Superpahiksen maailmanvalloitus: digitaalisesti levitettävän genre-lyhytelokuvan kansainvälinen markkinointi
Kilponen, Katja-Maaria (2013)
Kilponen, Katja-Maaria
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110228415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110228415
Tiivistelmä
Tutkielmani päätavoitteena on selvittää, miten digitaalisesti levitettävää genrelyhytelokuvaa markkinoidaan kansainvälisesti. Lisäksi tavoitteena on selvittää, millaiset elokuvat agentteja kiinnostaa ja mistä he niitä etsivät. Tutkielman taustalla on Dr Professor's Thesis of Evil -lyhytelokuvan parissa tekemäni markkinointi- ja suhdetoimintatyö sekä opinnäytetyön produktio-osana elokuvalle laatimani jatkomarkkinointisuunnitelma. Aihe on myös ajankohtainen, sillä digitalisoituminen muuttaa ja kehittää jatkuvasti elokuvien markkinointi-, levitys- ja rahoitustapoja.
Tutkielman pääaineistona käytän Dr Professor's Thesis of Evil -elokuvaprojektin ja produktio-osan aikana syntyneitä markkinoinnin kokemuksia. Aineiston laajentamiseksi tutkin kahden muun genre-elokuvan, R'ha ja Iron Sky, markkinointia. Tietoperustassa käsittelen elokuvamarkkinointiin liittyviä uudenlaisia ajattelu- ja toimintatapoja. Tietoperustan olen koonnut elokuvamarkkinointiin liittyvästä kirjallisuudesta, internet-lähteistä ja sosiaalisen median konsultin luennoista. Tutkimusmenetelminä ovat mainittujen kolmen elokuvan markkinointitoimien analysointi sekä ammattilaisten haastattelut.
Tutkimuksesta käy ilmi, että itsenäisen genre-elokuvan kansainvälinen markkinointi syntyy monista osa-alueista, toimenpiteistä, innovaatioista ja joskus myös onnesta. Markkinointi tulee aloittaa mahdollisimman varhain ja elokuvantekijöiden on itse osallistuttava markkinointiin, tehtävä sinnikkäästi ja lujasti töitä elokuvansa markkinoimiseksi. Yhtenä kehitysehdotuksena suositellaan mallin ottamista pelien markkinoinnista.
Tutkielmani hyödyttää erityisesti digitaalisesti levitettävän genre-elokuvan markkinoijaa, mutta tuloksia voi hyödyntää soveltuvin osin myös muiden elokuvien tai minkä tahansa muunkin itsenäisen tuotannon markkinoinnissa. The main aim of this thesis is to find out how digitally distributed genre short film is marketed internationally. The sub aim is to find out what kind of films interest film agents and where do they look for them. The idea behind the thesis is the marketing and public relations work I did for years for a short film called Dr Professor's Thesis of Evil. In the production part of the thesis I did a follow-up marketing plan for the film. The subject is also current since the digitization continually changes and improves the ways to market, distribute and fund films.
The material of the thesis is mainly based on my production part of the thesis and on my experiences on marketing Dr Professor's Thesis of Evil. To complement the material I analyzed marketing actions of two other genre films, R'ha and Iron Sky.
The knowledge part of the thesis is based on existent literature, internet sources and lectures by a social media consultant. The research method was to analyze the marketing actions of the chosen films and to interview film professionals.
The study results suggest that the international marketing of a digitally distributed genre film consists of many components, parts, actions, innovations, and sometimes luck. Marketing should be started as early as possible, and the filmmaker should participate in marketing the movie and work hard to market the film. The research proposes one development in the marketing of the films: film marketing would benefit learning from the examples of game marketing.
This thesis will benefit others planning to market their digitally distributed genre short film, but the results are also applicable for the marketing of other kinds of films or any independent production.
Tutkielman pääaineistona käytän Dr Professor's Thesis of Evil -elokuvaprojektin ja produktio-osan aikana syntyneitä markkinoinnin kokemuksia. Aineiston laajentamiseksi tutkin kahden muun genre-elokuvan, R'ha ja Iron Sky, markkinointia. Tietoperustassa käsittelen elokuvamarkkinointiin liittyviä uudenlaisia ajattelu- ja toimintatapoja. Tietoperustan olen koonnut elokuvamarkkinointiin liittyvästä kirjallisuudesta, internet-lähteistä ja sosiaalisen median konsultin luennoista. Tutkimusmenetelminä ovat mainittujen kolmen elokuvan markkinointitoimien analysointi sekä ammattilaisten haastattelut.
Tutkimuksesta käy ilmi, että itsenäisen genre-elokuvan kansainvälinen markkinointi syntyy monista osa-alueista, toimenpiteistä, innovaatioista ja joskus myös onnesta. Markkinointi tulee aloittaa mahdollisimman varhain ja elokuvantekijöiden on itse osallistuttava markkinointiin, tehtävä sinnikkäästi ja lujasti töitä elokuvansa markkinoimiseksi. Yhtenä kehitysehdotuksena suositellaan mallin ottamista pelien markkinoinnista.
Tutkielmani hyödyttää erityisesti digitaalisesti levitettävän genre-elokuvan markkinoijaa, mutta tuloksia voi hyödyntää soveltuvin osin myös muiden elokuvien tai minkä tahansa muunkin itsenäisen tuotannon markkinoinnissa.
The material of the thesis is mainly based on my production part of the thesis and on my experiences on marketing Dr Professor's Thesis of Evil. To complement the material I analyzed marketing actions of two other genre films, R'ha and Iron Sky.
The knowledge part of the thesis is based on existent literature, internet sources and lectures by a social media consultant. The research method was to analyze the marketing actions of the chosen films and to interview film professionals.
The study results suggest that the international marketing of a digitally distributed genre film consists of many components, parts, actions, innovations, and sometimes luck. Marketing should be started as early as possible, and the filmmaker should participate in marketing the movie and work hard to market the film. The research proposes one development in the marketing of the films: film marketing would benefit learning from the examples of game marketing.
This thesis will benefit others planning to market their digitally distributed genre short film, but the results are also applicable for the marketing of other kinds of films or any independent production.