Pankki-, kiinteistönvälitys- ja vakuutussektorin välisen yhteistyön kehittäminen Oulun Osuuspankissa
Rauma, Outi (2013)
Rauma, Outi
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728774
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on osana OP-Pohjola-ryhmää toimivan Oulun Osuuspankin organisaation eri toimijoiden välisen yhteistyön kehittäminen. Pankki-, kiinteistönvälitys- ja vakuutussektorin toimihenkilöiden välinen yhteistyö on organisaatiossa kaiken aikaa tarkassa seurannassa toiminnan aktiivisuuden ja onnistumisen suhteen. Aiemmin ei ole kuitenkaan tarkasteltu yhteistyön kehittämistä ottaen yhtä aikaa huomioon kaikkien sektorien esimiesten sekä menestyneesti sektorienvälistä yhteistyötä tehneiden toimihenkilöiden ajatuksia.
Työn tavoitteena on löytää konkreettisia kehitysehdotuksia yhteistyön lisäämiseksi pankki-, kiinteistönvälitys- ja vakuutustoimihenkilöiden kesken. Sekä OP-Pohjola-ryhmän että Oulun Osuuspankin strategisessa keskiössä on asiakas. Vapaamuotoinen haastattelurunko onkin muodostettu Oulun Osuuspankin neljän perusarvon – iloinen yhteistyö, halu kehittyä ja uudistua sekä luotettavuus ja vastuullisuus sekä asiakkaan menestyminen ympärille.
Aineistona on käytetty pääosin viidestä suoritetusta haastattelusta saatua materiaalia. Tulokset esitellään haastattelulomakkeen mukaisessa järjestyksessä ja saatujen tulosten pohjalta on muodostettu kehitysehdotukset. Muuta työssä käytettyä aineistoa ovat OP-Pohjola-ryhmän sekä Oulun Osuuspankin julkaisuja sekä kirjallisuutta työhyvinvointiin, esimiestyöhön, arvojohtamiseen ja hyvään asiakaspalveluun liittyen.
Selkeimmät haastatteluissa esille nousseet kehitystarpeet olivat palkitsemisjärjestelmien yhdenmukaistaminen ja monipuolistaminen, työyhteisön toisiinsa tutustumisen tärkeys, käytännöntoimet yhteistyön helpottamiseksi ja asiakkuudenhoidon sujuvuuden parantaminen entisestään. Sen lisäksi sivutaan kiireen negatiivista vaikutusta tulokseen ja asenteiden merkitystä yhteistyön toimimiselle. Konkreettiset kehitysehdotukset esitellään toimeksiantajalle ja soveltuvissa osin hyödynnetään yrityksen toiminnassa. The client of my bachelor's thesis is Oulun Osuuspankki, which is a part of Finnish bancassurance OP-Pohjola Group. The goal of the thesis is to find ways to improve the co-operation between banking, real estate and insurance sectors in Oulun Osuuspankki. The co-operation between these sectors is very closely monitored already at the perspective of activity and successfullness of the customer control. But there hasn't been a research which takes all of these three sectors superiors and also the opinions and experiences of the employees into consideration at the same time.
The goal is to find concrete proposals to increase cooperation in the banking, real estate and insurance sectors. Customer is the strategic focus of both organizations - OP-Pohjola Group and Oulun Osuuspankki. I used a free-form interview frame built by using the four basic values of Oulun Osuuspankki - happy cooperation, the desire to develop and innovate, realiability and responsibility, and customer´s success.
The literature used in this thesis is mainly compound of the material received from the five interviews. Results are presented in the order of free-form interview frame and the concrete proposals given are based on the results of the interviews. Other literature used in this thesis are the publications of OP-Pohjola Group and Oulun Osuuspankki and also professional literature related to wellbeing at work, leadership, value management and good customer service.
The most important improvement areas found on the basis of the interviews are: harmonization of rewarding systems in different sectors, getting to know each other in the organization, practical actions taken to make the cooperation more fluent and a need to improve the customer relationship management. In addition the negative effects of pressure and the importance of personal attitude towards cooperation are mentioned.
Työn tavoitteena on löytää konkreettisia kehitysehdotuksia yhteistyön lisäämiseksi pankki-, kiinteistönvälitys- ja vakuutustoimihenkilöiden kesken. Sekä OP-Pohjola-ryhmän että Oulun Osuuspankin strategisessa keskiössä on asiakas. Vapaamuotoinen haastattelurunko onkin muodostettu Oulun Osuuspankin neljän perusarvon – iloinen yhteistyö, halu kehittyä ja uudistua sekä luotettavuus ja vastuullisuus sekä asiakkaan menestyminen ympärille.
Aineistona on käytetty pääosin viidestä suoritetusta haastattelusta saatua materiaalia. Tulokset esitellään haastattelulomakkeen mukaisessa järjestyksessä ja saatujen tulosten pohjalta on muodostettu kehitysehdotukset. Muuta työssä käytettyä aineistoa ovat OP-Pohjola-ryhmän sekä Oulun Osuuspankin julkaisuja sekä kirjallisuutta työhyvinvointiin, esimiestyöhön, arvojohtamiseen ja hyvään asiakaspalveluun liittyen.
Selkeimmät haastatteluissa esille nousseet kehitystarpeet olivat palkitsemisjärjestelmien yhdenmukaistaminen ja monipuolistaminen, työyhteisön toisiinsa tutustumisen tärkeys, käytännöntoimet yhteistyön helpottamiseksi ja asiakkuudenhoidon sujuvuuden parantaminen entisestään. Sen lisäksi sivutaan kiireen negatiivista vaikutusta tulokseen ja asenteiden merkitystä yhteistyön toimimiselle. Konkreettiset kehitysehdotukset esitellään toimeksiantajalle ja soveltuvissa osin hyödynnetään yrityksen toiminnassa.
The goal is to find concrete proposals to increase cooperation in the banking, real estate and insurance sectors. Customer is the strategic focus of both organizations - OP-Pohjola Group and Oulun Osuuspankki. I used a free-form interview frame built by using the four basic values of Oulun Osuuspankki - happy cooperation, the desire to develop and innovate, realiability and responsibility, and customer´s success.
The literature used in this thesis is mainly compound of the material received from the five interviews. Results are presented in the order of free-form interview frame and the concrete proposals given are based on the results of the interviews. Other literature used in this thesis are the publications of OP-Pohjola Group and Oulun Osuuspankki and also professional literature related to wellbeing at work, leadership, value management and good customer service.
The most important improvement areas found on the basis of the interviews are: harmonization of rewarding systems in different sectors, getting to know each other in the organization, practical actions taken to make the cooperation more fluent and a need to improve the customer relationship management. In addition the negative effects of pressure and the importance of personal attitude towards cooperation are mentioned.