Suzuki Hayabusan moottorin suorituskyvyn analysointi ja optimointi huippunopeusajoon
Juntunen, Jarno (2013)
Juntunen, Jarno
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628658
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on TeamForce Major -niminen moottoripyöräharrastajatiimi. Tiimin Suzuki Hayabusa -merkkisellä moottoripyörällä on ajettu jo useita maailmanennätyksiä seisovalle mailille. Erikoista moottoripyörässä on ilokaasun käyttö polttoaineen hapettavana aineena.
Tavoitteena työssä oli mitoittaa ja rakentaa moottoripyörään uusi, aiempaa tehokkaampi ja luotettavampi moottori, jolla voitaisiin ajaa uusi maailmanennätys juoksevalle mailille. Lähtökohtana uudelle moottorille oli Suzukin moottori, jolla on jo rikottu useasti seisovan mailin maailmanennätys. Lisäksi tavoitteena oli kehittää Oamkin autolaboratoriolle Excel-ohjelma, jota voitaisiin hyödyntää Hayabusan ja muiden 4-tahtisten polttomoottoreiden optimoinnissa.
Ennätysmoottorin ominaisuudet ja mekaaniset mitat kartoitettiin, jolloin mootto-rin puutteet tulivat ilmi. Havaittujen puutteiden ja mittaustulosten pohjalta suunniteltiin ja rakennettiin uusi moottori, joka täyttäisi ennätysyritysmoottorin tarpeet. Näitä tietoja käytettiin myös Excel-ohjelman suunnitteluun.
Uusi moottori testattiin ja säädettiin Oamkin moottoridynamometrissä neljä kertaa, koska moottori rikkoutui kolmella ensimmäisellä kerralla. Neljäs moottori osoittautui kaikin puolin toimivaksi sekä dynamometriajossa että ennätysyritysajossa Bonnevillen suola-aavikolla. Moottorilla oli hyvät toiminnalliset edellytykset maailmanennätyksen rikkomiseen. Valitettavasti huonot sääolosuhteet keskeyttivät kilpailun eikä moottorin koko suorituskykyä päästy kokeilemaan.
Oamkin autolaboratorioon kehitetty Excel-ohjelmisto osoittautui toimivaksi ja riittävän tarkaksi palopainemittadatan tutkimiseen. Tulevaisuudessa sitä voidaan hyödyntää moottoreiden säätöjen ja mekaniikan optimoimisessa.
Tavoitteena työssä oli mitoittaa ja rakentaa moottoripyörään uusi, aiempaa tehokkaampi ja luotettavampi moottori, jolla voitaisiin ajaa uusi maailmanennätys juoksevalle mailille. Lähtökohtana uudelle moottorille oli Suzukin moottori, jolla on jo rikottu useasti seisovan mailin maailmanennätys. Lisäksi tavoitteena oli kehittää Oamkin autolaboratoriolle Excel-ohjelma, jota voitaisiin hyödyntää Hayabusan ja muiden 4-tahtisten polttomoottoreiden optimoinnissa.
Ennätysmoottorin ominaisuudet ja mekaaniset mitat kartoitettiin, jolloin mootto-rin puutteet tulivat ilmi. Havaittujen puutteiden ja mittaustulosten pohjalta suunniteltiin ja rakennettiin uusi moottori, joka täyttäisi ennätysyritysmoottorin tarpeet. Näitä tietoja käytettiin myös Excel-ohjelman suunnitteluun.
Uusi moottori testattiin ja säädettiin Oamkin moottoridynamometrissä neljä kertaa, koska moottori rikkoutui kolmella ensimmäisellä kerralla. Neljäs moottori osoittautui kaikin puolin toimivaksi sekä dynamometriajossa että ennätysyritysajossa Bonnevillen suola-aavikolla. Moottorilla oli hyvät toiminnalliset edellytykset maailmanennätyksen rikkomiseen. Valitettavasti huonot sääolosuhteet keskeyttivät kilpailun eikä moottorin koko suorituskykyä päästy kokeilemaan.
Oamkin autolaboratorioon kehitetty Excel-ohjelmisto osoittautui toimivaksi ja riittävän tarkaksi palopainemittadatan tutkimiseen. Tulevaisuudessa sitä voidaan hyödyntää moottoreiden säätöjen ja mekaniikan optimoimisessa.