Production Ramp-up and Ramp-down Process Development from Viewpoint of Supply Planning
Stenius, Seija (2013)
Stenius, Seija
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111029112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111029112
Tiivistelmä
The major aim and purpose of this study is to investigate and assess the roles and function of smooth production ramp-up and ramp-down of manufacturing industry towards achieving fast fulfillment of customer demand. When the company brings a great deal of new variants/products to the market, it is important that there are good methods and knowledge available.
The whole organization needs to work together to get the best possible result. Ramp-up needs to be quick enough to fulfill the customer´s needs. There are great deal of similar kind of products from several suppliers in the market. If the product is not available early enough, they choose another supplier.
Demand supply planning organization and delivery capability management need to be involved when the planning of ramp-up and ramp-down timing is started. It is very important that there are not too much excess material available in the end of the ramp-down. Supply planning and Delivery capability team calculate together the best point to stop the manufacturing and delivering the ramp-down product to the customer. There are always some materials which need to be scrapped, but the scrapped material and the benefit of the new product need to be in balance. Several questions have to be taken into account; a lower SPC price for the new coming product (=profitability), minimizing obsolescence, to be taken into account the customer´s needs and wishes.
Some changes in the product are very important for the customer. It depends on what kind of change it is, a modification or a product change. If it is only a modification change, it is much easier to also use old material at a very low level and minimize the excess materials. If it is a bigger change, then it is very important to cooperate with the sales to make the best possible timing for the ramp-up and for ramp-down as well.
Technological development is now days so quick that a product life-cycle is very short. Of course, it depends on what kind of product it is. In a base station product the life-cycle is only some years. Tämän työn päätarkoitus on tutkia ja arvioida roolit ja tehtävät jouhevan tuotannon alasajoon ja tuotannon ylösajoon tuotannossa asiakastyytyväisyyden saavuttamiseen. Kun yhtiö tuo paljon uusia variaatioita/tuotteita markkinoille, on tärkeää että käytössä on hyvät keinot ja tiedot hallita ramp-downit ja ramp-up –toiminnot.
Koko organisaation pitää työskennellä yhdessä saavuttaakseen mahdollisimman hyvän tuloksen. Tuotteen ylösajon täytyy olla mahdollisimman nopea täyttääkseen asiakkaan tarpeet. Markkinoilla on koko ajan paljon samanlaisia tuotteita useilta valmistajilta. Jos tuote ei ole tarpeeksi ajoissa saatavilla, asiakkaat valitsevat toisen toimittajan.
Demand Sypply Planning -organisaation ja Delivery Capability managementin täytyy toimia yhteistyössä kun ramp-up:a ja ramp-downia ja niiden ajoitusta aletaan suunnittelemaan. Materiaalien hallinta on hyvin tärkeää molemmissa tilanteissa. On tärkeää, että ramp-downin lopussa ei ole jäämässä liikaa ylimääräistä materiaalia. Supply planning- ja delivery capabilitytiimit laskevat parhaan mahdollisen kohdan lopettaa tuotteen valmistuksen ja toimittamisen asiakkaille. Aina jää jotain materiaalia, joka pitää romuttaa, mutta romutettavan materiaalin määrä ja uudesta tuotteesta mahdollisesti saatava kustannussäästö täytyy balansoida. Ramp-downin ajankohdassa on huomioitava useita seikkoja: alhaisempi valmistuskustannus uudelle tuotteelle (=kannattavuus ) ja romutuksen minimointi sekä on otettava huomioon asiakkaan tarpeet ja toiveet.
Jotkut muutokset tuotteissa ovat hyvin tärkeitä asiakkaalle. Muutoksen suuruudesta riippuu tuleeko kyseeseen pienempi muutos, eli modifikaatiomuutos vai isompi muutos, eli tuotemuutos. Jos kyseessä on modifikaatiomuutos on paljon helpompaa kuluttaa vanhat materiaalit vähiin ja näin minimoida ylijäämä. Jos taas muutos on isompi, silloin on tärkeää yhteistyössä markkinoinnin kanssa määrittää paras mahdollinen aika ramp-upile ja myös ramp-downille.
