopputulosta varten. Lopuksi valmis taulu kirjoitetaan auki ns. tarinaksi.

Business model canvas on yhdeksänosainen työkalu, minkä avulla voidaan yrityksen liiketoimintaa mallintaa kätevästi ja kattavasti luoden näin havainnollisen ja toimivan liiketoimintamallin. Business model canvasin osa-alueet ovat: asiakassegmentit, arvontuottaminen, jakelukanavat, asiakassuhteet, tulon muodostuminen, avainresurssit, avainaktiviteetit, avain kumppanit ja kulurakenne.

Opinnäytetyö tuotti toimivan liiketoimintamallin. Liiketoimintamallin lisäksi yrityksen kannattaisi tuottaa ainakin liiketoimintasuunnitelma, kattava elektronisen liiketoimintastrategia sekä asiakas – ja markkinointitutkimus, kun kauppa on valmis. Liiketoimintamalli noudattelee the long tail – mallin kaavaa. Mallista voi nähdä, että kyseessä on ns. niche tuotteita myyvä yritys, joka hinnoittelee tuotteensa keskihintaisesti. Kohdeasiakkaina ovat pluskokoja käyttävät naiset.
 
The purpose of this thesis was to create and develop a business model for a start-up business. The entrepreneur is a newcomer in business world and is going to start an online-shop which sells plus size clothing for ladies. The garment selection is indented to be ordered from Finland and from abroad. The selection is intended to be classical as well as smart and trendy.

This thesis was divided to a two sections: theoretical background section and an actual business model section. The first of the section was consisted of chapters on e-commerce and e-business in general and in Finland. There is also some text about digital marketing and its channels. The thesis will also discuss about how to build and start up an e-commerce business and what issues should be taking into the consideration.

The second part of the thesis will deal whit principals of the business model and business model canvas. The purpose of the business model is to tell how the business works and to describe how an organization creates, delivers, and captures value. The business model and business model canvas were based on the book called Business model generation authored by Alexander Osterwalder and Yves Pigneur.

The business model canvas is a table of a nine blocks. Blocks show how to make business profitable. Nine sections cover the main four area of the business. Four areas are: customers, offer, infrastructure and financial viability. The nine sections are: customer segments, value proposition, distribution channels, customer relationships, revenue streams, key resources, key activities, key partnerships and cost structure.

The outcome of this thesis was a real-life business model for the needs of the entrepreneur. Besides the business model there will be a demand to further study how to create proper e-business strategy. It is also recommended that an entrepreneur would conduct research about customer and marketing research. The proper business plan would also be recommended.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste