Cultural insights of doing business in Sweden
Stenmark, Malin Sofia (2013)
Stenmark, Malin Sofia
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728779
Tiivistelmä
The purpose of this thesis was to increase understanding and awareness of differences in business culture focusing on Sweden and Finland. The commissioner of this thesis was a Finnish company aiming to start conducting business with Swedes and therefore acquired knowledge and understanding of their business culture. The objective was approached by conducting a desktop research comparing Swedish and Finnish business cultures. The foundation of this study, however, consisted of an analysis on both Swedish and Finnish national cultures. The core beliefs and values in a specific country are the main building blocks for a country’s business culture. Accordingly, in order to fully understand a business culture one also has to understand its origins. This knowledge also enables further research on cultural aspects of international business.
The source of information mainly used for the desktop research was literature, articles and electronic sources. The desktop research was supported by the empirical part of this thesis which is a qualitative research based on interviews among experts in the field of Swedish business culture. Their impact on this study was important since they offered real examples and practical aspects to the research. By combining the information discovered in the desktop research and the information obtained from the interviews, one is given a more complex picture and a deeper understanding of both business cultures.
The results yielded a broad compilation of facts about Swedish and Finnish business culture, both differences and similarities and how to utilize them. In addition, the results included typical difficulties between Finns and Swedes as well as how they are solved. The results also displayed a connection between national and business culture showing that business cultures are in fact, based on national culture.
This research is only preliminary and should be followed by a more comprehensive research on what to consider when attempting to reach a new market. Being aware of cultural differences is a good start but in reality further research is necessary. Examples for new research topics could be analyzing the potential of the market by forecasting demand or studying competitors and researching the barriers of entry. In fact, anything that enhances the possibility of succeeding in the new market could be studied. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on lisätä ymmärrystä Suomen ja Ruotsin liiketoimintakulttuurien eroavaisuuksista. Tutkimuksen toimeksiantaja on suomalainen yritys, jonka tarkoituksena on alkaa harjoittamaan liiketoimintaa ruotsalaisten kanssa. Näin ollen yritys haluaa oppia tuntemaan ja ymmärtämään heidän liiketoimintakulttuuriaan. Tutkimuksen tavoitteisiin on päästy kirjoituspöytätutkimuksen keinoin vertailemalla Suomen ja Ruotsin liiketoimintakulttuureja. Perusta tälle tutkimukselle muodostuu kuitenkin sekä Suomen että Ruotsin kansallisten kulttuurien analysoinnista. Tietyn maan ydinarvot ja –uskomukset ovat perusta maan liiketoimintakulttuurille. Siispä ymmärtääkseen täysin liiketoimintakulttuuria, on myös ymmärrettävä mistä se on kehittynyt. Tämä avaa myös aiheen jatkotutkimusmahdollisuuksia.
Kirjoituspöytätutkimuksen lähteenä on enimmäkseen käytetty kirjallisuutta, artikkeleita ja elektronisia lähteitä. Tutkimusta on vahvistettu empiirisellä osiolla, jossa on hyödynnetty laadullisia menetelmiä. Empiirinen tutkimus perustuu alan asiantuntijoiden haastatteluihin. Heidän vaikutuksensa tutkimukseen on merkittävä, sillä he tarjoavat siihen oikeita esimerkkejä ja käytännön kokemusta. Yhdistämällä kirjoituspöytätutkimuksen ja haastatteluiden tarjoamaa tietoa, tutkimus antaa laajemman käsityksen molemmista kulttuureista.
Tulokset tarjoavat kattavan valikoiman faktoja Suomen ja Ruotsin liiketoimintakulttuureista. Ne kokoavat näiden eroja ja yhtäläisyyksiä ja kertovat miten niitä voi hyödyntää. Lisäksi tuloksista ilmenee tyypillisiä suomalaisten ja ruotsalaisten välisiä ongelmia ratkaisuineen. Tulokset osoittavat myös yhteyden kansallisten- ja liiketoimintakulttuurien välillä todistaen, että liiketoimintakulttuuri tosiasiassa perustuu kansalliseen kulttuuriin.
