Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Taskuopas potilaan systemaattiseen tutkimiseen ABCD- mallin mukaisesti

Peltovuori, Oskari; Väyrynen, Jyri-Pekka (2013)

 
Avaa tiedosto
peltovuori_oskari.pdf (597.5Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Peltovuori, Oskari
Väyrynen, Jyri-Pekka
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110228438
Tiivistelmä
Potilaan tilan arvioinnissa ja tarkkailussa käytetään yleisesti englannin kielestä tulevaa akronyymin muodossa olevaa muistisääntöä ABCDE (airway, breathing, circulation, disability ja exposure eli hengitystiet, hengitys, verenkierto, vammat ja vammapotilaan vammojen paljastaminen). Se luotiin Yhdysvalloissa Advanced Trauma Life Support- eli ATLS -koulutukseen (kansainvälinen traumaensihoitokurssi) ja se on tarkoitettu vaikeasti loukkaantuneen potilaan ensiarvioon.

Projektimme aihe kehittyi yhteistyössä Oulun seudun ammattikorkeakoulun hoitotyön opettajien ja opiskelijoiden kanssa. Projektin tarkoitus oli saada tuotettua konkreettinen loogisesti rakennettu opas potilaan systemaattisesta tutkimisesta opiskelijoille opetusmateriaaliksi, joka toimisi myös opetuksen apuvälineenä opettajille.

Tuotteemme tavoitteena on tehostaa hoitotyön opiskelijoiden oppimista toiminnallisissa harjoituksissa, kuten simulaatioharjoituksissa ja työpaikkaharjoittelussa sekä kehittää heidän järjestelmällisyyttään potilaan elintoimintojen tutkimisessa. Potilaan systemaattisen tutkimisen vakiintuminen käytäntönä edistäisi potilasturvallisuutta yleisesti hoitotyössä.

Opinnäytetyömme oli tuotekehitysprojekti, jonka tavoite oli tuottaa opetusmateriaalia hoitotyön opiskelijoiden ja opettajien käyttöön. Tuotteemme koostuu potilaan elintoimintojen tutkimisesta ABCD-mallin mukaisesti, jossa exposure osio eli vammapotilaan vammojen paljastaminen on rajattu pois. Lisäksi tuotteeseen kuuluu hoitotilanteiden johtamista käsittelevä osio.

Tuote on kahdeksansivuinen opasvihko joka etenee samassa järjestyksessä kuin potilaan tutkiminenkin tulisi suorittaa, alkaen karkeasta potilaan voinnin ensiarviosta edeten tarkempaan tutkimiseen osa-alueittain. Lisäksi tuotteen takakanteen on kehitetty muistilista hoitotilanteen johtajan tehtävistä ja kuvaaja hoitotyön johtamisesta prosessina.

Opas luovutettiin elektronisessa muodossa Oulun seudun ammattikorkeakoululle toukokuussa 2013. Tuotteen mukana toimitimme kirjalliset ohjeet tuotteen kokoamisesta paperiversioksi. Jatkossa samankaltaisia opasvihkoja voitaisiin tuottaa hoitotyön opiskelijoiden suuntaaviin opintoihin sekä työpaikkakohtaisia oppaita edistämään uusien työntekijöiden perehdytystä.
 
Our bachelor's thesis was a product development project, which aimed to produce teaching material for Oulu University of Applied Sciences. The subject of our project came up from the needs of nursing teachers and students at Oulu University of Applied Sciences. We wanted to produce material about systematic examination of patients which would help students in practical training and in working life.
Our goal was to create a good quality and easy to use guide that a student could carry with him. Our long-term goal is to solidify the use of ABCD Protocol in patient examination in the School of Health and Social Care of Oulu University of Applied Sciences.

The product is an eight page pocket guide which deals with the topic in the same order as the patient examination should be executed, starting from the assessment of a patient's neurological status and going through more accurate evaluation of the patient's condition in sections (ABCD). The ABCD Protocol was developed as a mnemonic for a patient’s examination in the United States as a part of Advanced Trauma Life Support training program. The acronym ABCD comes from the words airway, breathing, circulation and disability. On the last page of the guide there is a checklist about the process to manage an emergency situation. The pocket guide was pre-tested with a small group of nursing students and finished on the basis of the test results.

The goals which were set to the project were accomplished well. The beneficiaries of our product are the nursing and health care students and teachers. The pocket guide was handed over to Oulu University of Applied Sciences in an electronic form and will hopefully be used actively. We also wrote the instructions on how to print out the guide. In the future these kinds of guide books could be developed for different specialization fields of nursing studies and for workplaces to help in the orientation of new staff.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste