KiddieJam -lastentanssituote: esitutkimus ja suuntaviivat Oamkin projektille
Koivuniemi, Marjukka (2014)
Koivuniemi, Marjukka
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429361
Tiivistelmä
Olen toiminut lastentanssin opettajana erinäisissä tanssikouluissa ja -seuroissa lähes 10 vuoden ajan. Opetusurani aikana olen kohdannut monenlaisia tanssijoita, vanhempia ja tanssikouluja. Lastentanssi on käsitteenä laajassa käytössä ja lastentanssia opetetaan monista eri lähtökohdista. Viime vuosikymmeninä Suomessa on ollut vallalla luova lähestymistapa lastentanssinopettamiseen.
Opinnäytetyöni toimii esitutkimuksena Oulun ammattikorkeakoulussa työstettävälle lastentanssin ohjaajakoulutuskonseptille. KiddieJam- työnimeä kantavan projektin lähtökohta lastentanssiin on lajitekniikkaan tähtäävä tanssinopetus jo alle kouluikäisille lapsille. Tutkielmassani selvitän uuden koulutuskonseptin tarvetta ja tutkin niitä asioita, jotka vaikuttavat olennaisesti lastentanssin opettamiseen.
Tutkin työssäni lasten fyysisiä ja henkisiä valmiuksia eri ikäkausina sekä lasten oppimistapoja tanssinopetuksen näkökulmasta. Tutkimuksessani kirjaan ylös konseptin rakennetta ja ideologiaa työryhmän keskustelujen pohjalta ja kehitän niitä eteenpäin. Lisäksi alustan ensimmäisen suunni- telman koulutukseen osallistuville jaettavasta Ohjaajan ABC -vihkosesta.
Opinnäytetyöni pohjalta Oamkin KiddieJam -lastentanssituotteen rakentaminen voidaan aloittaa perustellusti. I have worked as a children’s dance teacher for nearly 10 years in different dance schools and associations. During my career I have come across many different kind of dancers, parents and dance schools. Children’s dance as term is in broad use and children’s dance is taught from various base lines. In the last few decades Finland has been most influenced by creative dance approach to children’s dance teaching.
My thesis is a pre-research for Oulu University of Applied Sciences children’s dance instructor training project. The project that carries the working title of KiddieJam will teach children’s dance from a technical point of view and it includes different kind of dance forms. In my research I investigate the need for this kind of a instructor training and study the things that have an essential influence on children’s dance teaching.
I study children’s physical and mental abilities in different ages and also their ways of learning. I write down and develop the concept’s structure and ideology based on conversations of the working team. I also make the basis for the first version of Instructor’s ABC -leaflet, that will be given for all participants of the training.
Opinnäytetyöni toimii esitutkimuksena Oulun ammattikorkeakoulussa työstettävälle lastentanssin ohjaajakoulutuskonseptille. KiddieJam- työnimeä kantavan projektin lähtökohta lastentanssiin on lajitekniikkaan tähtäävä tanssinopetus jo alle kouluikäisille lapsille. Tutkielmassani selvitän uuden koulutuskonseptin tarvetta ja tutkin niitä asioita, jotka vaikuttavat olennaisesti lastentanssin opettamiseen.
Tutkin työssäni lasten fyysisiä ja henkisiä valmiuksia eri ikäkausina sekä lasten oppimistapoja tanssinopetuksen näkökulmasta. Tutkimuksessani kirjaan ylös konseptin rakennetta ja ideologiaa työryhmän keskustelujen pohjalta ja kehitän niitä eteenpäin. Lisäksi alustan ensimmäisen suunni- telman koulutukseen osallistuville jaettavasta Ohjaajan ABC -vihkosesta.
Opinnäytetyöni pohjalta Oamkin KiddieJam -lastentanssituotteen rakentaminen voidaan aloittaa perustellusti.
My thesis is a pre-research for Oulu University of Applied Sciences children’s dance instructor training project. The project that carries the working title of KiddieJam will teach children’s dance from a technical point of view and it includes different kind of dance forms. In my research I investigate the need for this kind of a instructor training and study the things that have an essential influence on children’s dance teaching.
I study children’s physical and mental abilities in different ages and also their ways of learning. I write down and develop the concept’s structure and ideology based on conversations of the working team. I also make the basis for the first version of Instructor’s ABC -leaflet, that will be given for all participants of the training.