Ideasta yritykseksi: liiketoimintasuunnitelma aloittavalle yritykselle case Nopli Koulutuspalvelut
Tuomela, Kaisa (2013)
Tuomela, Kaisa
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328539
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on ollut luoda liiketoimintasuunnitelma uuden toiminnan aloittamista varten. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii CC Infra Oy, jonka sisäisestä innovatiivisuudesta syntyi ajatus uuden toiminnan aloittamisesta. Liiketoimintasuunnitelma sisältää tieto- ja laskelmapohjat heidän päätöksentekonsa tueksi. Uuden toiminnan tarkoitus on tarjota jatkossa laajempia palveluita infrarakentamisen koulutuspalveluiden markkinoinnissa. Uudet palvelut tulevat sisältämään koulutusten markkinointi- ja hallinnointipalveluita kouluttaville yrityksille, sekä heidän kouluttamilleen infrarakentamisen alalla toimiville yrityksille. Uuden toiminnan aikaansaamiseksi pohdittiin ensisijaisesti mahdollisuutta perustaa uusi yritys jonka toiminta keskittyisi koulutuksien markkinoinnin ja myynnin toteuttamiseen. Toisena vaihtoehtona tutkittiin mahdollisuuksia yhdistää toiminta osaksi CC Infra Oy:n nykyistä toimintaa. Opinnäytetyön tarkoitus ei ole kuitenkaan lukita yhtä ainoaa mahdollista tapaa toteuttaa koulutustenvälitystoimintaa, vaan esittää myös vaihtoehtoisia toteuttamistapoja, joista CC Infra Oy:n päättävät henkilöt voivat valita heille parhaiten sopivan.
Työn tutkimuskysymykset olivat: Kuinka liikeideasta saadaan aikaan kannattavaa liiketoimintaa? Ja mikä olisi järkevä tapa toteuttaa idea yritystoiminnaksi? Näihin kysymyksiin etsittiin vastausta suorittamalla yhteensä kolme laadullista haastattelua. Haastatteluista saatujen vastausten perusteella alettiin etsiä vastauksia tuotetarjonnan muodostamista ja liiketoiminnan muodon suunnittelua varten.
Opinnäytetyön tarkoitus on todentaa esitetyn liikeidean kaupalliset mahdollisuudet ja luoda pohja markkinointiyrityksen perustamiseksi. Keskeisimmät tehtävät työssä olivat: Uuden yrityksen toimintamallin pohtiminen, tuotetarjooman tuotteistaminen ja hinnoittelu, sekä yrityksen tuottosuunnitelman luominen. Näiden tärkeimpien osa-alueiden pohjalta muodostettiin myös työlle rajaukset.
Liiketoimintasuunnitelmassa on pyritty nostamaan esille erityispiirteitä, jotka vaikuttavat infrarakentamisen toimialalla koulutusten hankintaan ja niiden tarjontaan, sekä uuden yritystoiminnan kannattavuuteen ja toimintaan. Työn luovutushetkellä yritykselle on esitetty työn tulokset ja lopullista päätöstä yrityksen perustamisesta odotetaan syntyväksi kuukauden kuluessa. The meaning of this thesis was to create a business plan for the start of a new business venture to the assigning company CC Infra Oy. CC Infra Oy functions in the infrabuilding industry. Business plan has been created to contain the calculation- and knowledgebase to support the decision making process of CC Infra Oy. The intention was to expand the range of offered products in the educational sector of infrabuilding. New service range included education marketing and management services targeted to the education providing companies and their customers in the infrabuilding industry. Starting a new company was the most direct way of implementing this new business idea, which was to focus on marketing and selling of education products. The other way to conduct the idea was to connect the new functions as a part of CC Infra Oys existing business. The goal of this thesis is to present few alternative ways to conduct the business introduced before, of which CC Infra Oy board of directors can choose the best alternative to fit their insight.
The research questions of this thesis were: How to transform a business idea into profitable business actions? What would be the way to execute the business plan? The way to answer these questions was to conduct three qualitative interviews to gather information needed to form an idea of the business model.
The meaning of this thesis was to verify the existing business potential and create basis for the foundation of the new business. The essential part of this thesis has been to create the basis for new service products and to form a pricing method that supports the positive development of new business. These most important factors also defined the frame of this thesis. This thesis also points out the special features, which affect the demand and offering of educational services in the industry of infrabuilding which also affect the viability of the new business.
At the moment this thesis is returned, the assigning company has been informed of the results of the thesis. The final decision of the foundation of the company is expected to be made within one month.
Työn tutkimuskysymykset olivat: Kuinka liikeideasta saadaan aikaan kannattavaa liiketoimintaa? Ja mikä olisi järkevä tapa toteuttaa idea yritystoiminnaksi? Näihin kysymyksiin etsittiin vastausta suorittamalla yhteensä kolme laadullista haastattelua. Haastatteluista saatujen vastausten perusteella alettiin etsiä vastauksia tuotetarjonnan muodostamista ja liiketoiminnan muodon suunnittelua varten.
Opinnäytetyön tarkoitus on todentaa esitetyn liikeidean kaupalliset mahdollisuudet ja luoda pohja markkinointiyrityksen perustamiseksi. Keskeisimmät tehtävät työssä olivat: Uuden yrityksen toimintamallin pohtiminen, tuotetarjooman tuotteistaminen ja hinnoittelu, sekä yrityksen tuottosuunnitelman luominen. Näiden tärkeimpien osa-alueiden pohjalta muodostettiin myös työlle rajaukset.
Liiketoimintasuunnitelmassa on pyritty nostamaan esille erityispiirteitä, jotka vaikuttavat infrarakentamisen toimialalla koulutusten hankintaan ja niiden tarjontaan, sekä uuden yritystoiminnan kannattavuuteen ja toimintaan. Työn luovutushetkellä yritykselle on esitetty työn tulokset ja lopullista päätöstä yrityksen perustamisesta odotetaan syntyväksi kuukauden kuluessa.
The research questions of this thesis were: How to transform a business idea into profitable business actions? What would be the way to execute the business plan? The way to answer these questions was to conduct three qualitative interviews to gather information needed to form an idea of the business model.
The meaning of this thesis was to verify the existing business potential and create basis for the foundation of the new business. The essential part of this thesis has been to create the basis for new service products and to form a pricing method that supports the positive development of new business. These most important factors also defined the frame of this thesis. This thesis also points out the special features, which affect the demand and offering of educational services in the industry of infrabuilding which also affect the viability of the new business.
At the moment this thesis is returned, the assigning company has been informed of the results of the thesis. The final decision of the foundation of the company is expected to be made within one month.