Tutkimus prototyyppimoottorin suorituskyvystä
Färm, Ray (2013)
Färm, Ray
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728785
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana on Waulis Motors Oy, joka on kehittänyt muuttuvapuristussuhteisen nelitahtisen ottomoottorin vähentämään polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Moottorin ollessa kehitysvaiheessa yritys halusi selvittää moottorin suoritusarvoja verrattuna vertailumoottoriin.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää muuttuvapuristussuhteisesta ja kiinteäpuristussuhteisesta moottorista polttoaineen ominaiskulutusarvot ja verrata niitä keskenään. Mittauksia varten moottorit asennettiin testipenkkiin ja säädettiin moottoridynamometrissä säädettävän moottorinohjausyksikön avulla.
Työssä esitellään myös erilaisia muuttuvapuristussuhdesovelluksia eli VCR-sovelluksia, jotta voitaisiin kartoittaa, mihin kuormitusalueisiin polttoaineen ominaiskulutusmittauksissa kannattaa keskittyä. Näiden sovellusten tarkoitus on parantaa moottorin polttoaineen ominaiskulutusta kasvattamalla puristussuhdetta osakuorma-alueilla.
Mittaukset suoritettiin Oamkin moottorilaboratoriossa syksyllä 2012 ja keväällä 2013. Mittaukset suoritettiin vertailumoottorille ja Waulis Motorsin valmistamille kahdelle muuttuvapuristussuhteiselle moottorille. Työn tuloksena saatiin mitattua polttoaineen ominaiskulutusarvot moottoreista. Ominaiskulutusarvoja vertailtaessa havaittiin Waulis Motorsin valmistamien moottoreiden ominaiskulutusarvojen olevan korkeampia. Tähän syynä olivat mahdollisesti puristussuhteen säätömekanismin osien suuret kitkahäviöt. Waulis- moottorin puristussuhteen säätömekanismin todettiin muuttavan puristussuhdetta odotetulla tavalla.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää muuttuvapuristussuhteisesta ja kiinteäpuristussuhteisesta moottorista polttoaineen ominaiskulutusarvot ja verrata niitä keskenään. Mittauksia varten moottorit asennettiin testipenkkiin ja säädettiin moottoridynamometrissä säädettävän moottorinohjausyksikön avulla.
Työssä esitellään myös erilaisia muuttuvapuristussuhdesovelluksia eli VCR-sovelluksia, jotta voitaisiin kartoittaa, mihin kuormitusalueisiin polttoaineen ominaiskulutusmittauksissa kannattaa keskittyä. Näiden sovellusten tarkoitus on parantaa moottorin polttoaineen ominaiskulutusta kasvattamalla puristussuhdetta osakuorma-alueilla.
Mittaukset suoritettiin Oamkin moottorilaboratoriossa syksyllä 2012 ja keväällä 2013. Mittaukset suoritettiin vertailumoottorille ja Waulis Motorsin valmistamille kahdelle muuttuvapuristussuhteiselle moottorille. Työn tuloksena saatiin mitattua polttoaineen ominaiskulutusarvot moottoreista. Ominaiskulutusarvoja vertailtaessa havaittiin Waulis Motorsin valmistamien moottoreiden ominaiskulutusarvojen olevan korkeampia. Tähän syynä olivat mahdollisesti puristussuhteen säätömekanismin osien suuret kitkahäviöt. Waulis- moottorin puristussuhteen säätömekanismin todettiin muuttavan puristussuhdetta odotetulla tavalla.