Tämä tutkimus on kuitenkin vain osa laajempaa tutkimusta koskien sitä, mihin tulee kiinnittää huomiota kun tavoitteena on päästä uusille markkinoille. Kulttuuristen erojen tunnistaminen on hyvä alku, mutta todellisuudessa jatkotutkimus on tarpeellista. Jatkotutkimuksen aiheita voisi olla esimerkiksi potentiaalisten markkinoiden ennustaminen kysynnän avulla, tai kilpailun ja muiden esteiden tutkiminen. Itse asiassa mitä tahansa, mikä valmistaa toimimaan ja parantaa mahdollisuuksia uusille markkinoille mentäessä, voidaan tutkia.
The source of information mainly used for the desktop research was literature, articles and electronic sources. The desktop research was supported by the empirical part of this thesis which is a qualitative research based on interviews among experts in the field of Swedish business culture. Their impact on this study was important since they offered real examples and practical aspects to the research. By combining the information discovered in the desktop research and the information obtained from the interviews, one is given a more complex picture and a deeper understanding of both business cultures.
The results yielded a broad compilation of facts about Swedish and Finnish business culture, both differences and similarities and how to utilize them. In addition, the results included typical difficulties between Finns and Swedes as well as how they are solved. The results also displayed a connection between national and business culture showing that business cultures are in fact, based on national culture.
This research is only preliminary and should be followed by a more comprehensive research on what to consider when attempting to reach a new market. Being aware of cultural differences is a good start but in reality further research is necessary. Examples for new research topics could be analyzing the potential of the market by forecasting demand or studying competitors and researching the barriers of entry. In fact, anything that enhances the possibility of succeeding in the new market could be studied.
Kirjoituspöytätutkimuksen lähteenä on enimmäkseen käytetty kirjallisuutta, artikkeleita ja elektronisia lähteitä. Tutkimusta on vahvistettu empiirisellä osiolla, jossa on hyödynnetty laadullisia menetelmiä. Empiirinen tutkimus perustuu alan asiantuntijoiden haastatteluihin. Heidän vaikutuksensa tutkimukseen on merkittävä, sillä he tarjoavat siihen oikeita esimerkkejä ja käytännön kokemusta. Yhdistämällä kirjoituspöytätutkimuksen ja haastatteluiden tarjoamaa tietoa, tutkimus antaa laajemman käsityksen molemmista kulttuureista.
Tulokset tarjoavat kattavan valikoiman faktoja Suomen ja Ruotsin liiketoimintakulttuureista. Ne kokoavat näiden eroja ja yhtäläisyyksiä ja kertovat miten niitä voi hyödyntää. Lisäksi tuloksista ilmenee tyypillisiä suomalaisten ja ruotsalaisten välisiä ongelmia ratkaisuineen. Tulokset osoittavat myös yhteyden kansallisten- ja liiketoimintakulttuurien välillä todistaen, että liiketoimintakulttuuri tosiasiassa perustuu kansalliseen kulttuuriin.
Tämä tutkimus on kuitenkin vain osa laajempaa tutkimusta koskien sitä, mihin tulee kiinnittää huomiota kun tavoitteena on päästä uusille markkinoille. Kulttuuristen erojen tunnistaminen on hyvä alku, mutta todellisuudessa jatkotutkimus on tarpeellista. Jatkotutkimuksen aiheita voisi olla esimerkiksi potentiaalisten markkinoiden ennustaminen kysynnän avulla, tai kilpailun ja muiden esteiden tutkiminen. Itse asiassa mitä tahansa, mikä valmistaa toimimaan ja parantaa mahdollisuuksia uusille markkinoille mentäessä, voidaan tutkia.