Balanced Scorecardin rakentaminen kohdeyritykselle
Kallo, Riikka (2014)
Kallo, Riikka
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429333
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on rakentaa Balanced Scorecard, eli tasapainotettu mittaristo kiinteistöhuoltoalalla toimivalle kohdeyritykselle. Yritys on kasvanut viime vuosina merkittävästi ja meneillään oleva sukupolvenvaihdos on tuonut suuria muutoksia yrityksen toimintaan. Yrityksen on tarkoitus käyttää mittaristoa vision ja strategian jalkauttamisessa työntekijätasolle sekä toiminnan kehittämisen apuna. Mittariston käyttöönoton toivotaan myös tuovan suunnitelmallisuutta yrityksen toimintaan.
Balanced Scorecard on kahden yhdysvaltalaisen professorin, Robert Kaplanin ja David Nortonin kehittämä suorituskykymittaristo, jota käytetään strategisen johtamisen apuvälineenä. Sen keskeinen ajatus on tarkastella organisaation suorituskykyä neljästä näkökulmasta, eli talouden, asiakas-, sisäisten prosessien sekä oppimisen ja kasvun näkökulmasta. Jokaiselle näkökulmalle määritellään kriittiset menestystekijät, jotka ovat liiketoiminnallisen menestymisen ja strategian kannalta tärkeitä ja keskeisiä asioita. Näille menestystekijöille määritellään mittarit ja asetetaan tavoitteet, joiden toteutumista seurataan BSC:n avulla.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimeksiantajan kanssa käytyjen vapaamuotoisten suunnittelupala-verien pohjalta. Projektissa käytettiin soveltuvilta osin Jouko Toivasen kehittämää BSC -projektimallia, jota käytettiin apuna myös työn rajauksessa. Tarkoituksena oli rakentaa mittaristo ja luoda yritykselle hyvät lähtökohdat mittariston käyttöönottoon. Varsinainen käyttöönotto ja mittariston testaus jäivät kuitenkin yrityksen tehtäväksi.
Työn tuloksena syntyi suorituskykymittaristo, jonka avulla toimeksiantaja pystyy mittaamaan tämän projektin yhteydessä luotujen strategioiden pohjalta määritettyjä menestystekijöitä. Mittaristo on tarkoitus ottaa käyttöön mittareiden lähtötasojen selvittämisen ja mittariston testauksen jälkeen. Mittariston päivittäminen strategian päivittämisen yhteydessä on tärkeää, jotta mittarit tuottavat olennaista tietoa suorituskyvystä jatkossakin. Lisäksi on suositeltavaa ottaa yrityksen työntekijät mukaan mittariston kehittämiseen. The aim of this thesis was to develop the Balanced Scorecard for a company operating in property maintenance business. The company has grown significantly in recent years and the ongoing takeover of the family business has had a big influence on the operations of the company. The company can use the BSC for translating the strategy to operational terms and for developing and planning business operations.
The Balanced Scorecard, developed by Drs. Robert Kaplan and David Norton, is a strategic management system used to measure organisation performance against strategic goals. The idea is to view the organisation’s performance from four perspectives: financial, customer, internal process, and innovation and learning. Critical success factors are defined for each perspective. Furthermore, metrics for each success factor are developed and target values are set. Achieving these targets is observed by using the BSC.
The development task was carried out in cooperation with the commissioner. Informal meetings with the commissioner were held to develop the vision and strategy and to determine the success factors. The BSC project implementation model of Jouko Toivanen was used as a framework for executing the project. The aim was to develop the BSC and build the foundation for implementation of the BSC. However, the implementation and testing of the measures were on the responsibility of the company.
The result of the thesis was the Balanced Scorecard, which can be used for measuring the critical success factors derived from the strategies developed in this project. The BSC should be implemented after determining the starting levels of the metrics and testing the BSC. Updating the metrics alongside the ongoing strategy process is important to ensure that the metrics reflect relevant performance information in the future. Furthermore, it is important to involve the employees in the development process.
Balanced Scorecard on kahden yhdysvaltalaisen professorin, Robert Kaplanin ja David Nortonin kehittämä suorituskykymittaristo, jota käytetään strategisen johtamisen apuvälineenä. Sen keskeinen ajatus on tarkastella organisaation suorituskykyä neljästä näkökulmasta, eli talouden, asiakas-, sisäisten prosessien sekä oppimisen ja kasvun näkökulmasta. Jokaiselle näkökulmalle määritellään kriittiset menestystekijät, jotka ovat liiketoiminnallisen menestymisen ja strategian kannalta tärkeitä ja keskeisiä asioita. Näille menestystekijöille määritellään mittarit ja asetetaan tavoitteet, joiden toteutumista seurataan BSC:n avulla.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimeksiantajan kanssa käytyjen vapaamuotoisten suunnittelupala-verien pohjalta. Projektissa käytettiin soveltuvilta osin Jouko Toivasen kehittämää BSC -projektimallia, jota käytettiin apuna myös työn rajauksessa. Tarkoituksena oli rakentaa mittaristo ja luoda yritykselle hyvät lähtökohdat mittariston käyttöönottoon. Varsinainen käyttöönotto ja mittariston testaus jäivät kuitenkin yrityksen tehtäväksi.
Työn tuloksena syntyi suorituskykymittaristo, jonka avulla toimeksiantaja pystyy mittaamaan tämän projektin yhteydessä luotujen strategioiden pohjalta määritettyjä menestystekijöitä. Mittaristo on tarkoitus ottaa käyttöön mittareiden lähtötasojen selvittämisen ja mittariston testauksen jälkeen. Mittariston päivittäminen strategian päivittämisen yhteydessä on tärkeää, jotta mittarit tuottavat olennaista tietoa suorituskyvystä jatkossakin. Lisäksi on suositeltavaa ottaa yrityksen työntekijät mukaan mittariston kehittämiseen.
The Balanced Scorecard, developed by Drs. Robert Kaplan and David Norton, is a strategic management system used to measure organisation performance against strategic goals. The idea is to view the organisation’s performance from four perspectives: financial, customer, internal process, and innovation and learning. Critical success factors are defined for each perspective. Furthermore, metrics for each success factor are developed and target values are set. Achieving these targets is observed by using the BSC.
The development task was carried out in cooperation with the commissioner. Informal meetings with the commissioner were held to develop the vision and strategy and to determine the success factors. The BSC project implementation model of Jouko Toivanen was used as a framework for executing the project. The aim was to develop the BSC and build the foundation for implementation of the BSC. However, the implementation and testing of the measures were on the responsibility of the company.
The result of the thesis was the Balanced Scorecard, which can be used for measuring the critical success factors derived from the strategies developed in this project. The BSC should be implemented after determining the starting levels of the metrics and testing the BSC. Updating the metrics alongside the ongoing strategy process is important to ensure that the metrics reflect relevant performance information in the future. Furthermore, it is important to involve the employees in the development process.