Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

"Älykäs, mutta hajanainen": opas toimintaterapeuteille lapsen toiminnanohjauksen tukemisesta

Keränen, Irma (2013)

 
Avaa tiedosto
keranen_irma.pdf (481.6Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Keränen, Irma
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328540
Tiivistelmä
Toiminnanohjaustaidot ovat ihmisen sisään rakennettuja korkeamman tason kognitiivisia taitoja, joita ihminen tarvitsee pystyäkseen toimimaan tavoitteellisesti. Toiminnanohjaus on prosessi, joka etenee tietyn strategian mukaisesti. Se alkaa tavoitteiden asettamisesta ja päättyy toiminnan loppuun suorittamiseen.

Toiminnanohjauksen vaikeudet haittaavat päivittäisissä toiminnoissa selviämistä. Syy toiminnanohjauksen vaikeuksiin voi olla biologinen tai psykososiaalinen. Tilastotietoja näiden vaikeuksien osuudesta eri ikäryhmissä ei ole. Kuitenkin esimerkiksi lapsilla, joilla on ADHD, on lähes jokaisella myös toiminnanohjaukseen liittyviä vaikeuksia. Heitä on varovasti arvioiden 5 % ikäluokasta, joka on kansantautiin verrattava määrä.

Toiminnanohjaustaitoja voidaan oppia elämän eri vaiheissa systemaattisella harjoittelemisella. Tutkijoiden mukaan olipa syy toiminnanohjauksen ongelmiin mikä tahansa, lapsi hyötyy toiminnanohjauksellisten strategioiden harjoittelemisesta.

Toimintaterapialla on mahdollisuus auttaa lasta, jolla on ongelmia kognitiivisissa prosesseissa, sillä nämä prosessit kuuluvat lapsen jokapäiväiseen elämään. Toimintaterapeutit ovat erikoistuneet ihmisen, toiminnan ja ympäristötekijöiden analysointiin sekä etsimään ratkaisuja ongelmiin, jonka vuoksi heillä on mahdollisuus tukea lasten toiminnanohjaustaitoja.

Tämän projektimuotoisen opinnäytetyön tulostavoitteena oli laatia opas toiminnanohjauksesta ja sen tukemisesta toimintaterapeuteille. Oppaan teoreettisena pääasiallisena viitekehyksenä on metakognitiivinen malli ja oppaan sisältö muodostuu toiminnanohjaus-käsitteen määrittelystä ja siinä kuvataan myös toiminnanohjauksen opettamisen periaatteita esimerkkeineen. Koska toiminnanohjaustaidot ovat tilannekohtaisia ja lapsikohtaisia, yksityiskohtaisten ohjeitten antaminen on mahdollista vain lapsen kokonaisvaltaisen arvioinnin jälkeen. Valmis opas sisältää 26 sivua ja on suunniteltu A4 kokoiseksi. Oppaalle asettamani laatukriteerit olivat asiakaslähtöisyys, toimintalähtöisyys ja käytettävyys. Asiakaslähtöisyys ja toimintalähtöisyys oppaassa toteutuvat omasta mielestäni ja myös palautteen perusteella hyvin. Käytettävyyden toteutumista on vaikea arvioida, kun oppaan koekäyttö ei toteutunut suunnitellulla tavalla.
 
Executive skills are inbuilt higher level cognitive functions in humans. A person needs these skills in order to function in a goal-oriented way. Executive functioning is a process which proceeds according to a certain strategy. The process starts with goal-setting and ends with the completion of planned actions.

Executive function disorders hinder performing daily tasks. The reasons for poor executive skills can be biological or psychosocial. There are no statistics about the ratio of these disorders in the different age groups. Nevertheless, children with e.g. ADHD almost all have also executive function difficulties. At a conservative estimate, they number 5% of an age group, which is comparative to a national chronic.

Executive skills can be learned with systematic training in different life stages. According to researchers, a child benefits from executive function strategy training no matter the reason for executive function difficulty.

Occupational therapy can help a child with cognitive process problems as these processes are a part of the daily life of the child. Occupational therapists are specialists in analyzing persons, actions and environmental factors and seeking solutions. This allows them to promote the executive skills of children.

The intended result of this thesis project was to create a guide to executive skills and their promotion for occupational therapists. The main theoretical framework of the guide is the metacognitive model. The guide contains a definition of the term ”executive skills” and also describes executive skills teaching principles including examples. The finished guide has 26 pages and has been designed in A4 size. The quality criteria I set for the guide are customer orientation, action orientation and usability. Customer and action orientation are well-realized according to my opinion and also the feedback received. It's difficult to estimate the realization of usability as the test use of the guide did not occur as planned.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste