Maanrakennus E. Majava Oy:n laadunhallintajärjestelmän rakentaminen
Paksuniemi, Marika (2013)
Paksuniemi, Marika
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328533
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa Maanrakennus E. Majava Oy:lle toimiva ja tarkoituksenmukainen laadunhallintajärjestelmä. Yritys on vähitellen kasvanut, ja sekä ulkoisten että sisäisten tarpeiden vuoksi koettiin tarpeelliseksi rakentaa ja dokumentoida järjestelmä, jonka avulla yritys kykenee sitouttamaan ja velvoittamaankin työntekijöitään laadukkaaseen toimintaan. Olemassa oleva ja toimiva laadunhallintajärjestelmä on myös tärkeää markkinointia ulkoisille sidosryhmille.
Lähtötilanne ja toimeksiantajan tarpeet kartoitettiin yhdessä keskustelujen pohjalta. Laadunhallintajärjestelmä tulee olla tarkoituksenmukainen yrityksen tarpeisiin, se ei saa olla liian pinnallinen, mutta se ei myöskään saa laajentua niin yksityiskohtaiseksi, ettei sitä kyetä kohtuudella ylläpitämään jatkossa. Toimeksiantaja halusi, että laadunhallintajärjestelmä mukailisi ISO -standardin vaatimuksia, vaikka vielä tällä hetkellä järjestelmää ei koettu tarpeelliseksi sertifioida.
Laadunhallintajärjestelmän rakentamiseksi tutustuttiin standardeihin, vaatimuksiin, malleihin ja ohjeisiin.
Opinnäytetyössä käsitellään laadunhallintaa ja laatukäsikirjaa sekä muuta dokumentaatiota järjestelmän osana. Laadunhallintaa käsitellään myös etenkin maanrakennusala huomioon ottaen. Lopuksi työssä esitellään Maanrakennus E. Majava Oy:n laatukäsikirja sisältö ja analysoidaan mm. jatkokehitysmahdollisuuksia, niin lyhyellä kuin pitkälläkin tähtäimellä.
Työn tuloksena Maanrakennus E. Majava Oy:lle saatiin luotua hyvä ja tarpeita vastaava laadunhallintajärjestelmä, laatukäsikirja sekä muut tarvittavat dokumentit sen tueksi. Laadunhallintajärjestelmää yritys voi hyödyntää monipuolisesti sekä ulkoisesti että sisäisesti. Tärkeää on, että laadunhallintajärjestelmää ylläpidetään ja kehitetään jatkuvasti. Muuttuvat vaatimukset tekevät sen, että uusia laatudokumentteja tarvitaan aina, mutta hyvälle pohjalle on helppo rakentaa lisää.
Lähtötilanne ja toimeksiantajan tarpeet kartoitettiin yhdessä keskustelujen pohjalta. Laadunhallintajärjestelmä tulee olla tarkoituksenmukainen yrityksen tarpeisiin, se ei saa olla liian pinnallinen, mutta se ei myöskään saa laajentua niin yksityiskohtaiseksi, ettei sitä kyetä kohtuudella ylläpitämään jatkossa. Toimeksiantaja halusi, että laadunhallintajärjestelmä mukailisi ISO -standardin vaatimuksia, vaikka vielä tällä hetkellä järjestelmää ei koettu tarpeelliseksi sertifioida.
Laadunhallintajärjestelmän rakentamiseksi tutustuttiin standardeihin, vaatimuksiin, malleihin ja ohjeisiin.
Opinnäytetyössä käsitellään laadunhallintaa ja laatukäsikirjaa sekä muuta dokumentaatiota järjestelmän osana. Laadunhallintaa käsitellään myös etenkin maanrakennusala huomioon ottaen. Lopuksi työssä esitellään Maanrakennus E. Majava Oy:n laatukäsikirja sisältö ja analysoidaan mm. jatkokehitysmahdollisuuksia, niin lyhyellä kuin pitkälläkin tähtäimellä.
Työn tuloksena Maanrakennus E. Majava Oy:lle saatiin luotua hyvä ja tarpeita vastaava laadunhallintajärjestelmä, laatukäsikirja sekä muut tarvittavat dokumentit sen tueksi. Laadunhallintajärjestelmää yritys voi hyödyntää monipuolisesti sekä ulkoisesti että sisäisesti. Tärkeää on, että laadunhallintajärjestelmää ylläpidetään ja kehitetään jatkuvasti. Muuttuvat vaatimukset tekevät sen, että uusia laatudokumentteja tarvitaan aina, mutta hyvälle pohjalle on helppo rakentaa lisää.