Hoidon tarpeen arviointi -kaavake Kempeleen mielenterveysneuvolassa
Ojala, Mikko (2014)
Ojala, Mikko
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429365
Tiivistelmä
Projektityöni tavoitteena oli laatia Kempeleen mielenterveysneuvolan käyttöön hoidon tarpeen arviointi -kaavake. Sen tarkoituksena on helpottaa puhelimessa tapahtuvaa asiakkaan haastattelua ja hänen vointinsa arviointia ajanvarausta varten.
Kempeleen mielenterveysneuvolassa hoidetaan kaiken ikäisiä ihmisiä ja se toimii osana kunnan terveyspalveluita. Yksikössä työskentelee 12 työntekijää.
Kuntalaiset voivat soittaa mielenterveysneuvolaan arkisin virka-aikaan. Suurin osa ajanvarauksista on kiireetöntä hoitoa vaativia ajanvarauksia. Akuuteissa tilanteissa aika varataan mielenterveysneuvolaan samalle päivälle. Mielenterveysneuvola tarjoaa kuntalaisille tarvittaessa myös kriisiapua. Yhteydenotto tapahtuu ajanvarauksen tapaan arkisin virka-aikana.
Projektityönä laatimani kaavake toimii apuna mielenterveysneuvolan ajanvarauksessa ja kriisityönpäivystäjän päivittäisessä työssä. Kaavakkeessa on koottuna keskeiset kysymykset, jotka liittyvät hoidon tarpeen arviointiin, joten kaavake toimii haastattelutilannetta yhdenmukaistavana runkona ja samalla muistilistana työntekijälle. Kaikki hoidon tarpeen arvioinnin kannalta tärkeät näkökohdat tulevat käsitellyiksi ja huomioiduiksi.
Haastattelutilanteen jälkeen kaavaketta ei arkistoida, vaan sen sisältö kirjataan sähköiseen potilastietojärjestelmään, jonka jälkeen paperinen kaavake hävitetään asianmukaisesti silppurissa tietosuojan ylläpitämiseksi.
Kempeleen mielenterveysneuvolassa hoidetaan kaiken ikäisiä ihmisiä ja se toimii osana kunnan terveyspalveluita. Yksikössä työskentelee 12 työntekijää.
Kuntalaiset voivat soittaa mielenterveysneuvolaan arkisin virka-aikaan. Suurin osa ajanvarauksista on kiireetöntä hoitoa vaativia ajanvarauksia. Akuuteissa tilanteissa aika varataan mielenterveysneuvolaan samalle päivälle. Mielenterveysneuvola tarjoaa kuntalaisille tarvittaessa myös kriisiapua. Yhteydenotto tapahtuu ajanvarauksen tapaan arkisin virka-aikana.
Projektityönä laatimani kaavake toimii apuna mielenterveysneuvolan ajanvarauksessa ja kriisityönpäivystäjän päivittäisessä työssä. Kaavakkeessa on koottuna keskeiset kysymykset, jotka liittyvät hoidon tarpeen arviointiin, joten kaavake toimii haastattelutilannetta yhdenmukaistavana runkona ja samalla muistilistana työntekijälle. Kaikki hoidon tarpeen arvioinnin kannalta tärkeät näkökohdat tulevat käsitellyiksi ja huomioiduiksi.
Haastattelutilanteen jälkeen kaavaketta ei arkistoida, vaan sen sisältö kirjataan sähköiseen potilastietojärjestelmään, jonka jälkeen paperinen kaavake hävitetään asianmukaisesti silppurissa tietosuojan ylläpitämiseksi.