Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Opiskelija - rikka vai rikkaus?: kyselytutkimus optikoille ohjattua harjoittelua suorittavista opiskelijoista

Niemi, Marika; Vahokoski, Maija (2013)

 
Avaa tiedosto
niemi_marika.pdf (560.2Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Niemi, Marika
Vahokoski, Maija
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110928950
Tiivistelmä
Ohjattu harjoittelu työelämässä on merkittävä osa optometrian opintoja. Ohjatut harjoittelujaksot antavat opiskelijalle mahdollisuuden tutustua tulevaan ammattiinsa ja saada kokonaisvaltaisen käsityksen omasta alastaan. Ohjattu harjoittelu on tärkeä tekijä asiantuntijuuden kasvussa, sillä suurin osa työelämässä tarvittavasta tietotaidosta saadaan juuri työelämästä. Ohjatusta harjoittelusta on hyötyä myös yrityksen näkökulmasta, sillä opiskelijoiden kanssa työskentely antaa mahdollisuuden henkilöstön ammatilliseen kasvuun ja helpottaa esimerkiksi yrityksen rekrytointia. Tutkimuksemme tarkoituksena oli kuvailla, millaisena optikot kokevat optometristiopiskelijan ohjatun harjoittelun optikkoliikkeessä ja millaisia harjoittelussa olevan opiskelijan taitoja he arvostavat sekä miten optikot kokevat työelämän muutosten vaikuttaneen opiskelijan ohjatun harjoittelun onnistumiseen. Tutkimuksemme tavoitteena on, että opiskelijat osaavat painottaa opinnoissaan työelämän kannalta tärkeitä osa-alueita. Myös opettajamme saavat tietoa, joka auttaa heitä ohjeistamaan harjoitteluun valmistautuvia opiskelijoita sekä toisaalta optikot saavat työpaikalleen taidoiltaan hyvin työelämään soveltuvia opiskelijoita. Tutkimuksemme oli kvantitatiivinen kyselytutkimus kaikille Suomen Optikoiden Ammattiliittoon kuuluville optikoille. Aineisto kerättiin sähköisesti Webropol-kyselynä. Kyselylomakkeemme sisälsi pääosin monivalintakysymyksiä, mutta mukana oli myös muutamia kysymyksiä, joissa oli yksi tai useampi avoin vastausvaihtoehto. Vastaajia oli yhteensä 145. Analysoimme aineiston käyttämällä Webropol 2.0 –sovellusta ja loimme tuloksiamme selkeyttävät kuviot ja taulukot Excel-ohjelmalla. Tutkimustuloksista ilmeni, että opiskelijoiden läsnäolo koetaan yleisesti ottaen myönteisenä. Opiskelijat tuovat työpaikoille ajankohtaista tietoa sekä auttavat kyseenalaistamaan työpaikan käytänteitä ollessaan ohjatussa harjoittelussa. Vastaajat arvostivat eniten opiskelijoiden asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaitoja. Opiskelijan tärkeimmiksi ominaisuuksiksi optikot valitsivat halun oppia, oma-aloitteisuuden ja myönteisen asenteen. Lisäksi tutkimustuloksista selvisi, että etenkin opiskelijan opastamiseen käytettävä aika sekä opiskelijoiden mahdollisuudet harjoitella pajataitoja ovat viime vuosina vähentyneet.
 
Practical training is a significant part of studies in optometry. In practical training students have an opportunity to familiarise themselves with their future profession. Practical training is an important factor in the development of expertise because most of the knowledge needed in working life is obtained from the working life itself. Practical training is beneficial also from a company’s point of view, because working with students gives the employees an opportunity to professional development and makes, for example, recruiting new employees easier. The purpose of our study was to describe how optometrists experienced the practical training of optometry students in an optical store and what kind of skills were appreciated by opticians in trainees duing practical training. We also studied how the opticians experienced the changes in working life in relation to the practical training. We used a quantitative method in our study. A questionaire was sent to all opticians who are members of The National Union of Opthalmic Opticians. We used Webropol application to collect our data electronically. The questionnaire consisted mostly of multiple choice questions, but there were also some open-ended questions. We got in total 145 replys. We analyzed our data using Webropol 2.0 Online Survey and Analysis Software and created the figures and tables with Excel program to clarify the results. The results revealed that opticians felt the presence of students mostly in a positive way. Opticians experienced that the students brought current information to their workplace, and they could question the practices. Opticians appreciated the students’ customer service and communication skills the most. The most important qualities of students were desire to learn, initiative and a positive attitude. In addition, the results showed that the time used to instruct the student and students’ possibilities to practice craft skills have diminished particularly over the last few years.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste