Näytä suppeat kuvailutiedot

Hybridi satamanosturin akkuteknologia ja tuotannon kehitys

Alanko, Julius (2023)

dc.contributor.authorAlanko, Julius
dc.date.accessioned2023-11-08T07:23:46Z
dc.date.available2023-11-08T07:23:46Z
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/809411
dc.description.abstractYrityksillä on ollut viime vuosina isot tavoitteet arvioida uudelleen toimintojaan ja muuttaa heidän tuotantomenetelmiä ja laitteitaan ilmastoystävällisiksi ja hiilineutraaleiksi. Useat yritykset pyrkivät näihin tavoitteisiin jo 2030 mennessä. Lukuisat maat kannustavat politiikan ja rahan avulla yhä enemmän kyseisiin toimenpiteisiin, jotta ilmastokriisi saadaan pysäytettyä. Nämä ilmiöt ovat saaneet isot satamaoperaattorit maailmanlaajuisesti arvioimaan omaa osuuttaan, miten heidän satamat voisivat olla hiilineutraaleja tulevaisuudessa. Näin ollen satamat ovat suuren muutoksen edessä maailman ilmastomuutoksen ja ener-giapulan takia. Ja siksi satamaoperaattorit ovatkin varanneet suuresti resursseja, jotta tavoitteet saavutetaan. Tässä opinnäytetyössä käsitellään vain yhtä osa-aluetta kohti satamien kestävän kehityksen siirtymää, jossa satamien RTG-nostureista voidaan tehdä taloudellisempia hybridiversioita perinteisiin dieselnostureihin verrattuna. Työssä tutkitaan RTG-nostureiden aikaisempaa toimintamallia ja uutta akkuteknologialla toimivaa hybridiratkaisua. Työssä keskitytään akkuhuoneen teknisiin komponentteihin ja hyötyihin perinteiseen dieselgeneraattorinosturiin verrattuna. Työssä perehdytään myös akkuhuoneiden tuotannollisiin kehityskohteisiin ja löytää kohtia, jossa tuotantoa voidaan kehittää sekä tehostaa. Jatkuva lisääntyvä tarve hybridiakkuhuoneille luo suuren tuotannollisen haasteen. Kilpailukyvyn säilyminen edellyttää, että pystymme pitämään kiinni sovitusta toimitusaikataulusta. Näin ollen tuotantoketjun on oltava mahdollisimman häiriötön. Ali-hankintaketjujen on myös toimittava saumattomasti. Mahdollisiin ongelmatilan-teisiin eri tuotantovaiheissa on pystyttävä reagoimaan nopeasti. Lean-mallia sovelletaan näihin tuotannon haasteisiin vastaamiseksi ja asiakkaiden toimitusaikataulujen ylläpidon varmistamiseksi.fi
dc.description.abstractThis thesis studied businesses' efforts to achieve environmental friendliness and carbon neutrality in their production and manufacturing processes by 2030. As governments are pressuring companies to accelerate their actions in combatting climate change and the prompting port operators to consider ways to make their ports carbon neutral. Climate change's effects and energy shortages present significant challenges for ports, leading to substantial investments in pursuit of these carbon-neutral goals. The thesis focused on examining how the Rubber-Tired Gantry (RTG) cranes can be made more cost-effective through the use of hybrid battery technology. The study evaluated the previous operational models of the RTG cranes, and the advantages of adopting hybrid battery solutions compared to the traditional diesel generator cranes. The thesis also sought potential areas for development in the production processes of battery rooms, with the aim of enhancing efficiency to meet the growing demand for hybrid battery rooms. This increasing demand poses significant production challenges, requiring a streamlined and responsive production chain. The Lean model is applied to address these production challenges and ensure the maintenance of customer delivery schedules.en
dc.language.isofin-
dc.rightsfi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|-
dc.titleHybridi satamanosturin akkuteknologia ja tuotannon kehitys-
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-2023110728826-
dc.subject.specializationSähkövoimatekniikka-
dc.subject.degreeprogramfi=Sähkötekniikka|sv=Elektroteknik|en=Electrical Engineering|-
dc.subject.ysotuotanto-
dc.subject.ysokehittäminen-
dc.subject.ysopäästöt-
dc.subject.ysosatamat-
dc.subject.ysohybriditekniikka-
dc.subject.disciplineSähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma-
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p944|http://www.yso.fi/onto/yso/p4230|http://www.yso.fi/onto/yso/p3128|http://www.yso.fi/onto/yso/p437|http://www.yso.fi/onto/yso/p11027|http://www.yso.fi/onto/yso/p2721|http://www.yso.fi/onto/yso/p5729|http://www.yso.fi/onto/yso/p2339|http://www.yso.fi/onto/yso/p24769|http://www.yso.fi/onto/yso/p9140fi
dc.rights.accessrightsRajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot