Ossaakko nää venäjää?: tutkimus Venäjä-osaamisesta oululaisissa palvelualan yrityksissä
Ylikärppä, Hanna-Maria (2013)
Ylikärppä, Hanna-Maria
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628634
Tiivistelmä
Venäläismatkailijoiden määrä Suomessa on kasvanut jo usean vuoden ajan. Matkailijoita halutaan houkutella myös Oulun seudulle. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Venäjä-osaamisen tila Oulun seudun yrityksissä sekä se miten yritykset ovat varautuneet vastaanottamaan venäläismatkailijoita. Työn toimeksiantajana oli Oulun seudun ammattikorkeakoulu.
Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen ja tutkimusmetodina käytettiin tapaustutkimusta. Aineisto kerättiin haastattelemalla yritysten edustajia. Haastatteluissa pyrittiin selvittämään haastateltavien näkemys yrityksen Venäjä-osaamisen tilasta. Tutkimuksessa myös tiedusteltiin miten tärkeäksi yritykset kokivat Venäjä-osaamisen ja sen kehittämisen sekä sitä miten yritykset markkinoivat itseään venäläisturisteille. Haastattelut tehtiin henkilökohtaisesti ja siinä käytettiin puolistrukturoitua haastattelulomaketta. Työn tietoperusta käsittelee Venäjä-osaamista, venäläisiä matkailijoita Suomessa, heidän tapakulttuuriaan ja palveluiden markkinointia.
Tutkimustulokset osoittivat, että Venäjä-osaamisessa on vielä paljon kehitettävää. Yrityksissä oli kuitenkin jo herätty kasvaviin venäläismatkailijoiden määriin ja osalla oli jo suunnitelma olemassa miten Venäjä-osaamista saataisiin kehitettyä. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että yritysten edustajat toivoisivat tiiviimpää yhteistyötä muiden yritysten kanssa palveluiden markkinoimiseksi venäläisturisteille sekä palveluiden kehittämisessä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että Venäjä-osaamisen kohentamiseksi yritysten kannattaa hyödyntää yhteistyötä muiden yritysten kanssa. Puitteet venäläisturisteille oli olemassa, mutta tietämystä tarvitaan lisää. The amount of Russian travelers in Finland has been increasing during the past few years. Oulu area wants to get a piece of those travelers. The objective of this study was to find out the state of Russia expertise in companies at Oulu area and how the companies were prepare for Russian travelers. Assigner of this study was Oulu University of Applied Sciences.
The empirical part of study was case study together with qualitative methods. The research material was collected via interviews. The function of the interviews were to find out what the interviewee think about the state of Russian expertise in his/her company and how important Russian expertise were for the company. The theoretical part consists of Russian expertise, Russian travelers in Finland, Russian customs and the marketing of services.
The outcomes of the study showed that Russian expertise needs to be upgraded. However, at the companies they had already noticed the increasing amount of Russian travelers and part of them were already thought how they can increase their Russian expertise. It also showed that companies want to work together with marketing and to improve the services for Russian travelers.
In conclusion, companies need to work together for increasing their Russian expertise.
Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen ja tutkimusmetodina käytettiin tapaustutkimusta. Aineisto kerättiin haastattelemalla yritysten edustajia. Haastatteluissa pyrittiin selvittämään haastateltavien näkemys yrityksen Venäjä-osaamisen tilasta. Tutkimuksessa myös tiedusteltiin miten tärkeäksi yritykset kokivat Venäjä-osaamisen ja sen kehittämisen sekä sitä miten yritykset markkinoivat itseään venäläisturisteille. Haastattelut tehtiin henkilökohtaisesti ja siinä käytettiin puolistrukturoitua haastattelulomaketta. Työn tietoperusta käsittelee Venäjä-osaamista, venäläisiä matkailijoita Suomessa, heidän tapakulttuuriaan ja palveluiden markkinointia.
Tutkimustulokset osoittivat, että Venäjä-osaamisessa on vielä paljon kehitettävää. Yrityksissä oli kuitenkin jo herätty kasvaviin venäläismatkailijoiden määriin ja osalla oli jo suunnitelma olemassa miten Venäjä-osaamista saataisiin kehitettyä. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että yritysten edustajat toivoisivat tiiviimpää yhteistyötä muiden yritysten kanssa palveluiden markkinoimiseksi venäläisturisteille sekä palveluiden kehittämisessä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että Venäjä-osaamisen kohentamiseksi yritysten kannattaa hyödyntää yhteistyötä muiden yritysten kanssa. Puitteet venäläisturisteille oli olemassa, mutta tietämystä tarvitaan lisää.
The empirical part of study was case study together with qualitative methods. The research material was collected via interviews. The function of the interviews were to find out what the interviewee think about the state of Russian expertise in his/her company and how important Russian expertise were for the company. The theoretical part consists of Russian expertise, Russian travelers in Finland, Russian customs and the marketing of services.
The outcomes of the study showed that Russian expertise needs to be upgraded. However, at the companies they had already noticed the increasing amount of Russian travelers and part of them were already thought how they can increase their Russian expertise. It also showed that companies want to work together with marketing and to improve the services for Russian travelers.
In conclusion, companies need to work together for increasing their Russian expertise.