Sähkökäyttöisen työkoneen akuston suunnittelu
Tihinen, Tuomas (2013)
Tihinen, Tuomas
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628668
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli tehty osana Hilux-työkoneprojektia. Projektin tavoitteena on ollut suunnitella ja toteuttaa diesel-käyttöisen kiinteistöhuoltotyökoneen sähköistäminen. Työssä suunniteltiin ja valmistettiin työkoneen sähköistämisessä tarvittava akuston kotelointi. Työn tilaajana toimi työkoneeseen akuston toimittanut European Batteries Oy.
Hilux-työkoneprojektin alkaessa vuonna 2010 määritettiin työkoneen todellinen käyttö sekä keskimääräinen ajosuorite. Näitä tietoja käyttäen määritettiin työkoneen akustolta vaadittava energian määrä ja muut vaatimukset.
Työn tavoitteena oli suunnitella toimiva akkujen kiinnitys ja kotelointi sekä lämmitys ja jäähdytys vaaditulle määrälle akkuja. Lisäksi akuston sähköturvallisuus oli tärkeässä osassa työtä.
Suunnittelutyön tuloksena valmistettiin työkoneen takaosaan sijoitettavasta akkukoteloinnista kaksi kehitysversiota. Ensimmäisessä versiossa ilmenneiden akkujen sijoittelu ongelmien ja koteloinnin rakenne ongelmien takia korvattiin se erityyppisellä koteloinnilla.
Akkukoteloinnin toinen kehitysversio poisti ensimmäisessä koteloinnissa olleita kotelorakenteen ongelmia. Käyttöönottoakuston tulevaisuudessa korvaava varsinainen akusto tullaan osaksi myös sijoittamaan työkoneen moottoritilaan. Tämän takia jatkossa tulisi suunnitella ja valmistaa moottoritilaan sopiva kotelointi akuille.
Hilux-työkoneprojektin alkaessa vuonna 2010 määritettiin työkoneen todellinen käyttö sekä keskimääräinen ajosuorite. Näitä tietoja käyttäen määritettiin työkoneen akustolta vaadittava energian määrä ja muut vaatimukset.
Työn tavoitteena oli suunnitella toimiva akkujen kiinnitys ja kotelointi sekä lämmitys ja jäähdytys vaaditulle määrälle akkuja. Lisäksi akuston sähköturvallisuus oli tärkeässä osassa työtä.
Suunnittelutyön tuloksena valmistettiin työkoneen takaosaan sijoitettavasta akkukoteloinnista kaksi kehitysversiota. Ensimmäisessä versiossa ilmenneiden akkujen sijoittelu ongelmien ja koteloinnin rakenne ongelmien takia korvattiin se erityyppisellä koteloinnilla.
Akkukoteloinnin toinen kehitysversio poisti ensimmäisessä koteloinnissa olleita kotelorakenteen ongelmia. Käyttöönottoakuston tulevaisuudessa korvaava varsinainen akusto tullaan osaksi myös sijoittamaan työkoneen moottoritilaan. Tämän takia jatkossa tulisi suunnitella ja valmistaa moottoritilaan sopiva kotelointi akuille.