Ilmaisjakelulehden ilmoitusmyynnin kehittäminen
Salmela, Ismo (2013)
Salmela, Ismo
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728759
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää keinoja Oulu-lehden ilmoitusmyynnin kehittämiseksi. Toimeksiantaja oli lehden kustantaja Joutsen Media. Lehden kannattavuus on ollut vaihtelevaa, joten työn merkitys oli suuri.
Tutkimustapana oli tapaustutkimus. Tietoperustana käytettiin yritysmyynnin kirjallisuutta. Tietoa kerättiin myyntiryhmän henkilökunnan haastatteluilla ja lehden avainasiakkaille tehdyllä kyselytutkimuksella. Työssä kartoitettiin myös Joutsen Median prosesseja prosessikaavioiden avulla.
Keinoja ilmoitusmyynnin kehittämiseksi löytyi laajentamalla tuotevalikoimaa, lisäämällä ilmoitusmyyntiä lehden kiinnostavuuden kautta ja houkuttelemalla kilpailevien lehtien asiakkaita Oulu-lehden ilmoitusasiakkaiksi. Mediamyynnin prosessia voidaan kehittää lujittamalla asiakassuhteita, asettamalla myyntiin selkeämpiä tavoitteita, kehittämällä omaa myyntityötä ja kyseenalaistamalla päivittäisiä rutiineja. Myyntiä haittaavia tekijöitä löytyi kilpailutilanteesta, Joutsen Median painotalon toiminnasta (ilmoitusvalmistus ja painotyö) ja asiakkuuksien hoitamisesta. Asiakkaat olivat varsin tyytyväisiä mediamyyjältä saamaansa palveluun. The aim of the research was to find ways of developing advertising sales of a local newspaper called Oulu-lehti. The client of this thesis was Joutsen media, the publisher of Oulu-lehti. The profitability of Oulu-lehti has varied over the years. Therefore the research is important for both Oulu-lehti and Joutsen Media.
The research was carried out as a case study. The theoretical framework included business-to-business sales literature. The data was collected from interviews with advertising sales persons of Oulu-lehti and a survey was conducted for the most important customers of Oulu-lehti. Process charts of Joutsen Media were also outlined during the thesis process.
Expanding the product range, increasing the media sales via making the newspaper more interesting and attracting the customers of rival newspapers are suggested as ways to develop advertising sales of Oulu-lehti. The process of advertising sales can be developed via strengthening the customer relationships, setting clearer targets for the sales persons and questioning daily routines. Advertising sales was complicated by the difficult competitive situation, operations of Joutsen Media´s printing office and the management of customer relationships.
Tutkimustapana oli tapaustutkimus. Tietoperustana käytettiin yritysmyynnin kirjallisuutta. Tietoa kerättiin myyntiryhmän henkilökunnan haastatteluilla ja lehden avainasiakkaille tehdyllä kyselytutkimuksella. Työssä kartoitettiin myös Joutsen Median prosesseja prosessikaavioiden avulla.
Keinoja ilmoitusmyynnin kehittämiseksi löytyi laajentamalla tuotevalikoimaa, lisäämällä ilmoitusmyyntiä lehden kiinnostavuuden kautta ja houkuttelemalla kilpailevien lehtien asiakkaita Oulu-lehden ilmoitusasiakkaiksi. Mediamyynnin prosessia voidaan kehittää lujittamalla asiakassuhteita, asettamalla myyntiin selkeämpiä tavoitteita, kehittämällä omaa myyntityötä ja kyseenalaistamalla päivittäisiä rutiineja. Myyntiä haittaavia tekijöitä löytyi kilpailutilanteesta, Joutsen Median painotalon toiminnasta (ilmoitusvalmistus ja painotyö) ja asiakkuuksien hoitamisesta. Asiakkaat olivat varsin tyytyväisiä mediamyyjältä saamaansa palveluun.
The research was carried out as a case study. The theoretical framework included business-to-business sales literature. The data was collected from interviews with advertising sales persons of Oulu-lehti and a survey was conducted for the most important customers of Oulu-lehti. Process charts of Joutsen Media were also outlined during the thesis process.
Expanding the product range, increasing the media sales via making the newspaper more interesting and attracting the customers of rival newspapers are suggested as ways to develop advertising sales of Oulu-lehti. The process of advertising sales can be developed via strengthening the customer relationships, setting clearer targets for the sales persons and questioning daily routines. Advertising sales was complicated by the difficult competitive situation, operations of Joutsen Media´s printing office and the management of customer relationships.