Ulosottoasian vireilletulo: opas Oulun seudun ulosottoviraston kirjaamiskäytäntöihin ja sitä koskevaan lainsäädäntöön.
Autio, Tiina (2013)
Autio, Tiina
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628660
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on toimia oppaana ulosottohakemusten kirjaamisprosessissa Oulun seudun ulosottovirastossa, joka on työn toimeksiantajana. Ensisijaisesti työ on suunniteltu harjoittelijoille, uusille työntekijöille sekä sellaisille kokeneillekin työntekijöille, jotka satunnaisesti auttavat kirjaamistyössä ruuhka-aikoina.
Työssä on selvitetty seuraavia tutkimuskysymyksiä: 1) Mitä lain säännöksiä ulosottohakemusten kirjaamisessa on otettava huomioon? sekä 2) Miten ulosottohakemuksen kirjaaminen ulosoton tietojärjestelmään etenee vaihe vaiheelta? Työ koostuu kahdesta osiosta: teoria- ja opasosiosta. Teoriaosiossa vastataan ensimmäiseen kysymykseen eli tutkitaan kirjaamisprosessia ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä. Teoriaosuuden on haluttu palvelevan myös henkilökuntaa, jolla on jo useamman vuoden työkokemus kirjaamisesta. Opasosiossa keskitytään toiseen kysymykseen eli opastetaan työntekijää käytännön kirjaamistyössä, minkä lisäksi oppaaseen on poimittu teoriaosuudesta keskeisimmät asiat.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallinen opinnäytetyö vaatii tuekseen myös ammatillista teoreettista tietoa, joten keskeisin tutkimusmenetelmä työssä on lainoppi. Tärkeitä lähteitä ovat ulosottokaari (15.6.2007/705), laki velan vanhentumisesta (15.8.2003/728), laki verojen ja maksujen täytäntöönpanosta (15.6.2007/706) sekä näitä koskevat hallituksen esitykset.
Olennainen asia kirjaamisprosessissa on ulosottoperuste, joka normaalisti vaaditaan ulosottoasian vireilletuloon. Poikkeuksen ulosottoperusteen vaatimuksesta tekevät suoraan ulosottokelpoiset saatavat, esimerkiksi verot. Ennen kirjaamista on tarkistettava, että saatava ei ole vanhentunut. Ulosottoperusteeseen perustuva saatava luonnolliselta henkilöltä voi vanhentua kahdella tavalla: ulosottoperusteen määräaika kuluu umpeen tai saatava vanhentuu velan yleisen vanhentumisajan puitteissa. Suoraan ulosottokelpoisilla saatavilla on oma vanhentumisaika. Ulosotossa hakijana voi esiintyä joko ulosottoperusteen mukainen velkoja tai se, jolle saamisoikeus on ulosottoperusteen antamisen jälkeen siirtynyt. Jos hakija käyttää asiamiestä, kirjaamisessa on tarkistettava, että asiamiehellä on asianmukainen valtuutus. Kirjaajan on varmistettava, että hakija perii vain ulosottoperusteessa vahvistettuja saatavia ainoastaan ulosottoperusteen osoittamalta velalliselta. Kirjaamisessa on otettava huomioon hakijan haluaman täytäntöönpanotavan edellytykset. Täytäntöönpanotapavaihtoehtoja ovat normaali ulosotto, suppea ulosotto tai veronpalautuksen ulosmittaus. Jos hakija pyytää passiivirekisteröintiä, myös sen edellytykset on tutkittava. The purpose of the thesis was to create the guide for the registration process of applications for enforcement and it was commissioned by the Enforcement Office of Oulu. Primarily the thesis was intended for trainees, new employees and also for experienced employees who randomly help in the registration on backlog.
The research questions were as follows: 1) What legal provisions must be taken into consideration in the registration of applications for enforcement? and 2) How does the registration of the application for enforcement in the information system of the enforcement proceed step by step? The thesis was consisted of two parts: theory and guide. The first question was answered in the theory in which the essential legislation directing the registration process was researched. The purpose of the theory was also to serve staff that already had job experience with the registration of applications for enforcement. The second question was dealt with in the guide which helps staff to register applications in practice. There were the most central issues from the theory in the guide.
The thesis was a project-based thesis that demands also professional theoretical knowledge so the law was the most central research method. Important statutes related the thesis were Enforcement Code (15.6.2007/705), Act on Debt Limitation (15.8.2003/728) and Act on Duties and Payments Enforcement (15.6.2007/706) which were completed with further information from the material collected from the legislative history.
The essential document in the registration process is the ground for enforcement because normally the beginning of lis pendens of the distraint demands it. Certain claims, for example taxes, can be implemented without it. Before the registration the registrar must check that the claim is not expired. The payment liability on a natural person, which is based on the ground for enforcement, can expire in two ways: the time limit on grounds for enforcement expires or the claim expires within the limits of the common period of limitation of the debt. Claims, which do not require the ground for enforcement, have the limitation period of their own. The holder of the claim has the right to charge the claim. If the applicant has the representative, the registrar must ensure that the representative has the appropriate authorization. It is significant to remember that the debtor must be the same as in the ground for enforcement and the claims have to be confirmed in the ground for enforcement. The registrar must take account of prerequisites both for the method of enforcement that the applicant asks for and for the possible request concerning the passive registration. The method of enforcement can be the normal enforcement, the limited enforcement or the enforcement of the tax refund.
