Median ostotutkimus MTV Medialle
Ala-Kojola, Sanna (2013)
Ala-Kojola, Sanna
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110928943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110928943
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajayritys on Suomen sähköisen median markkinajohtaja MTV Media. Opinnäytetyössä keskityttiin MTV Median verkkomainonnan myynnin haasteisiin Oulun seudulla.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, haastatteluja ja tietojen keräämistä alaan liittyvästä kirjallisuudesta, esitteistä, artikkeleista ja Internet sivuilta. Haastattelukysymykset suunniteltiin yhdessä opettajien ja MTV Median verkkomainonnan asiantuntijan kanssa. Oulun aluemyyjät esivalitsivat haastateltavat asiakkaat, joista valittiin viisi haastateltavaa varsinaiseen tutkimukseen mukaan. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina, hyödyntäen Radio Novan nauhoituslaitteita syksyllä 2012.
Opinnäytetyön teoriaosuus esittelee MTV Median ja sen verkkomainonnan tuotteita, organisaatioiden ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä, myyntityön merkitystä sekä itse verkkomainontaa. Haastatteluiden kysymykset muotoiltiin tämän pohjalta ja käytettiin samanlaisena jokaisessa haastattelussa.
Tuloksista ilmeni, että ostopäätökseen vaikuttavat tulokset ja kampanjoinnin tehokkuus, saatava kontaktitakuu ja mitä kohderyhmää pyritään tavoittamaan. Myöskään tunteiden vaikutusta ei väheksytty. Verkkomainontaa pidettiin yhtenä tärkeistä mainonnanmuodoista ja lähes kaikkien mukaan se ottaa tulevaisuudessa osuutta juuri printin puolelta. MTV Median toimintaa jokainen vastaaja on ollut pääosin tyytyväinen, mutta sen verkkotuotteisiin suhtauduttiin varauksella. Jokainen vastaajista piti edelleen televisiomainontaa parhaana vaihtoehtona MTV Median tuotteista.
Tulevaisuudessa tutkimuksen voisi toteuttaa suuremmalla maantieteellisellä alueella verkkomainonnasta ja suorittaa se kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa kannattaisi huomioida enemmän eroavaisuuksia suurien organisaatioiden ja pienten yritysten välillä, koska niissä on päätöksentekoon ja siihen vaikuttaviin tekijöihin liittyen eroja.
Opinnäytetyön toteutus venyi lähes kolmen vuoden ajalle. Tuona aikana verkkomainonta on ehtinyt muuttua ja opinnäytetyötä pyrittiin pitämään ajantasalla muutosten mukana.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, haastatteluja ja tietojen keräämistä alaan liittyvästä kirjallisuudesta, esitteistä, artikkeleista ja Internet sivuilta. Haastattelukysymykset suunniteltiin yhdessä opettajien ja MTV Median verkkomainonnan asiantuntijan kanssa. Oulun aluemyyjät esivalitsivat haastateltavat asiakkaat, joista valittiin viisi haastateltavaa varsinaiseen tutkimukseen mukaan. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina, hyödyntäen Radio Novan nauhoituslaitteita syksyllä 2012.
Opinnäytetyön teoriaosuus esittelee MTV Median ja sen verkkomainonnan tuotteita, organisaatioiden ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä, myyntityön merkitystä sekä itse verkkomainontaa. Haastatteluiden kysymykset muotoiltiin tämän pohjalta ja käytettiin samanlaisena jokaisessa haastattelussa.
Tuloksista ilmeni, että ostopäätökseen vaikuttavat tulokset ja kampanjoinnin tehokkuus, saatava kontaktitakuu ja mitä kohderyhmää pyritään tavoittamaan. Myöskään tunteiden vaikutusta ei väheksytty. Verkkomainontaa pidettiin yhtenä tärkeistä mainonnanmuodoista ja lähes kaikkien mukaan se ottaa tulevaisuudessa osuutta juuri printin puolelta. MTV Median toimintaa jokainen vastaaja on ollut pääosin tyytyväinen, mutta sen verkkotuotteisiin suhtauduttiin varauksella. Jokainen vastaajista piti edelleen televisiomainontaa parhaana vaihtoehtona MTV Median tuotteista.
Tulevaisuudessa tutkimuksen voisi toteuttaa suuremmalla maantieteellisellä alueella verkkomainonnasta ja suorittaa se kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa kannattaisi huomioida enemmän eroavaisuuksia suurien organisaatioiden ja pienten yritysten välillä, koska niissä on päätöksentekoon ja siihen vaikuttaviin tekijöihin liittyen eroja.
Opinnäytetyön toteutus venyi lähes kolmen vuoden ajalle. Tuona aikana verkkomainonta on ehtinyt muuttua ja opinnäytetyötä pyrittiin pitämään ajantasalla muutosten mukana.