Tekninen kehitys on nykyisin niin nopeaa, että tuotteiden eliniät ovat hyvin lyhyitä. Tietysti riippuu millaisesta tuotteesta on kyse. Tukiasematuotannossa tuotteen elinkaari on muutamia vuosia.
The whole organization needs to work together to get the best possible result. Ramp-up needs to be quick enough to fulfill the customer´s needs. There are great deal of similar kind of products from several suppliers in the market. If the product is not available early enough, they choose another supplier.
Demand supply planning organization and delivery capability management need to be involved when the planning of ramp-up and ramp-down timing is started. It is very important that there are not too much excess material available in the end of the ramp-down. Supply planning and Delivery capability team calculate together the best point to stop the manufacturing and delivering the ramp-down product to the customer. There are always some materials which need to be scrapped, but the scrapped material and the benefit of the new product need to be in balance. Several questions have to be taken into account; a lower SPC price for the new coming product (=profitability), minimizing obsolescence, to be taken into account the customer´s needs and wishes.
Some changes in the product are very important for the customer. It depends on what kind of change it is, a modification or a product change. If it is only a modification change, it is much easier to also use old material at a very low level and minimize the excess materials. If it is a bigger change, then it is very important to cooperate with the sales to make the best possible timing for the ramp-up and for ramp-down as well.
Technological development is now days so quick that a product life-cycle is very short. Of course, it depends on what kind of product it is. In a base station product the life-cycle is only some years.
Koko organisaation pitää työskennellä yhdessä saavuttaakseen mahdollisimman hyvän tuloksen. Tuotteen ylösajon täytyy olla mahdollisimman nopea täyttääkseen asiakkaan tarpeet. Markkinoilla on koko ajan paljon samanlaisia tuotteita useilta valmistajilta. Jos tuote ei ole tarpeeksi ajoissa saatavilla, asiakkaat valitsevat toisen toimittajan.
Demand Sypply Planning -organisaation ja Delivery Capability managementin täytyy toimia yhteistyössä kun ramp-up:a ja ramp-downia ja niiden ajoitusta aletaan suunnittelemaan. Materiaalien hallinta on hyvin tärkeää molemmissa tilanteissa. On tärkeää, että ramp-downin lopussa ei ole jäämässä liikaa ylimääräistä materiaalia. Supply planning- ja delivery capabilitytiimit laskevat parhaan mahdollisen kohdan lopettaa tuotteen valmistuksen ja toimittamisen asiakkaille. Aina jää jotain materiaalia, joka pitää romuttaa, mutta romutettavan materiaalin määrä ja uudesta tuotteesta mahdollisesti saatava kustannussäästö täytyy balansoida. Ramp-downin ajankohdassa on huomioitava useita seikkoja: alhaisempi valmistuskustannus uudelle tuotteelle (=kannattavuus ) ja romutuksen minimointi sekä on otettava huomioon asiakkaan tarpeet ja toiveet.
Jotkut muutokset tuotteissa ovat hyvin tärkeitä asiakkaalle. Muutoksen suuruudesta riippuu tuleeko kyseeseen pienempi muutos, eli modifikaatiomuutos vai isompi muutos, eli tuotemuutos. Jos kyseessä on modifikaatiomuutos on paljon helpompaa kuluttaa vanhat materiaalit vähiin ja näin minimoida ylijäämä. Jos taas muutos on isompi, silloin on tärkeää yhteistyössä markkinoinnin kanssa määrittää paras mahdollinen aika ramp-upile ja myös ramp-downille.
Tekninen kehitys on nykyisin niin nopeaa, että tuotteiden eliniät ovat hyvin lyhyitä. Tietysti riippuu millaisesta tuotteesta on kyse. Tukiasematuotannossa tuotteen elinkaari on muutamia vuosia.