Digitaalinen markkinointisuunnitelma Mari-Collection Ky:lle
Timlin, Adele (2023)
Timlin, Adele
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328511
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimii ylivieskalainen jälleenmyyntiliike Mari-Collection Ky. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda toimeksiantajayritykselle tunnettuutta ja myyntiä edistävä digitaalinen markkinointisuunnitelma. Koska toimeksiantajayrityksellä ei ole koskaan ollut toteutettavalle digimarkkinoinnille suunnitelmaa, digimarkkinointisuunnitelmasta haluttiin tehdä mahdollisimman helposti käyttöön otettava sekä realistinen yrityksen resursseihin nähden.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja verkkolähteistä, kuten toimeksiantajayrityksen sekä kilpailijoiden sosiaalisen median tileistä että verkkosivuista. Lisäksi opinnäytetyössä toteutetaan laadullista tutkimusta, jossa haastatellaan toimeksiantajayrityksen henkilöstöä. Haastattelut toimivat myös tietoperustan lähteinä.
Digimarkkinointisuunnitelma toteutetaan vetoketjumallilla, jolloin teoria ja empiria vuorottelevat. Opinnäytetyön rakenne pohjautuu PR Smithin SOSTAC-malliin. Opinnäytetyön alussa toteutettiin lähtökohta-analyysejä kilpailijoista, yrityksen asiakkaista sekä yrityksen markkinoinnin tilanteesta. Lisäksi toteutettiin SWOT-analyysi. Seuraavaksi määriteltiin tavoitteet SMART-kriteerien mukaisesti. Tavoitteiden jälkeen suunniteltiin digimarkkinoinnille strategia, jossa määriteltiin suunta-viivat markkinoinnille. Tämän jälkeen siirryttiin taktiikoihin, jossa sovellettiin MRACE-mallia yrityksen Instagram-markkinoinnin toteuttamiseen. Opinnäytetyön toimenpiteenä toimeksiantajayritykselle luotiin vuosikello sekä julkaisukalenteri vuodelle 2024, jotta digimarkkinoinnista saadaan systemaattisempaa. Seuraavaksi määriteltiin suunniteltuihin toimiin hallintatavat, jossa tehtiin muun muassa Excel-taulukko helpottamaan statistiikkojen seurausta. Viimeisessä luvussa pohdittiin työn etenemistä ja onnistumista. Digimarkkinointisuunnitelmasta saatiin helposti käyttöön otettava, sekä realistinen toimeksiantajayrityksen resursseihin nähden. Lopputuloksena työstä syntyi digimarkkinointisuunnitelman lisäksi useita kehitysideoita, joita yrityksen kannattaa harkita hyödyntävänsä toiminnan kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja verkkolähteistä, kuten toimeksiantajayrityksen sekä kilpailijoiden sosiaalisen median tileistä että verkkosivuista. Lisäksi opinnäytetyössä toteutetaan laadullista tutkimusta, jossa haastatellaan toimeksiantajayrityksen henkilöstöä. Haastattelut toimivat myös tietoperustan lähteinä.
Digimarkkinointisuunnitelma toteutetaan vetoketjumallilla, jolloin teoria ja empiria vuorottelevat. Opinnäytetyön rakenne pohjautuu PR Smithin SOSTAC-malliin. Opinnäytetyön alussa toteutettiin lähtökohta-analyysejä kilpailijoista, yrityksen asiakkaista sekä yrityksen markkinoinnin tilanteesta. Lisäksi toteutettiin SWOT-analyysi. Seuraavaksi määriteltiin tavoitteet SMART-kriteerien mukaisesti. Tavoitteiden jälkeen suunniteltiin digimarkkinoinnille strategia, jossa määriteltiin suunta-viivat markkinoinnille. Tämän jälkeen siirryttiin taktiikoihin, jossa sovellettiin MRACE-mallia yrityksen Instagram-markkinoinnin toteuttamiseen. Opinnäytetyön toimenpiteenä toimeksiantajayritykselle luotiin vuosikello sekä julkaisukalenteri vuodelle 2024, jotta digimarkkinoinnista saadaan systemaattisempaa. Seuraavaksi määriteltiin suunniteltuihin toimiin hallintatavat, jossa tehtiin muun muassa Excel-taulukko helpottamaan statistiikkojen seurausta. Viimeisessä luvussa pohdittiin työn etenemistä ja onnistumista. Digimarkkinointisuunnitelmasta saatiin helposti käyttöön otettava, sekä realistinen toimeksiantajayrityksen resursseihin nähden. Lopputuloksena työstä syntyi digimarkkinointisuunnitelman lisäksi useita kehitysideoita, joita yrityksen kannattaa harkita hyödyntävänsä toiminnan kehittämiseksi.