Virtuaaliröntgen apuna lapsen natiiviröntgentutkimukseen valmistautumisessa
Murtovaara, Taru; Tyni, Elina (2013)
Murtovaara, Taru
Tyni, Elina
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728782
Tiivistelmä
Röntgentutkimuksesta saadaan lapselle mukavampi ja helpompi, kun hän saa siitä tietoa etukäteen. Lasten pelot ja ennakkoluulot vaikeuttavat röntgentutki-
muksen toteuttamista. Opinnäytetyömme on 4–9 vuotiaille ja heidän vanhemmilleen tehty interaktiivinen opas. Opas on ikään kuin peli, jossa pääsee tutustumaan röntgeniin. Opas toteutettiin yhteistyössä Oulun seudun ammattikorkeakoulun ja datanomiopiskelija Joonas Helomaan kanssa.
Toiminnallisena tavoitteenamme on vähentää lasten röntgeniin kohdistuvia pelkoja. Pyrimme siihen, että lasten pelkojen vähentyminen alkaa pitkällä aikavälillä näkyä myös säteilyaltistuksen vähenemisenä.
Oppaan kuvat ja tekstit teimme itse. Ohjelmiston luomisesta vastasi Joonas Helomaa. Oppaamme on tehty sellaiseen muotoon, että se on myöhemmin mahdollista laittaa Internetiin. Internetissä olevaan oppaaseen on mahdollista tutustua ennen röntgenkuvaukseen menoa. Tuotettamme testasi joukko kohderyhmäämme kuuluvia lapsia ja heidän vanhempansa.
Tuotteemme onnistui hyvin ja olimme siihen tyytyväisiä. Esitestauksessa saimme paljon hyvää palautetta. Tämän perusteella teimme vielä muutamia muokkauksia työhömme.
Opinnäytetyötämme voi kehittää myöhemmin pidemmälle lisäämällä eri kuvausmenetelmiä. Vastaavanlaisen tuotteen voi tehdä magneettikuvauksista, tietokonetomografiasta tai sädehoidosta. Tuote voidaan myös kääntää muille kielille, jolloin sitä voidaan käyttää kansainvälisesti. Children's fears and prejudices make x-ray examinations more difficult. An X-ray examination is easier when children receive information that prepares them for the examination. The thesis we made is an interactive guide for 4–9-year-old children and their parents. Our guide is like a game where you can explore
the x-ray department. The guide was carried out in cooperation with Oulu University of Applied Sciences and Joonas Helomaa who studies business information technology.
The goal was to reduce children’s fears before and during the x-ray examination. Our long term aim is to reduce the radiation dose children receive by reducing their fears.
The images and texts in the guide were done by us. The software was created by Joonas Helomaa. Our guide was made into a form that can later be put on the Internet. When the guide is on the Internet it is possible for the children to explore it before their x-ray examination. Our product was tested by children belonging to our target group and their parents.
The result was good and we were satisfied with the product. During pretesting we received plenty of good feedback. Based on the feedback, we made a few
modifications to our work.
Our thesis can be developed further by adding different imaging methods. A similar product can be made about MRI, computed tomography, or radiation therapy. The product can also be translated into other languages so it can be used internationally.
muksen toteuttamista. Opinnäytetyömme on 4–9 vuotiaille ja heidän vanhemmilleen tehty interaktiivinen opas. Opas on ikään kuin peli, jossa pääsee tutustumaan röntgeniin. Opas toteutettiin yhteistyössä Oulun seudun ammattikorkeakoulun ja datanomiopiskelija Joonas Helomaan kanssa.
Toiminnallisena tavoitteenamme on vähentää lasten röntgeniin kohdistuvia pelkoja. Pyrimme siihen, että lasten pelkojen vähentyminen alkaa pitkällä aikavälillä näkyä myös säteilyaltistuksen vähenemisenä.
Oppaan kuvat ja tekstit teimme itse. Ohjelmiston luomisesta vastasi Joonas Helomaa. Oppaamme on tehty sellaiseen muotoon, että se on myöhemmin mahdollista laittaa Internetiin. Internetissä olevaan oppaaseen on mahdollista tutustua ennen röntgenkuvaukseen menoa. Tuotettamme testasi joukko kohderyhmäämme kuuluvia lapsia ja heidän vanhempansa.
Tuotteemme onnistui hyvin ja olimme siihen tyytyväisiä. Esitestauksessa saimme paljon hyvää palautetta. Tämän perusteella teimme vielä muutamia muokkauksia työhömme.
Opinnäytetyötämme voi kehittää myöhemmin pidemmälle lisäämällä eri kuvausmenetelmiä. Vastaavanlaisen tuotteen voi tehdä magneettikuvauksista, tietokonetomografiasta tai sädehoidosta. Tuote voidaan myös kääntää muille kielille, jolloin sitä voidaan käyttää kansainvälisesti.
the x-ray department. The guide was carried out in cooperation with Oulu University of Applied Sciences and Joonas Helomaa who studies business information technology.
The goal was to reduce children’s fears before and during the x-ray examination. Our long term aim is to reduce the radiation dose children receive by reducing their fears.
The images and texts in the guide were done by us. The software was created by Joonas Helomaa. Our guide was made into a form that can later be put on the Internet. When the guide is on the Internet it is possible for the children to explore it before their x-ray examination. Our product was tested by children belonging to our target group and their parents.
The result was good and we were satisfied with the product. During pretesting we received plenty of good feedback. Based on the feedback, we made a few
modifications to our work.
Our thesis can be developed further by adding different imaging methods. A similar product can be made about MRI, computed tomography, or radiation therapy. The product can also be translated into other languages so it can be used internationally.