Asiakaslehden kehittäminen lukijatutkimuksen perusteella
Similä, Timo (2013)
Similä, Timo
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110928942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110928942
Tiivistelmä
Aloitin tekemään opinnäytetyötä elokuussa 2012. Opinnäytetyön aihetta minulle ehdotettiin lääketeollisuuden alan yrityksestä, Yritys A:sta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä lukijatutkimus heidän asiakaslehteensä, Asiakaslehteen, jotta saataisiin selville, mitä lukijat toivovat lehden sisältävän.
Tutkimusongelmaksi muodostui lehden sisällön kehittäminen, eli tarkoituksena oli saada aikaan lukijoiden toiveiden mukainen asiakaslehti. Lukijoiden mielipiteistä ja toiveista saatu tieto on tärkeää, jotta tiedetään, mikä on Asiakaslehden nykytilanne ja mihin suuntaan lehteä voidaan kehittää. Jotta lehti pysyy kiinnostavana lukijoille, sen sisältöä suunniteltaessa täytyy ottaa huomioon lukijoiden toiveet entistä paremmin.
Toteutin tutkimuksen huhtikuussa 2013 kirjekyselyn avulla. Kyselylomake laadittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa, ja se lähetettiin 600:lle asiakaslehden tilaajalle. Palautusaikaa annettiin hieman yli kaksi viikkoa. Lomakkeista palautui takaisin 251. Palautettujen lomakkeiden määrä on riittävä johtopäätösten tekemiseen aineistosta. Tutkimuksen tulosten analysoinnissa käytin apuna SPSS -ohjelmaa.
Tutkimuksessa kävi esille, että Asiakaslehden lukijoille lehti on tärkeä. Lukijoiden mielestä sisällössä mielenkiintoisinta on henkilöjutut ja lääketieteelliset artikkelit. Suurin osa vastaajista on 35-54 –vuotiaita tai vanhempia. Lukijat eivät halua muuttaa lehteä radikaalisti. Pieniä muutoksia kuitenkin toivotaan sisältöön. Lukijat toivovat lisää suomalaisista potilaista kertovia artikkeleita. He myös haluaisivat, että lehti ilmestyisi useammin. Lukijalle täytyisi saada kokemus, että lehti ajattelee juuri minua. Asiakaslehdelle tämä on erityisen tärkeää, koska suurin osa lehden lukijoista sairastaa Tauti A:ta.
Tutkimusongelmaksi muodostui lehden sisällön kehittäminen, eli tarkoituksena oli saada aikaan lukijoiden toiveiden mukainen asiakaslehti. Lukijoiden mielipiteistä ja toiveista saatu tieto on tärkeää, jotta tiedetään, mikä on Asiakaslehden nykytilanne ja mihin suuntaan lehteä voidaan kehittää. Jotta lehti pysyy kiinnostavana lukijoille, sen sisältöä suunniteltaessa täytyy ottaa huomioon lukijoiden toiveet entistä paremmin.
Toteutin tutkimuksen huhtikuussa 2013 kirjekyselyn avulla. Kyselylomake laadittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa, ja se lähetettiin 600:lle asiakaslehden tilaajalle. Palautusaikaa annettiin hieman yli kaksi viikkoa. Lomakkeista palautui takaisin 251. Palautettujen lomakkeiden määrä on riittävä johtopäätösten tekemiseen aineistosta. Tutkimuksen tulosten analysoinnissa käytin apuna SPSS -ohjelmaa.
Tutkimuksessa kävi esille, että Asiakaslehden lukijoille lehti on tärkeä. Lukijoiden mielestä sisällössä mielenkiintoisinta on henkilöjutut ja lääketieteelliset artikkelit. Suurin osa vastaajista on 35-54 –vuotiaita tai vanhempia. Lukijat eivät halua muuttaa lehteä radikaalisti. Pieniä muutoksia kuitenkin toivotaan sisältöön. Lukijat toivovat lisää suomalaisista potilaista kertovia artikkeleita. He myös haluaisivat, että lehti ilmestyisi useammin. Lukijalle täytyisi saada kokemus, että lehti ajattelee juuri minua. Asiakaslehdelle tämä on erityisen tärkeää, koska suurin osa lehden lukijoista sairastaa Tauti A:ta.