Virtuaalikasvikirjasto kukka- ja puutarhakauppaan
Sassi, Tatjana (2013)
Sassi, Tatjana
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328492
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Floweb Oy, joka on luomassa internetiin kukka- ja puutarhakauppaan liittyvää info- ja hakupalvelusivustoa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella kyseiselle sivustolle kasvikirjasto, joka sisältäisi tämän hetken suosituimpia kukka- ja puutarhakaupan kasveja. Jokaiselle kasville haluttiin kasvikirjastoon oma kasvikortti, joka sisältäisi kasvin kuvan ja tärkeimmät hoito-ohjeet selkeässä muodossa. Tavoitteena oli, että kasvikirjastosta voisivat hyötyä niin kuluttajat kuin kukkakauppiaatkin.
Työn teoriaosuus paneutuu kukka- ja puutarhakaupan kasveihin sekä niiden hoitoon. Tietolähteinä on käytetty kotimaista ja ulkomaista kirjallisuutta, lehtiartikkeleita sekä internet-lähteitä. Suositumpien kasvien selvittämisessä ja kasvimäärän rajaamisessa käytettiin kukkatukkujen myyntitietoja. Kukkakauppiaille suunnatun kyselyn avulla selvitettiin, mitä hoito-ohjeita kasvikortistoon on tarpeen kirjoittaa ja missä muodossa. Kasvikirjastoa suunniteltaessa tehtiin myös vertailevaa tutkimusta olemassa olevien internet-kasvitietokantojen välillä. Kun kasvikirjaston kasvivalikoima, hoito-ohjeiden aiheet ja niiden ilmaisutapa olivat selvillä, alettiin kasvien hoito-ohjeita etsiä kirjallisuudesta ja internetistä. Lähteiden perusteella jokaiselle kasville kirjoitettiin hoito-ohjeistus ja tiedot syötettiin internetiin.
Työn tuloksena syntyi kattava ja käyttäjäystävällinen kasvikirjasto. Se on erittäin hyödyllinen, sillä se sisältää tämän hetken suosituimpia kasveja ja tärkeimpiä hoito-ohjeita. Kasvikirjasto palvelee internetistä tietoa etsiviä kuluttajia, mutta myös alan ammattilaisia. Lisäksi toimeksiantaja saa kasvikirjaston avulla lisää kävijöitä internetsivuilleen. Jatkossa kasvikirjaston kasvivalikoimaa voidaan laajentaa ja olemassa olevia tietoja voidaan muokata helposti, mikäli se on tarpeen. This thesis was commissioned by Floweb Oy, which is creating an information and search service website about flower and garden trade. The purpose of the thesis was to create a virtual plant library into Floweb’s website, containing the most popular flower and garden market plants. Each plant was supposed to get its own card containing pictures and the most important care instructions in a clear format. The aim was that both consumers and florists could benefit from the virtual plant library.
The theory base of the thesis is about flower and garden market plants and their care. As references there has been used both Finnish and foreign literature, journal articles and internet. To evaluate the most popular plants, sales data of wholesales were used. A survey for florists was conducted to determine which care instructions are most important and how they should be expressed in the plant cards. A comparative study between existing plant databases, which helped planning the virtual plant library was conducted. When the variety of plants and the content of plant cards were decided, an information retrieval process from various sources was started. Instructions were written for each of the library’s plants and were added to the website.
The result of the work was an inclusive and user-friendly plant library. It is very useful, containing the most popular plants and the most important care instructions. Virtual plant library serves consumers and professionals. In addition the company gets more visitors to its website. In the future the variety of plants in the plant library can be increased easily and existing information can be edited.
Työn teoriaosuus paneutuu kukka- ja puutarhakaupan kasveihin sekä niiden hoitoon. Tietolähteinä on käytetty kotimaista ja ulkomaista kirjallisuutta, lehtiartikkeleita sekä internet-lähteitä. Suositumpien kasvien selvittämisessä ja kasvimäärän rajaamisessa käytettiin kukkatukkujen myyntitietoja. Kukkakauppiaille suunnatun kyselyn avulla selvitettiin, mitä hoito-ohjeita kasvikortistoon on tarpeen kirjoittaa ja missä muodossa. Kasvikirjastoa suunniteltaessa tehtiin myös vertailevaa tutkimusta olemassa olevien internet-kasvitietokantojen välillä. Kun kasvikirjaston kasvivalikoima, hoito-ohjeiden aiheet ja niiden ilmaisutapa olivat selvillä, alettiin kasvien hoito-ohjeita etsiä kirjallisuudesta ja internetistä. Lähteiden perusteella jokaiselle kasville kirjoitettiin hoito-ohjeistus ja tiedot syötettiin internetiin.
Työn tuloksena syntyi kattava ja käyttäjäystävällinen kasvikirjasto. Se on erittäin hyödyllinen, sillä se sisältää tämän hetken suosituimpia kasveja ja tärkeimpiä hoito-ohjeita. Kasvikirjasto palvelee internetistä tietoa etsiviä kuluttajia, mutta myös alan ammattilaisia. Lisäksi toimeksiantaja saa kasvikirjaston avulla lisää kävijöitä internetsivuilleen. Jatkossa kasvikirjaston kasvivalikoimaa voidaan laajentaa ja olemassa olevia tietoja voidaan muokata helposti, mikäli se on tarpeen.
The theory base of the thesis is about flower and garden market plants and their care. As references there has been used both Finnish and foreign literature, journal articles and internet. To evaluate the most popular plants, sales data of wholesales were used. A survey for florists was conducted to determine which care instructions are most important and how they should be expressed in the plant cards. A comparative study between existing plant databases, which helped planning the virtual plant library was conducted. When the variety of plants and the content of plant cards were decided, an information retrieval process from various sources was started. Instructions were written for each of the library’s plants and were added to the website.
The result of the work was an inclusive and user-friendly plant library. It is very useful, containing the most popular plants and the most important care instructions. Virtual plant library serves consumers and professionals. In addition the company gets more visitors to its website. In the future the variety of plants in the plant library can be increased easily and existing information can be edited.