Hybridi satamanosturin akkuteknologia ja tuotannon kehitys
Alanko, Julius (2023)
Alanko, Julius
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728826
Tiivistelmä
Yrityksillä on ollut viime vuosina isot tavoitteet arvioida uudelleen toimintojaan ja muuttaa heidän tuotantomenetelmiä ja laitteitaan ilmastoystävällisiksi ja hiilineutraaleiksi. Useat yritykset pyrkivät näihin tavoitteisiin jo 2030 mennessä. Lukuisat maat kannustavat politiikan ja rahan avulla yhä enemmän kyseisiin toimenpiteisiin, jotta ilmastokriisi saadaan pysäytettyä. Nämä ilmiöt ovat saaneet isot satamaoperaattorit maailmanlaajuisesti arvioimaan omaa osuuttaan, miten heidän satamat voisivat olla hiilineutraaleja tulevaisuudessa. Näin ollen satamat ovat suuren muutoksen edessä maailman ilmastomuutoksen ja ener-giapulan takia. Ja siksi satamaoperaattorit ovatkin varanneet suuresti resursseja, jotta tavoitteet saavutetaan.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään vain yhtä osa-aluetta kohti satamien kestävän kehityksen siirtymää, jossa satamien RTG-nostureista voidaan tehdä taloudellisempia hybridiversioita perinteisiin dieselnostureihin verrattuna. Työssä tutkitaan RTG-nostureiden aikaisempaa toimintamallia ja uutta akkuteknologialla toimivaa hybridiratkaisua. Työssä keskitytään akkuhuoneen teknisiin komponentteihin ja hyötyihin perinteiseen dieselgeneraattorinosturiin verrattuna.
Työssä perehdytään myös akkuhuoneiden tuotannollisiin kehityskohteisiin ja löytää kohtia, jossa tuotantoa voidaan kehittää sekä tehostaa. Jatkuva lisääntyvä tarve hybridiakkuhuoneille luo suuren tuotannollisen haasteen. Kilpailukyvyn säilyminen edellyttää, että pystymme pitämään kiinni sovitusta toimitusaikataulusta. Näin ollen tuotantoketjun on oltava mahdollisimman häiriötön. Ali-hankintaketjujen on myös toimittava saumattomasti. Mahdollisiin ongelmatilan-teisiin eri tuotantovaiheissa on pystyttävä reagoimaan nopeasti. Lean-mallia sovelletaan näihin tuotannon haasteisiin vastaamiseksi ja asiakkaiden toimitusaikataulujen ylläpidon varmistamiseksi.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään vain yhtä osa-aluetta kohti satamien kestävän kehityksen siirtymää, jossa satamien RTG-nostureista voidaan tehdä taloudellisempia hybridiversioita perinteisiin dieselnostureihin verrattuna. Työssä tutkitaan RTG-nostureiden aikaisempaa toimintamallia ja uutta akkuteknologialla toimivaa hybridiratkaisua. Työssä keskitytään akkuhuoneen teknisiin komponentteihin ja hyötyihin perinteiseen dieselgeneraattorinosturiin verrattuna.
Työssä perehdytään myös akkuhuoneiden tuotannollisiin kehityskohteisiin ja löytää kohtia, jossa tuotantoa voidaan kehittää sekä tehostaa. Jatkuva lisääntyvä tarve hybridiakkuhuoneille luo suuren tuotannollisen haasteen. Kilpailukyvyn säilyminen edellyttää, että pystymme pitämään kiinni sovitusta toimitusaikataulusta. Näin ollen tuotantoketjun on oltava mahdollisimman häiriötön. Ali-hankintaketjujen on myös toimittava saumattomasti. Mahdollisiin ongelmatilan-teisiin eri tuotantovaiheissa on pystyttävä reagoimaan nopeasti. Lean-mallia sovelletaan näihin tuotannon haasteisiin vastaamiseksi ja asiakkaiden toimitusaikataulujen ylläpidon varmistamiseksi.