Rakennusinsinööritoimiston laatujärjestelmän ISO 9001:2008 rakentaminen
Strömmer, Antti (2013)
Strömmer, Antti
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628674
Tiivistelmä
Laatujärjestelmän tarkoituksena on luoda toimintajärjestelmä, jolla halutaan kuvata
yrityksen tapa toimia. Laatujärjestelmä ohjaa organisaatiota sen prosessien tunnistamiseen ja tarkasteluun. Prosessien jatkuvalla parantamisella vähennetään organisaation laadunpuutekustannuksia ja tehostetaan työn tuottavuutta.
Laatujärjestelmä luo uskottavuutta ja luottamusta organisaation sidosryhmiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa ja sertifioida korjausrakentamisen konsultointiin erikoistuneen tilaajayrityksen tarpeisiin soveltuva laatujärjestelmä.
Laatujärjestelmän pohjaksi päätettiin ottaa yleisesti käytetty ISO 9001:2008 -standardi.
Laatujärjestelmä rakennettiin pääosin sähköiseen muotoon yrityksen palvelimelle, jotta laatujärjestelmä olisi koko henkilökunnan käytettävissä. Laatujärjestelmän laatukäsikirja rakennettiin toimimaan solmupisteenä, josta oli viittaukset kaikkiin laatujärjestelmän liitteisiin.
Tilaajayrityksellä oli jo ennen laatujärjestelmän rakentamista sovittuja toimintamalleja ja käytäntöjä, joita hyödynnettiin osin tehdyn työn yhteydessä.
Tilaajayrityksen henkilökunta oli tottunut jo ennen laatujärjestelmän rakentamista yhteiseen toiminnan kehittämiseen, mikä helpotti olennaisesti tämän työn
suorittamista. Laatujärjestelmän rakentamiseen liittyvät kokoukset järjestettiin niin, että koko henkilökunnalla oli mahdollisuus vaikuttaa toimintakäytäntöihin.
yrityksen tapa toimia. Laatujärjestelmä ohjaa organisaatiota sen prosessien tunnistamiseen ja tarkasteluun. Prosessien jatkuvalla parantamisella vähennetään organisaation laadunpuutekustannuksia ja tehostetaan työn tuottavuutta.
Laatujärjestelmä luo uskottavuutta ja luottamusta organisaation sidosryhmiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa ja sertifioida korjausrakentamisen konsultointiin erikoistuneen tilaajayrityksen tarpeisiin soveltuva laatujärjestelmä.
Laatujärjestelmän pohjaksi päätettiin ottaa yleisesti käytetty ISO 9001:2008 -standardi.
Laatujärjestelmä rakennettiin pääosin sähköiseen muotoon yrityksen palvelimelle, jotta laatujärjestelmä olisi koko henkilökunnan käytettävissä. Laatujärjestelmän laatukäsikirja rakennettiin toimimaan solmupisteenä, josta oli viittaukset kaikkiin laatujärjestelmän liitteisiin.
Tilaajayrityksellä oli jo ennen laatujärjestelmän rakentamista sovittuja toimintamalleja ja käytäntöjä, joita hyödynnettiin osin tehdyn työn yhteydessä.
Tilaajayrityksen henkilökunta oli tottunut jo ennen laatujärjestelmän rakentamista yhteiseen toiminnan kehittämiseen, mikä helpotti olennaisesti tämän työn
suorittamista. Laatujärjestelmän rakentamiseen liittyvät kokoukset järjestettiin niin, että koko henkilökunnalla oli mahdollisuus vaikuttaa toimintakäytäntöihin.