Virtuaalinen rakennusesittely
Paldanius, Patrik (2013)
Paldanius, Patrik
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110928958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110928958
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin tietokoneohjelmia apuna käyttäen virtuaalinen rakennusesittely, joka toimi Windows-käyttöjärjestelmässä. Työn toimeksiantajana toimi oululainen yritys Arkkitehtitoimisto Juha Paldanius Oy. Työ toteutettiin pääasiassa 3ds Max- ja Unity –ohjelmilla.
Arkkitehtitoimiston suunnittelema pohjapiirustus siirrettiin heidän käyttämästään ohjelmasta 3ds Max –ohjelmaan, jossa muokattiin muun muassa objekteja ja muita pintoja, jotka eivät näkyneet alkuperäisen kaltaisessa muodossa ohjelmien erilaisuuden takia. Tämän jälkeen pohjapiirustus siirrettiin vielä Unity-ohjelmaan, jossa lisättiin pinnoille materiaaleja ja luotiin valot ja varjot mahdollisimman näyttävän kolmiulotteisen maailman luomiseksi. Lopuksi malliin lisättiin peleistä tutut liikkumisominaisuudet, jotta käyttäjä pystyi itse liikkumaan virtuaalisessa rakennuksessa.
Työllä haettiin uusia näkökulmia ja mahdollisuuksia uudistaa arkkitehtialaa, jossa uudistuksia tekniikan käytön suhteen ei juurikaan ole viime vuosina tehty. Opinnäytetyön avulla arkkitehtitoimiston asiakkaalle muodostuu paljon aikaisempaa visuaalisempi kuva valmiista rakennuksesta. Tästä voi olla huomattavaakin taloudellista hyötyä jo ennen varsinaisen rakentamisen aloittamista. The goal of this thesis was to develop a virtual presentation of buildings by using various computer programs. The platform for the presentation was Windows. The work was prepared as an assignment for Arkkitehtuuritoimisto Juha Paldanius Oy (architect office Juha Paldanius Ltd.) Two most important programs used in the work were 3ds Max and Unity.
Building plans first designed by the architect office were imported from the program they used into 3ds Max. Some of the inconsistencies caused by the importing were corrected. Afterwards, the plans were imported further into Unity, where textures and several objects were created into the three dimensional world of the presentation. Lighting and shadows were also added, and movement features characteristic to computer games were implemented. This allowed the user of the program to walk around the virtually created building.
The purpose of the development task was to give a new approach to designing architectural plans. After adopting computer programs in architect offices, no improvements have been made in the way the building plans are presented to the customer. This thesis provides the customer with a more in-depth and visual view of the building planned to be constructed, which can lead to substantial financial savings before even starting the actual construction.
Arkkitehtitoimiston suunnittelema pohjapiirustus siirrettiin heidän käyttämästään ohjelmasta 3ds Max –ohjelmaan, jossa muokattiin muun muassa objekteja ja muita pintoja, jotka eivät näkyneet alkuperäisen kaltaisessa muodossa ohjelmien erilaisuuden takia. Tämän jälkeen pohjapiirustus siirrettiin vielä Unity-ohjelmaan, jossa lisättiin pinnoille materiaaleja ja luotiin valot ja varjot mahdollisimman näyttävän kolmiulotteisen maailman luomiseksi. Lopuksi malliin lisättiin peleistä tutut liikkumisominaisuudet, jotta käyttäjä pystyi itse liikkumaan virtuaalisessa rakennuksessa.
Työllä haettiin uusia näkökulmia ja mahdollisuuksia uudistaa arkkitehtialaa, jossa uudistuksia tekniikan käytön suhteen ei juurikaan ole viime vuosina tehty. Opinnäytetyön avulla arkkitehtitoimiston asiakkaalle muodostuu paljon aikaisempaa visuaalisempi kuva valmiista rakennuksesta. Tästä voi olla huomattavaakin taloudellista hyötyä jo ennen varsinaisen rakentamisen aloittamista.
Building plans first designed by the architect office were imported from the program they used into 3ds Max. Some of the inconsistencies caused by the importing were corrected. Afterwards, the plans were imported further into Unity, where textures and several objects were created into the three dimensional world of the presentation. Lighting and shadows were also added, and movement features characteristic to computer games were implemented. This allowed the user of the program to walk around the virtually created building.
The purpose of the development task was to give a new approach to designing architectural plans. After adopting computer programs in architect offices, no improvements have been made in the way the building plans are presented to the customer. This thesis provides the customer with a more in-depth and visual view of the building planned to be constructed, which can lead to substantial financial savings before even starting the actual construction.