Uuden pelialan yrityksen ensiaskeleet
Saloranta, Asmo (2013)
Saloranta, Asmo
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110928955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110928955
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli antaa kattava kokonaiskuva niistä prosesseista, joita aloittava peliyritys käy läpi peli-idean kehittämisestä aina mobiilipelin julkaisuun sovelluskaupoissa.
Peli-idean suunnittelua ja sen etenemistä selvitettiin olemassa olevan kirjallisuuden, muiden lähteiden ja opinnäytetyön kirjoittajan kokemuksien avulla. Opinnäytetyö keskittyi pelinkehitystiimin kokoamiseen, peliyrityksen toimintaan, peliyrityksen toiminnan rahoitusmalleihin, eri ansaintamallien läpikäymiseen sekä lopulta valmiin pelin julkaisuun liittyviin prosesseihin.
Opinnäytetyön rinnalla saatiin valmiiksi Neppis Racing -pelin pelattava beta-versio, jonka avulla pelin jatkokehitykselle ja julkaisulle voidaan hakea rahoitusta. Peli on tarkoitus julkaista valtamerkkien sovelluskaupoissa maaliskuussa 2014. The purpose of this thesis was to find out what you need to do when starting a new game company. This thesis is about gathering a game development team and operations, as well as the funding and monetization models of a game company, then finally the processes of publishing, and marketing the game. During this thesis the beta version of mobile game Neppis Racing was finished.
How to plan a game and the processes involved was studied through literature, other sources and the personal knowledge of the author of this thesis.
This thesis focused on the gathering of a game development team, running of a game company, different funding models of a game company and finally processes of publishing mobile game.
During this thesis the beta version of Neppis Racing mobile game was fin-ished, which helps us to get funding for publishing a game.
Peli-idean suunnittelua ja sen etenemistä selvitettiin olemassa olevan kirjallisuuden, muiden lähteiden ja opinnäytetyön kirjoittajan kokemuksien avulla. Opinnäytetyö keskittyi pelinkehitystiimin kokoamiseen, peliyrityksen toimintaan, peliyrityksen toiminnan rahoitusmalleihin, eri ansaintamallien läpikäymiseen sekä lopulta valmiin pelin julkaisuun liittyviin prosesseihin.
Opinnäytetyön rinnalla saatiin valmiiksi Neppis Racing -pelin pelattava beta-versio, jonka avulla pelin jatkokehitykselle ja julkaisulle voidaan hakea rahoitusta. Peli on tarkoitus julkaista valtamerkkien sovelluskaupoissa maaliskuussa 2014.
How to plan a game and the processes involved was studied through literature, other sources and the personal knowledge of the author of this thesis.
This thesis focused on the gathering of a game development team, running of a game company, different funding models of a game company and finally processes of publishing mobile game.
During this thesis the beta version of Neppis Racing mobile game was fin-ished, which helps us to get funding for publishing a game.