Asiakastilaisuuden järjestäminen eläkeläisyhdistyksen jäsenille
Kanniainen, Mariliisa; Kotaniemi, Antti (2013)
Kanniainen, Mariliisa
Kotaniemi, Antti
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728783
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä Pohjanmaan Osuuspankin Oulun Pateniemen konttorin kanssa. Tuotoksena syntyi asiakastilaisuus, jonka kohderyhmäksi valittiin iäkkäämmät ihmiset. Kohderyhmään kuuluvien ihmisten osuus Pateniemen suuralueen väestöstä on merkittävä. Pankin toiminnan jatkuvuuden takaamiseksi, heidät koetaan erittäin tärkeänä asiakaskuntana pankille.
Asiakastilaisuuden tavoitteena oli lisätä pankin tunnettuutta kohderyhmän keskuudessa, saada pankille mahdollisia uusia asiakkaita ja lisätä luottamusta pankkia kohtaan jo olemassa olevien asiakkaiden keskuudessa. Tilaisuuden yleisö koostui Pateniemen Eläkeläiset RY:n jäsenistä. Asiakastilaisuudessa esiteltiin yleisesti Pohjanmaan Osuuspankki, Pateniemen konttori ja heidän tarjoamansa pankkipalvelut, jotka ovat tarpeellisia kohderyhmälle.
Tietoperustana on käytetty kohderyhmän pankkikäyttäytymiseen, tapahtuman järjestämiseen ja tapahtumamarkkinointiin liittyviä aineistoja. Pankin näkökulman vahvistamiseksi aineistoa täydennettiin Pateniemen pankinjohtajan ja palveluneuvojan haastatteluilla. Iäkkäämpien ihmisten pankkikäyttäytymistä ja sen haasteita on viime vuosina tutkittu paljon pankkien siirtyessä sähköisiin ja Internetpohjaisiin palveluihin. Tapahtumamarkkinointi on markkinointiviestinnän keinoista henkilökohtaisin ja intensiivisin. Se on tavoitteellista toimintaa, minkä avulla yritys pääsee kasvotusten kertomaan haluamastaan asiasta potentiaalisille ja nykyisille asiakkaille.
Asiakastilaisuus sai osallistujilta pääosin positiivista palautetta ja yleisö vaikutti viihtyvän erinomaisesti, mikä kertoo tapahtuman onnistumisesta. Erinomainen palaute myös kannustaa Pohjanmaan Osuuspankin Pateniemen konttoria ottamaan tulevaisuudessa asiakastilaisuudet osaksi markkinointiviestintäänsä. This project-based thesis was executed in co-operation with Pohjanmaan Osuuspankki and particularly with their office in Pateniemi, Oulu. As a result of this thesis, an event was organized where the target audience consisted of elderly people. These people included in the target audience are a significant part of the population in Pateniemi region. To ensure that bank’s operation will continue, they are considered as an extremely important clientele for the bank.
The purpose of the event was to raise awareness about Pohjanmaan Osuuspankki among the target audience, to receive possible new customers for the bank and to increase confidence in the bank among existing customers. The audience of the event consisted of the members in a registered association of Pateniemen Eläkeläiset. In the event, the audience was introduced about Pohjanmaan Osuuspankki and their office in Pateniemi. In addition, they became familiarized with the most important banking services.
The theoretical background comprised banking behaviour of the target audience, event organizing and event marketing. In order to strengthen the perspective of the bank, the data was supplemented with interviews of the bank manager and service advisor in Pateniemi. In recent years, the bank behavior and the challenges of the elderly people have widely been researched since bank’s service practices have gradually adopted electronic and online services. Event marketing is the most intensive and personal means of marketing communications. It is a goal-oriented activity, which enables a company to contact face to face with potential and existing customers.
The event received mainly positive feedback and the audience seemed to enjoy themselves. On the basis of the positive feedback the event was successful. It will also encourage the office of Pohjanmaan Osuuspankki in Pateniemi to include the customer events as a part of their marketing communications in the future.
Asiakastilaisuuden tavoitteena oli lisätä pankin tunnettuutta kohderyhmän keskuudessa, saada pankille mahdollisia uusia asiakkaita ja lisätä luottamusta pankkia kohtaan jo olemassa olevien asiakkaiden keskuudessa. Tilaisuuden yleisö koostui Pateniemen Eläkeläiset RY:n jäsenistä. Asiakastilaisuudessa esiteltiin yleisesti Pohjanmaan Osuuspankki, Pateniemen konttori ja heidän tarjoamansa pankkipalvelut, jotka ovat tarpeellisia kohderyhmälle.
Tietoperustana on käytetty kohderyhmän pankkikäyttäytymiseen, tapahtuman järjestämiseen ja tapahtumamarkkinointiin liittyviä aineistoja. Pankin näkökulman vahvistamiseksi aineistoa täydennettiin Pateniemen pankinjohtajan ja palveluneuvojan haastatteluilla. Iäkkäämpien ihmisten pankkikäyttäytymistä ja sen haasteita on viime vuosina tutkittu paljon pankkien siirtyessä sähköisiin ja Internetpohjaisiin palveluihin. Tapahtumamarkkinointi on markkinointiviestinnän keinoista henkilökohtaisin ja intensiivisin. Se on tavoitteellista toimintaa, minkä avulla yritys pääsee kasvotusten kertomaan haluamastaan asiasta potentiaalisille ja nykyisille asiakkaille.
Asiakastilaisuus sai osallistujilta pääosin positiivista palautetta ja yleisö vaikutti viihtyvän erinomaisesti, mikä kertoo tapahtuman onnistumisesta. Erinomainen palaute myös kannustaa Pohjanmaan Osuuspankin Pateniemen konttoria ottamaan tulevaisuudessa asiakastilaisuudet osaksi markkinointiviestintäänsä.
The purpose of the event was to raise awareness about Pohjanmaan Osuuspankki among the target audience, to receive possible new customers for the bank and to increase confidence in the bank among existing customers. The audience of the event consisted of the members in a registered association of Pateniemen Eläkeläiset. In the event, the audience was introduced about Pohjanmaan Osuuspankki and their office in Pateniemi. In addition, they became familiarized with the most important banking services.
The theoretical background comprised banking behaviour of the target audience, event organizing and event marketing. In order to strengthen the perspective of the bank, the data was supplemented with interviews of the bank manager and service advisor in Pateniemi. In recent years, the bank behavior and the challenges of the elderly people have widely been researched since bank’s service practices have gradually adopted electronic and online services. Event marketing is the most intensive and personal means of marketing communications. It is a goal-oriented activity, which enables a company to contact face to face with potential and existing customers.
The event received mainly positive feedback and the audience seemed to enjoy themselves. On the basis of the positive feedback the event was successful. It will also encourage the office of Pohjanmaan Osuuspankki in Pateniemi to include the customer events as a part of their marketing communications in the future.