Laatukäsikirja: Iiris-Koti Ky
Heiskanen, Susan-Tuulia (2014)
Heiskanen, Susan-Tuulia
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429351
Tiivistelmä
Sana ”laatu” on laaja käsite. Laatu, laatujohtaminen sekä laadunhallinta ovat tärkeä osa yrityksen toiminnassa. Yrityksissä laatu tarkoittaa muun muassa laadukasta palvelua, laadukasta tuotetta, laadukasta ja osaavaa henkilökuntaa. Kun yrityksen laatupolitiikka on kunnossa, on yrityksellä hyvät mahdollisuudet menestyä kovilla markkinoilla.
Opinnäytetyö tehtiin oululaiselle kehitysvammaisten palvelukodille, Iiris-Koti Ky:lle. Iiris-Koti Ky on palvelukoti, joka tarjoaa asumispalvelua aikuisille kehitysvammaisille. Toimeksiantaja halusi päivittää jo olemassa olevaa laatukäsikirjaa kattavammaksi ja helposti luettavaksi. Laatukäsikirja käy myös perehdytyskansiona uusille työntekijöille. Tässä tapauksessa laatua tarkastellaan palvelun näkökulmasta, koska yritys ei valmista eikä myy fyysisiä tuotteita.
Tässä opinnäytetyössä on kaksi osaa. Ensimmäinen osa käsittelee laadun teoreettista taustaa. Toinen osa kattaa itse päivitetyn laatukäsikirjan Iiris-Kodille. Aineistona käytettiin enimmäkseen kirjoja, internetiä, sekä edellistä Iiris-Kodin laatukäsikirjaa. Päivitetty laatukäsikirja sisältää tietoa muun muassa tämän hetkisestä henkilökunnasta, tiloista, turvallisuudesta ja Iiris-Kodin arjesta sekä tulevaisuudesta. Itse laatukäsikirja alkaa sivulta 14. Lopussa ovat loppusanat ja arvio työstä. Opinnäytetyön liitteissä on myös laatukäsikirjan kansi ja asiakastyytyväisyyskyselylomakkeita, sekä Iiris-Kodin arjen ja viikonlopun aikatauluja. The word “quality” is a wide term. Quality, quality management and quality control are important parts in business operation. Quality in firms means high-class service, high-class products, high-class and competent staff. When the quality policy in a business is in order, the business has good chances to succeed in the tough market.
The thesis was assigned by Iiris-Koti Ky in Oulu. Iiris-Koti Ky is a sheltered home that offers housing services for mentally disabled adults. The client wanted to update their already existing quality handbook to cover more content without being difficult to read. The quality handbook is also an introduction guide to the new employees. In this case the quality is inspected by the point of view of service because the company does not produce or sell physical products.
This thesis has two parts. The first part discusses the theoretical background of quality. The second part is an updated quality handbook for Iiris-Koti Ky. The source material consisted of books, internet and the former quality handbook of Iiris-Koti Ky. The updated quality handbook has information, for example, on the staff, premises, safety, daily routines at Iiris-Koti, and the future. The quality handbook begins from page 14. There are closing words and an estimate of the thesis at the end of the work. The enclosures include the cover of the quality handbook, and customer satisfaction questionnaire, as well as the weekly and weekend schedules of Iiris-Koti.
Opinnäytetyö tehtiin oululaiselle kehitysvammaisten palvelukodille, Iiris-Koti Ky:lle. Iiris-Koti Ky on palvelukoti, joka tarjoaa asumispalvelua aikuisille kehitysvammaisille. Toimeksiantaja halusi päivittää jo olemassa olevaa laatukäsikirjaa kattavammaksi ja helposti luettavaksi. Laatukäsikirja käy myös perehdytyskansiona uusille työntekijöille. Tässä tapauksessa laatua tarkastellaan palvelun näkökulmasta, koska yritys ei valmista eikä myy fyysisiä tuotteita.
Tässä opinnäytetyössä on kaksi osaa. Ensimmäinen osa käsittelee laadun teoreettista taustaa. Toinen osa kattaa itse päivitetyn laatukäsikirjan Iiris-Kodille. Aineistona käytettiin enimmäkseen kirjoja, internetiä, sekä edellistä Iiris-Kodin laatukäsikirjaa. Päivitetty laatukäsikirja sisältää tietoa muun muassa tämän hetkisestä henkilökunnasta, tiloista, turvallisuudesta ja Iiris-Kodin arjesta sekä tulevaisuudesta. Itse laatukäsikirja alkaa sivulta 14. Lopussa ovat loppusanat ja arvio työstä. Opinnäytetyön liitteissä on myös laatukäsikirjan kansi ja asiakastyytyväisyyskyselylomakkeita, sekä Iiris-Kodin arjen ja viikonlopun aikatauluja.
The thesis was assigned by Iiris-Koti Ky in Oulu. Iiris-Koti Ky is a sheltered home that offers housing services for mentally disabled adults. The client wanted to update their already existing quality handbook to cover more content without being difficult to read. The quality handbook is also an introduction guide to the new employees. In this case the quality is inspected by the point of view of service because the company does not produce or sell physical products.
This thesis has two parts. The first part discusses the theoretical background of quality. The second part is an updated quality handbook for Iiris-Koti Ky. The source material consisted of books, internet and the former quality handbook of Iiris-Koti Ky. The updated quality handbook has information, for example, on the staff, premises, safety, daily routines at Iiris-Koti, and the future. The quality handbook begins from page 14. There are closing words and an estimate of the thesis at the end of the work. The enclosures include the cover of the quality handbook, and customer satisfaction questionnaire, as well as the weekly and weekend schedules of Iiris-Koti.