Työssä on selvitetty seuraavia tutkimuskysymyksiä: 1) Mitä lain säännöksiä ulosottohakemusten kirjaamisessa on otettava huomioon? sekä 2) Miten ulosottohakemuksen kirjaaminen ulosoton tietojärjestelmään etenee vaihe vaiheelta? Työ koostuu kahdesta osiosta: teoria- ja opasosiosta. Teoriaosiossa vastataan ensimmäiseen kysymykseen eli tutkitaan kirjaamisprosessia ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä. Teoriaosuuden on haluttu palvelevan myös henkilökuntaa, jolla on jo useamman vuoden työkokemus kirjaamisesta. Opasosiossa keskitytään toiseen kysymykseen eli opastetaan työntekijää käytännön kirjaamistyössä, minkä lisäksi oppaaseen on poimittu teoriaosuudesta keskeisimmät asiat.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallinen opinnäytetyö vaatii tuekseen myös ammatillista teoreettista tietoa, joten keskeisin tutkimusmenetelmä työssä on lainoppi. Tärkeitä lähteitä ovat ulosottokaari (15.6.2007/705), laki velan vanhentumisesta (15.8.2003/728), laki verojen ja maksujen täytäntöönpanosta (15.6.2007/706) sekä näitä koskevat hallituksen esitykset.
Olennainen asia kirjaamisprosessissa on ulosottoperuste, joka normaalisti vaaditaan ulosottoasian vireilletuloon. Poikkeuksen ulosottoperusteen vaatimuksesta tekevät suoraan ulosottokelpoiset saatavat, esimerkiksi verot. Ennen kirjaamista on tarkistettava, että saatava ei ole vanhentunut. Ulosottoperusteeseen perustuva saatava luonnolliselta henkilöltä voi vanhentua kahdella tavalla: ulosottoperusteen määräaika kuluu umpeen tai saatava vanhentuu velan yleisen vanhentumisajan puitteissa. Suoraan ulosottokelpoisilla saatavilla on oma vanhentumisaika. Ulosotossa hakijana voi esiintyä joko ulosottoperusteen mukainen velkoja tai se, jolle saamisoikeus on ulosottoperusteen antamisen jälkeen siirtynyt. Jos hakija käyttää asiamiestä, kirjaamisessa on tarkistettava, että asiamiehellä on asianmukainen valtuutus. Kirjaajan on varmistettava, että hakija perii vain ulosottoperusteessa vahvistettuja saatavia ainoastaan ulosottoperusteen osoittamalta velalliselta. Kirjaamisessa on otettava huomioon hakijan haluaman täytäntöönpanotavan edellytykset. Täytäntöönpanotapavaihtoehtoja ovat normaali ulosotto, suppea ulosotto tai veronpalautuksen ulosmittaus. Jos hakija pyytää passiivirekisteröintiä, myös sen edellytykset on tutkittava.
The research questions were as follows: 1) What legal provisions must be taken into consideration in the registration of applications for enforcement? and 2) How does the registration of the application for enforcement in the information system of the enforcement proceed step by step? The thesis was consisted of two parts: theory and guide. The first question was answered in the theory in which the essential legislation directing the registration process was researched. The purpose of the theory was also to serve staff that already had job experience with the registration of applications for enforcement. The second question was dealt with in the guide which helps staff to register applications in practice. There were the most central issues from the theory in the guide.
The thesis was a project-based thesis that demands also professional theoretical knowledge so the law was the most central research method. Important statutes related the thesis were Enforcement Code (15.6.2007/705), Act on Debt Limitation (15.8.2003/728) and Act on Duties and Payments Enforcement (15.6.2007/706) which were completed with further information from the material collected from the legislative history.
The essential document in the registration process is the ground for enforcement because normally the beginning of lis pendens of the distraint demands it. Certain claims, for example taxes, can be implemented without it. Before the registration the registrar must check that the claim is not expired. The payment liability on a natural person, which is based on the ground for enforcement, can expire in two ways: the time limit on grounds for enforcement expires or the claim expires within the limits of the common period of limitation of the debt. Claims, which do not require the ground for enforcement, have the limitation period of their own. The holder of the claim has the right to charge the claim. If the applicant has the representative, the registrar must ensure that the representative has the appropriate authorization. It is significant to remember that the debtor must be the same as in the ground for enforcement and the claims have to be confirmed in the ground for enforcement. The registrar must take account of prerequisites both for the method of enforcement that the applicant asks for and for the possible request concerning the passive registration. The method of enforcement can be the normal enforcement, the limited enforcement or the enforcement of the tax refund.