Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelma matkailuajoneuvoliikkeelle

Niskanen, Ida-Maria (2013)

Avaa tiedosto
niskanen_idamaria.pdf (691.4Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Niskanen, Ida-Maria
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110928973
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehdä markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelma matkailuajoneuvoalalla toimivalle yritykselle. Kohdeyrityksenä on vuonna 2008 perustettu matkailuajoneuvoliike, joka myy ja huoltaa matkailuautoja ja -vaunuja. Yritys työllistää tällä hetkellä kuusi henkilöä, joista kolme toimii myynnissä ja kolme huollossa. Toimeksiantaja halusi markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelman, jonka avulla yritys voi toteuttaa markkinointiviestintää suunnitelmallisesti ja mahdollisimman kustannustehokkaasti. Tavoitteena oli toteuttaa suunnitelma, joka selkeyttäisi mitä ja miten eri markkinointiviestinnänkanavia kohdeyrityksen kannattaisi käyttää, jotta tavoitet-taisiin halutut kohderyhmät.

Tietoperustana käytettiin alan kirjallisuutta sekä internetlähteitä. Yrityksen markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelman lähtötasotiedoissa käytettiin yrityksen toimitusjohtajan antamia tietoja, asiakaista koottuja tietoja ja eri internetlähteitä. Itse suunnitelmassa hyödynnettiin teoriaosuudesta tuttua aineistoa sekä useita internetlähteitä.

Työn tuloksena saatiin markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelma, jota yritys aikoo hyödyntää vuoden 2014 toimintakaudellaan. Yrityksen tärkeimmiksi markkinointiviestintäkeinoiksi nousivat henkilökohtainen myyntityö, mainonta ja internetnäkyvyyden lisääminen. Henkilökohtaisessa myyntityössä tärkeimmäksi kehityskohteeksi nousi myynnin jälkihoito, joka oli jäänyt yrityksessä täysin huomioimatta. Mainonnan osalta perinteinen lehtimainonta on vielä tärkeä mainontamuoto kohdeyritykselle, mutta tämän rinnalle pitäisi lisätä muuta mainontaa, kuten ulkomainontaa ja suoramainontaa. Internetnäkyvyyttä tulisi parantaa hakukoneoptimoinnin avulla. Lisäksi yrityksen tulisi olla aktiivisempi sosiaalisessa mediassa, jotta vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa saataisiin.

Yrityksen asiakkaat koostuvat vanhemmista henkilöistä, joiden keskuudessa internetin ja sosiaalisten medioiden käyttö lisäntyy koko ajan. Yrityksen tulisi tiedostaa tämä ja seurata miten kohderyhmän mediakäyttäytyminen tulevaisuudessa muuttuu ja olemaan valmis siirtymään sinne, missä asiakkaat ovat.
 
The subject of this thesis was to make a marketing development plan for a caravan company. The client of this thesis is company which sells and services campers and caravans. The company is founded in 2008 and it employs six people.The company wanted to have marketing communications development plan to help them to implement marketing systematically and cost-effectively. The aim of this thesis was to determine which marketing channels company should use to reach the target customers.

The theoretical part of thesis consist of literary and internet sources of marketing communications. The baseline data of company’s marketing plan is based on information that company’s CEO gave and information collected about customers.

Result of this thesis is marketing development plan that company will carry out in 2014. The most important marketing means for target company are personal selling, advertising and increment of online visibility of the company. In personal selling the most important development site is aftersales, that company hasn’t done at all. Newspaper advertising is still important advertising type for company, but also outdoor advertising and direct mail should be increased. The online visibility of the company should be improved with Search Engine Optimization. Company’s should be more active on social network to get more interaction with customers.

The company’s customers consist of older people, whose internet and social media usage is in-creasing all the time. The company should be aware of this and keep track of how the media behaviour of target group will change in the future.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste