Aikuisopiskelijan arjen hallinta
Henriksson, Minna; Nikkinen, Katja (2014)
Henriksson, Minna
Nikkinen, Katja
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429346
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla aikuisopiskelijoiden kokemuksia arjen hallinnan muutoksista opiskelun aikana. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa koulutuslaitokselle aikuisopiskelijoiden kokemuksista ja siitä, miten he hallitsevat arkeansa. Tämä voi olla apuna, kun opettajat suunnittelevat kursseja aikuisopiskelijoille. Tutkimuksen avulla aikuisopiskelijat voivat saada vertaistukea.
Opinnäytetyömme tietoperusta perustuu Allardtin hyvinvointiteoriaan sekä aikuisopiskeluun, elinikäiseen oppimiseen ja arjen hallintaan. Allardtin mukaan hyvinvointi koostuu elämänlaadusta, ihmissuhteista, itsensä toteuttamisesta ja elintasosta.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineistona olivat aikuisopiskelijoiden haastattelun vastaukset. Aineistonkeruu toteutettiin sähköpostihaastattelulla. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysilla, jossa käytimme apuna teemoittelua.
Tutkimustuloksista ilmeni, että aikuisopiskelu tuo muutoksia arjen hallintaan. Muutokset jakautuivat sekä positiivisiin että negatiivisiin. Positiivisia muutoksia kokivat enemmän ne aikuisopiskelijat, jotka eivät käyneet opintojen ohella töissä. He pystyivät viettämään enemmän aikaa perheen kanssa ja suunnittelemaan paremmin omaa ajankäyttöään. Työssä käyvät aikuisopiskelijat kokivat arjen hallinnan haasteelliseksi.
Johtopäätöksenä on, että opiskelu tuo muutoksia työntekoon ja talouteen, sosiaalisiin suhteisiin, vapaa-aikaan ja harrastuksiin, ajankäyttöön sekä hyvinvointiin.
Tutkimustulosten pohjalta esittäisimme kehittämisehdotuksena koulutuslaitokselle ajasta ja paikasta riippumattomien verkko-opintojen lisäämistä kurssivalikoimaan.
Jatkotutkimusaiheeksi esittäisimme tutkimusta arjen hallinnan muutoksista aikuisopiskelijoille, jotka ovat suorittaneet tutkinnon pääasiassa verkko-opintoina. The purpose of this study was to describe adult learners’ experiences of the changes in everyday management during their studies. The aim of this study was to provide information on adult students' experiences for the educational institution and on how they managed their everyday life.
Our study was a qualitative study. The data was based on adult learners’ interview answers. Data collection was carried out by e-mail interviews. The data analysis method was the thematic content analysis.
Our study was based on the knowledge-based theory of well-being, research knowledge on adult education, lifelong learning and everyday management.
The results showed that adult learning causes changes to the management of everyday life. Adult students’ studying causes changes to employment, household economy, social relations, leisure, hobbies, time management and well-being.
Changes were both positive and negative. Experiences were more positive when adult students did not work during their studies. They were able to spend more time with their family and plan their daily schedule better. Adult students who worked while studying found the management of everyday life more challenging than non-working students.
The results can help teachers plan courses for adult students. This research will allow adult students to get peer support. The educational institution can offer more courses on the Internet, because that is how you can work whenever you want.
Opinnäytetyömme tietoperusta perustuu Allardtin hyvinvointiteoriaan sekä aikuisopiskeluun, elinikäiseen oppimiseen ja arjen hallintaan. Allardtin mukaan hyvinvointi koostuu elämänlaadusta, ihmissuhteista, itsensä toteuttamisesta ja elintasosta.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineistona olivat aikuisopiskelijoiden haastattelun vastaukset. Aineistonkeruu toteutettiin sähköpostihaastattelulla. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysilla, jossa käytimme apuna teemoittelua.
Tutkimustuloksista ilmeni, että aikuisopiskelu tuo muutoksia arjen hallintaan. Muutokset jakautuivat sekä positiivisiin että negatiivisiin. Positiivisia muutoksia kokivat enemmän ne aikuisopiskelijat, jotka eivät käyneet opintojen ohella töissä. He pystyivät viettämään enemmän aikaa perheen kanssa ja suunnittelemaan paremmin omaa ajankäyttöään. Työssä käyvät aikuisopiskelijat kokivat arjen hallinnan haasteelliseksi.
Johtopäätöksenä on, että opiskelu tuo muutoksia työntekoon ja talouteen, sosiaalisiin suhteisiin, vapaa-aikaan ja harrastuksiin, ajankäyttöön sekä hyvinvointiin.
Tutkimustulosten pohjalta esittäisimme kehittämisehdotuksena koulutuslaitokselle ajasta ja paikasta riippumattomien verkko-opintojen lisäämistä kurssivalikoimaan.
Jatkotutkimusaiheeksi esittäisimme tutkimusta arjen hallinnan muutoksista aikuisopiskelijoille, jotka ovat suorittaneet tutkinnon pääasiassa verkko-opintoina.
Our study was a qualitative study. The data was based on adult learners’ interview answers. Data collection was carried out by e-mail interviews. The data analysis method was the thematic content analysis.
Our study was based on the knowledge-based theory of well-being, research knowledge on adult education, lifelong learning and everyday management.
The results showed that adult learning causes changes to the management of everyday life. Adult students’ studying causes changes to employment, household economy, social relations, leisure, hobbies, time management and well-being.
Changes were both positive and negative. Experiences were more positive when adult students did not work during their studies. They were able to spend more time with their family and plan their daily schedule better. Adult students who worked while studying found the management of everyday life more challenging than non-working students.
The results can help teachers plan courses for adult students. This research will allow adult students to get peer support. The educational institution can offer more courses on the Internet, because that is how you can work whenever you want.