Elvytyskoulutus kotisairaanhoitajille ja pitkäaikaisosaston hoitajille
Sirkiä, Markus; Tepsa, Timo (2013)
Sirkiä, Markus
Tepsa, Timo
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628662
Tiivistelmä
Elvytystilanne voi tulla vastaan kenelle vain, koska tahansa. Elvytyksellä tarkoitetaan verenkierron ja hengityksen palauttamista. Elvytystä on kahdenlaista, joko painelu-puhalluselvytystä tai hoitoelvytystä. Painelu-puhalluselvytykseen voidaan ottaa mukaan myös defibrillaattori. Hoitoelvytyksessä on aina mukana defibrillaattori, ilmatienhallinta sekä lääkehoito. Terveydenhuollon ammattihenkilön osaamiseen kuuluu elvytyksen antaminen sitä tarvitseville ja myös laki velvoittaa omien taitojen ylläpitämiseen ja kehittämiseen.
Elvytystietojen ja -taitojen ylläpitäminen on monesti vähäistä työelämään siirryttäessä ja tämän vuoksi teimme opinnäytetyöprojektina elvytyskoulutuksen Geriserv Oy:n henkilökunnalle. Työn tulostavoitteena on tehdä laadukas elvytyskoulutus, jonka avulla sairaanhoitajien ja hoitajien elvytystaitoja saadaan pidettyä yllä. Koulutus järjestettiin Tainan tuvalla, joka on osa Geriserv Oy:tä. Elvytyskoulutus koostui teoriaosuudesta ja käytännönharjoituksista. Koulutuksen sisältö koostui elvytyksen käsitteistä, elottomuuden toteamisesta, paineluelvytyksen ja defibrillaation toteuttamisesta sekä ilmateiden hallinnasta. Koulutuksen sisällössä käytiin läpi myös missä tilanteissa elvytyksestä voidaan pidättäytyä. Koulutuksen materiaalit perustuvat ensihoidon kirjallisuuteen sekä elvytyksen käypähoito-suositukseen
Elvytyskoulutukseen osallistuneilta saatu kirjallinen palaute osoittaa, että elvytystietojen ja -taitojen kertaamiseen on tarvetta. Hoitajilla on hoitotyön opinnoissa saadut perustiedot elvytykseen, mutta omien taitojen kertaaminen on jäänyt vähemmälle. Elvytystilanteita tulee eteen hyvin harvalle ja etenkin elvytystekniikka on monesti puutteellinen. Hoitajat kokevat elvytysharjoitteet hyödyllisiksi ja uskovat osaavansa toimia paremmin koulutuksen ansiosta, mikäli eteen tulee oikea elvytystilanne. Koulutuksella ja kertauksella elvytystaitoja voidaan kuitenkin parantaa.
Tuotteemme, eli koulutuksen, hyödyntäminen on tulevaisuudessa mahdollista esimerkiksi kauppaamalla koulutusta myös muille yrityksille ja luoda heille yksilöllinen koulutus tarpeen mukaan. Myöhemmin voisi olla myös mahdollista tehdä tutkimus, missä tutkittaisiin onko koulutettavat hyötyneet koulutukseen osallistumisesta, mikäli vastaan on tullut oikeita elvytystilanteita. We chose this thesis because we both are interested in resuscitation and teaching. Our clients’ nursing home is located in Muurola which is 30 kilometres from the fire station that is a base for ambulances in Rovaniemi. The distance between the ambulance base and nursing home is a very good reason for maintaining skills in resuscitation.
Our aim was to increase our own abilities to teach people. Our second aim was to improve nurses’ abilities to resuscitate.
The sources we used for this thesis were literature, research found in the literature, and Internet sources. In the education sessions we used lecturing and practical training. Practical training took most of the time that we had in use. We made the educational materials ourselves, and our teacher Petri Roivainen reviewed our materials before we took them in use.
We asked our trainees to give us feedback after the training. Based on the feedback training was absolutely necessary. Almost everyone experienced that training improved their abilities to act in a case of resuscitation. Our training methods were chosen correctly according to the feedback. We both as instructors experienced that we gained much needed experience in training.
Usability of our thesis is very wide. We have thought that we could turn training into a business. If resuscitation is needed in our clients’ nursing home we trust that our training can help save lives.
Elvytystietojen ja -taitojen ylläpitäminen on monesti vähäistä työelämään siirryttäessä ja tämän vuoksi teimme opinnäytetyöprojektina elvytyskoulutuksen Geriserv Oy:n henkilökunnalle. Työn tulostavoitteena on tehdä laadukas elvytyskoulutus, jonka avulla sairaanhoitajien ja hoitajien elvytystaitoja saadaan pidettyä yllä. Koulutus järjestettiin Tainan tuvalla, joka on osa Geriserv Oy:tä. Elvytyskoulutus koostui teoriaosuudesta ja käytännönharjoituksista. Koulutuksen sisältö koostui elvytyksen käsitteistä, elottomuuden toteamisesta, paineluelvytyksen ja defibrillaation toteuttamisesta sekä ilmateiden hallinnasta. Koulutuksen sisällössä käytiin läpi myös missä tilanteissa elvytyksestä voidaan pidättäytyä. Koulutuksen materiaalit perustuvat ensihoidon kirjallisuuteen sekä elvytyksen käypähoito-suositukseen
Elvytyskoulutukseen osallistuneilta saatu kirjallinen palaute osoittaa, että elvytystietojen ja -taitojen kertaamiseen on tarvetta. Hoitajilla on hoitotyön opinnoissa saadut perustiedot elvytykseen, mutta omien taitojen kertaaminen on jäänyt vähemmälle. Elvytystilanteita tulee eteen hyvin harvalle ja etenkin elvytystekniikka on monesti puutteellinen. Hoitajat kokevat elvytysharjoitteet hyödyllisiksi ja uskovat osaavansa toimia paremmin koulutuksen ansiosta, mikäli eteen tulee oikea elvytystilanne. Koulutuksella ja kertauksella elvytystaitoja voidaan kuitenkin parantaa.
Tuotteemme, eli koulutuksen, hyödyntäminen on tulevaisuudessa mahdollista esimerkiksi kauppaamalla koulutusta myös muille yrityksille ja luoda heille yksilöllinen koulutus tarpeen mukaan. Myöhemmin voisi olla myös mahdollista tehdä tutkimus, missä tutkittaisiin onko koulutettavat hyötyneet koulutukseen osallistumisesta, mikäli vastaan on tullut oikeita elvytystilanteita.
Our aim was to increase our own abilities to teach people. Our second aim was to improve nurses’ abilities to resuscitate.
The sources we used for this thesis were literature, research found in the literature, and Internet sources. In the education sessions we used lecturing and practical training. Practical training took most of the time that we had in use. We made the educational materials ourselves, and our teacher Petri Roivainen reviewed our materials before we took them in use.
We asked our trainees to give us feedback after the training. Based on the feedback training was absolutely necessary. Almost everyone experienced that training improved their abilities to act in a case of resuscitation. Our training methods were chosen correctly according to the feedback. We both as instructors experienced that we gained much needed experience in training.
Usability of our thesis is very wide. We have thought that we could turn training into a business. If resuscitation is needed in our clients’ nursing home we trust that our training can help save lives.