Digitaalielektroniikan simulointi Minecraftissa
Kurunsaari, Janne (2014)
Kurunsaari, Janne
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429332
Tiivistelmä
Työn aiheeksi valittiin digitaalielektroniikan simulointi Minecraft-pelin avulla. Minecraft on 3D-peli, jossa pelaaja voi vapaasti tutkia kuutioista tehtyä maailmaa ja luoda kuutioista rakennelmia. Se mahdollistaa myös digitaalielektroniikan komponenttien luomisen. Tarkoitus oli testata Minecraftin soveltuvuutta simulaattorina digitaalielektroniikan opiskeluun. Tavoitteeksi asetettiin digitaalielektroniikan sovelluksen onnistunut luominen. Sovellukseksi valittiin lopulta digitaalikello, jonka uskottiin olevan aloittelijalle sopivan haastava.
Aluksi käsiteltiin digitaalielektroniikan komponentit, joita oli tarkoitus simuloida Minecraftissa. Tämän jälkeen tutustuttiin itse Minecraft-peliin. Luvussa käytiin läpi hieman Minecraftin mekaniikkaa ja erilaisia pelille tyypillisiä kytkentöjä, joita tarvittiin sovelluksen luomisessa. Perusteiden oppimisen jälkeen aloitettiin digitaalikellon rakentaminen. Työssä rakennettiin kellolle ajastus, koneisto ja kellotaulu.
Työn tavoitteissa onnistuttiin. Minecraftissa pystyttiin rakentamaan digitaalikello. Pelin todettiin olevan liian pelkistetty toimiakseen oikeana simulaattorina esimerkiksi opetuskäytössä, mutta edullisen hinnan ja visuaalisen ilmeen vuoksi se on hyvä vaihtoehto kotiopiskelulle.
Aluksi käsiteltiin digitaalielektroniikan komponentit, joita oli tarkoitus simuloida Minecraftissa. Tämän jälkeen tutustuttiin itse Minecraft-peliin. Luvussa käytiin läpi hieman Minecraftin mekaniikkaa ja erilaisia pelille tyypillisiä kytkentöjä, joita tarvittiin sovelluksen luomisessa. Perusteiden oppimisen jälkeen aloitettiin digitaalikellon rakentaminen. Työssä rakennettiin kellolle ajastus, koneisto ja kellotaulu.
Työn tavoitteissa onnistuttiin. Minecraftissa pystyttiin rakentamaan digitaalikello. Pelin todettiin olevan liian pelkistetty toimiakseen oikeana simulaattorina esimerkiksi opetuskäytössä, mutta edullisen hinnan ja visuaalisen ilmeen vuoksi se on hyvä vaihtoehto kotiopiskelulle.